– Halvbarka byr på en etappe og nattetappe, og er ment som et tilbud til de som vil prøve seg på enduro men som synes fem etapper blir i heftigste laget, så jeg håper vi får en del nye til denne klassen, sier rittleder Jonas Olsson i Hardbarka Enduro.  Hardbarka i Hemsedal, som arrangeres for tredje gang helga 29. til 30. september, skal likevel fortsette å dyrke sitt særpreg: et ritt for de tøffeste, med 3500 høydemeter fordelt på fem etapper inkludert en nattetappe. Men for å favne bredere og ha et tilbud til enda flere, byr arrangøren i år også egen klasse for elsykkel i hovedrittet og det nye rittet Halvbarka for de som synes fem etapper blir i overkant. Les også: – Det mest fysiske rittet jeg noen gang har deltatt på Juniorklassen for ryttere fra til 10 til 16 år var en suksess fra start og videreføres også i år.  Disse sykler alle etapper unntatt nattetappen. Videre innføres det i år tre aldersklasser for både kvinner og menn i hovedrittet. Den nye elsykkelklassen sykler de samme fem etappene som hovedrittet. Hardbarka Enduro er et frittstående ritt som ikke inngår i noen av de norske enduroseriene 80/20 eller Østafjells. Les også: – Vi skal vise fram de beste stiene i områdetBratt og grovtEtappene slippes på konkurransedagen og skal kjøres blindt, men Olsson røper at det blir cirka 80 prosent nedover og 20 prosent tråkking. – Vi jobber kontinuerlig med å lage etapper som er en god kombinasjon av flyt, tråkking, litt knot og utfor. Etappene er krevende uten at de farlige. Men vi anbefaler helhjelm, fulldemper og grove dekk, sier Olsson. SosialtI tilknytning til Hardbarka Enduro, blir det også arrangert Hardbarkafest etter siste etappe på lørdag og det settes opp mulighet for guidede turer både lørdag og søndag.   Emil Carlson på vei mot seier i premiereutgaven av Hardbarka i 2016. Foto: Reidar ؘren