/ Enduro

Nå begynner det

Lars Frederic Nordbakken er påmeldt et av verdens råeste sykkelritt. Nå begynner reisen.

Sist oppdatert 29. januar 2023 kl 15.39

Hjelp!

«Din søknad er godkjent»

For to år siden kom jeg tilfeldigvis innom nettsiden til Stone King Rally og ble nysgjerrig på konseptet. Dette viste seg å være den nye versjonen av Trans Provence, som hadde sin siste utgave med tiårsjubileum i 2019.

Etter å ha sett fantastiske bilder og diverse filmer fra fjorårets utgave var jeg ikke i tvil; jeg bare måtte melde meg på 2023-utgaven. Med en maks grense på 90 plasser, så tenkte jeg at om jeg har flaks så får jeg kanskje plass. Søknaden sendes innen fristen og det er bare å vente på svar. Mailen sjekkes mange ganger om dagen.

Dette er Stone King Rally

  • Et av verdens råeste enduroritt

  • Basert på det tidligere Trans Provence

  • Går over seks dager, med flere tusen høydemeter med utforkjøringer

  • Eksklusivt - bare 90 deltakere

En snau uke senere tikker det inn en mail fra arrangøren med budskapet:

«We are super excited to inform you that your application has been accepted».

En gladmelding å få en grå novembermorgen, og jeg kan knapt vente med å fylle inn formalitetene og bekrefte plassen min, dog med 23 tusen mindre på konto. 

Umiddelbart begynner tankene å svirre rundt:

«Her må jeg opp i ringa og begynne å komme i god form»

«Hva er det jeg har begitt meg ut på?»

«Hva slags utstyr skal jeg bruke?»

«Er det noen kjente med?»

En liten chat-utveksling med eneste norske deltaker fra 2022, Ole Kristian Silseth, gjør meg fort trygg på at dette blir en fantastisk opplevelse jeg sent vil glemme. 

Opplegget virker meget bra med alt inkludert fra man lander på flyplassen i Nice til man går i mål den sjette dagen av rittet på den italienske rivieraen, ikke langt fra min onkels fødested, Imperia, som faktisk må sies å være en medvirkende grunn til at jeg melder meg på. Utallige ferieturer med både stisykkel og racer i området har nok gjort det litt ekstra interessant å delta i dette rittet. 

Områdene er fra før litt kjente, samtidig som de skjulte perlene man ellers ikke får syklet på en kort ferietur og kanskje aldri hadde funnet selv virker meget innbydende. Rittet har som konsept å ikke kjøre eksakt samme rute hvert år, så jeg venter spent på årets løype, som mest sannsynlig ikke vil bli offentliggjort før jeg har ankommet campen før første dag av rittet. 

Følger arrangøren omtrent samme oppsett som i fjor har jeg 260 km sykling fordelt på seks dager med 24 innlagte fartsetapper og hele 20 000 høydemeter utfor i vente. Klatring oppover gjøres både for egen maskin og med bilshuttle.

Samme dag som bekreftelsen kommer er det rett inn å booke flybilletter på Black Friday-salg, tur/retur Nice inklusiv sykkelbagasje begge veier. Studering av 2022-etappene gjøres grundig både på Strava og Youtube, og jeg innser virkelig at det er verdens tøffeste enduroritt jeg skal begi meg ut på i slutten av juni. 

Seks lange dager med all slags vær, forhåpentlig opphold og gode temperaturer, nye stier, nye bekjentskaper, kultur og flott natur. Stemningen ser ut til å være upåklagelig på sosiale medier fra fjorårets arrangement og jeg gleder meg allerede til å reise nedover for det som kommer til å bli en opplevelse for livet. 

I tiden fremover vil jeg komme med oppdateringer på treningsforberedelser, utstyr jeg har tenkt til å bruke, samt litt generelle tips for utenlandsreiser. Og selvfølgelig vil det komme masse klipp fra selve rittet.

Stay tuned!

Publisert 26. januar 2023 kl 10.25
Sist oppdatert 29. januar 2023 kl 15.39
annonse
Relaterte artikler

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen