Dette er andre del av en sak om elsykler som først stod på trykk i Terrengsykkel 58. Ikke abonnent? Bestill abonnement og abonnenttilbud her. 

I første del av saken vår om elsykler, kunne du lese om vårt inntrykk av motoriserte tråsykler. Elsykler har skapt debatt både i - og utenfor sykkelmiljøet. Men er det egentlig lovlig per i dag? 

Annonse

Er det lov?

Vi gikk til høyeste hold, og ba om en uttalelse fra Klima og Miljødepartementet. I et offentlig brev sier de følgende:

Motorisert ferdsel i utmark reguleres av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven). Utgangspunktet etter loven er at motorferdsel i utmark er forbudt. 

Loven har sin egen definisjon av hva som regnes som motorferdsel. Denne definisjonen gjelder uavhengig av hva det aktuelle fremkomstmiddelet defineres som etter for eksempel kjøretøyforskriften. 

Etter motorferdselloven omfattes alle kjøretøy som drives med motor av forbudet mot motorferdsel. Dette gjelder uavhengig av motorstørrelse og energiform, det vil si at også elektriske motorer omfattes. Med andre ord omfattes elsykler av forbudet mot motorferdsel i utmark. 

(vår utheving, red.anm.)

Dette innebærer ikke nødvendigvis at det er forbudt med elsykler på for eksempel grusveger og skogsbilveger i Marka. Veger som er opparbeidet for kjøring med vanlig bil, er ikke utmark, og her vil det være grunneiers eventuelle restriksjoner som bestemmer, jf. Friluftsloven § 4. 

Departementet mener at et generelt forbud mot elsykler i utmark slik det er i dag ikke er hensiktsmessig, og at det heller neppe er allmenn forståelse for et slikt forbud. Departementet vil vurdere en oppmykning av reglene for bruk av elsykler i utmark ved at elsykler som anses som sykler etter kjøretøyforskriften som utgangspunkt, skal tillates på veg og sti i utmark. Departementet vil trolig sende forslag til regelverksendringer på høring i løpet av høsten. 

Dette sier NOTS

Øyvind Rørslett (64), lokallagsleder i NOTS for Oslo og Omegn er positiv, men mest skeptisk til tohjulinger med motor i marka. 

_63A2620

– Hva tenker du om konseptet elterrengsykler?

– Vi har ikke diskutert det mye i lokallaget, så jeg må presisere at dette er min personlige mening. For en som begynner å bli godt voksen har jeg absolutt sansen for elsykler på generelt grunnlag. Det positive med disse syklene er at de kan gjøre naturopplevelser tilgjengelig for mange som på annet vis ikke kommer seg ut i marka. Men jeg har mer motforestillinger enn positivitet. Det er åpenbart at kraften du får kan gi større slitasje på terrenget og mer fart, og spisse konflikten i marka. Det kommer nok til å dra opp debatten om stisykling og vår rett til å ferdes på sti på ny. 

– Hva tenker du om at det ikke er lovlig?

– Etter forholdene vi har her i Oslo, hvor det er litt murring mot stisykling i marka, syns jeg det er helt greit. Men man skal ikke så langt ut på bygda før man ser at et slikt forbud kanskje ikke er særlig hensiktsmessig. En løsning kan være at kommunen kan legge spesielle regler for sitt forvaltningsområde. En mulighet kunne vært spesielle løyper for elsykler i marka, men at det generelt forbudt. Elsykler på grusvei har jeg ikke mye motforestillinger til. 

Dette sier elsyklisten

Christian Green (41)  har nesten ikke brukt stisykkelen siden han skaffet seg elsykkel. 

christian

– Hvor lenge har du brukt elsykkel?

– Nå har jeg hatt den i omtrent to måneder, og fått syklet rundt 250 mil. Jeg gikk for en Cube Stereo 140 med Bosch-motor, som jeg har bygd opp til 180 millimeter vandring foran. Å kjøpe elsykkel er kanskje det morsomste og smarteste jeg har gjort de siste årene. 

– Hvorfor sykler du elsykkel?

– Jeg er glad i nedoversykling, og med elsykkel får jeg dyrket nedoverbakkene. Og så er sykkelen blitt en motivasjonsfaktor for å dra ut å sykle i seg selv. Snittfarten går opp, og jeg får mer ut av turene mine. Det som før var tretimersturer kan jeg nå gjøre unna på nesten halve tiden. Og så er det en ny opplevelse, jeg syns sykkelen ga gamle stier nytt liv.  

– Hva er ulempene med elsykkel på sti?

– Det er ikke å komme bort i fra at en endurosykkel på 13 kilo kjennes mer leken ut enn en elsykkel på over tjue kilo. En elsykkel føles mer som en utforsykkel til sammenligning. Men det handler mye om vane og tilvenning. Hvis du sammenligner direkte med en vanlig stisykkel på tur er det klart du vil kjenne forskjell. I begynnelsen var overgangen fra vanlig sykkel til elsykkel litt som å gå fra 26-tommers hjul til 29-tommer. Man må planlegge linjer litt mer, og være forberedt på at sykkelen oppfører seg annerledes.  

– Hva tenker du om at det ikke er lovlig å bruke elsykkel på sti per i dag?

– Her hvor vi sykler har vi ikke noe konfliktnivå sammenlignet med mange andre steder i Norge, og har stort sett grei dialog med grunneiere. Vi lokale syklister har snakket mye om det, og har bestemt oss for å hvertfall holde oss unna nasjonalparker og verneområder.  

– Er elsykler framtiden? 

– Jeg har brukt endurosykkelen min én gang siden jeg skaffet meg elsykkel for to måneder siden. For meg går dette på varighet på turene. På de korte turene i nærområdet tar jeg fortsatt gjerne den vanlige terrengsykkelen. Men på de lengre turene hvor man er ute i tre til fem timer, synes jeg det er bedre med elsykkel.

Dette er andre del av en sak om elsykler som først stod på trykk i Terrengsykkel 58. Ikke abonnent? Bestill abonnement og abonnenttilbud her.