NOTS tilsidesettes i forvaltningen

Høringsinnspill om verneforslag blir ignorert og overkjørt.

Sist oppdatert 23. mai 2016 kl 13.50
NOTS opplever at høringsuttalelser overses og ignoreres i forvaltningen, i strid med regjeringens Stortingsmelding om Friluftsliv der det presiseres at sykling skal være tillatt i verneområder. Foto: NOTS.
NOTS opplever at høringsuttalelser overses og ignoreres i forvaltningen, i strid med regjeringens Stortingsmelding om Friluftsliv der det presiseres at sykling skal være tillatt i verneområder. Foto: NOTS.

NOTS

  • Etablert 2004 av en gruppe terrengsyklister som så behovet for en nasjonal organisasjon som ivaretar alle terrengsyklisters interesser.

  • NOTS er en uavhengig interesseorganisasjon og et talerør for alle terrengsyklister i Norge.

  • NOTS skal arbeide for terrengsyklistenes rettigheter.

  • NOTS skal arbeide for at terrengsykling utøves på en måte som tar de nødvendige hensyn både til naturen og alle brukere av denne.

  • NOTS skal samarbeide med myndigheter, grunneiere og andre organisasjoner for å nå sine mål.

  • Mer om Norsk Organisasjon for Terrengsykling 

I 2015 leverte NOTS (Norsk organisasjon for terrengsykling) høringsuttalelser til over 60 verneforslag. I mange av disse ble organisasjonen hørt, men i enkelte fylker er det vanskelig å få gjennomslag. Trenden fortsetter i 2016, til tross for at regjeringen sier det skal åpnes for sykling i verneområder. NOTS-leder Stian Bergeland er oppgitt. I mange tilfeller er vedtakene verken begrunnet eller fundert i fakta.

I 2016 vil over 50 områder bli foreslått vernet, og fremdeles innebærer mange innebærer forslagene restriksjoner mot ferdsel på eksisterende stier med tråsykkel. Dette til tross for at Stortingsmeldingen om friluftsliv, som ble presentert av regjeringen tidligere i år, slår fast at regelen skal være at det tillates sykling i verneområder.

Stortingsmelding nr. 18 (2015-2016) Friluftsliv – Natur som kilde til helse og livskvalitet ble presentert 11. mars 2016. Her står det at “i arbeidet med økt skogvern legges det opp til at det i nye naturreservater åpnes for sykling på eksisterende stier og veier dersom verneverdier i området ikke er vurdert å være sårbare for slik påvirkning”. Det er dette som ikke følges opp i forvaltningen, og NOTS opplever at forslagene baseres på saksbehandleres synsing og ikke et kunnskapsgrunnlag.

– Vi har jobbet mye med å redusere innholdet i uttalelsene våre til de meste konkrete tilbakemeldingene, samtidig som vi forsøker å inkludere mest mulig informasjon basert på informasjonen vi har om lokale forhold. I tillegg bruker vi mye tid på analyser av kartunderlag, kjente ferdselsruter og kulturen i områdene som vi får til uttalelse. At vi avfeies med at "NOTS har en standard uttalelse...." er ganske provoserende, all den tid det er nettopp denne strategien vi har kritisert forvaltningen for tidligere, sier Bergeland.

Les også: Det største vi har oppnådd 

Gode analyser til grunn for uttalelser
– Det er ganske urovekkende at vi får såpass lite konstruktive, og ikke minst ubegrunnede vedtak i etterkant av høringsrundene. Det vitner om at vi fortsatt har en stor jobb å gjøre med å informere forvaltningen i de enkelte fylkene. I tillegg er det spesielt, når det både i seneste Stortingsmelding om friluftslivet, og fra ministerhold, har blitt gitt klart uttrykk for at bruk av utmark er viktig og velkomment, sier Vidar Gundersen, som følger opp ferdselssaker i NOTS.

– Miljødirektoratet har gitt oss tilbakemelding på at standardmalen som tidligere har hatt sykkelforbud som hovedregel, ikke lenger skal benyttes. Vi ser nå at dette ikke blir etterlevd, og det har vi gitt tilbakemelding på. Videre har vi en klar forventning om at påstander i høringene blir underbygget med fakta og referanser. Det er fortsatt et stykke igjen til forvaltningen imøtegår oss med fakta og holdbare argumenter, sier Gundersen videre, og forklarer:

– Femti verneforslag er ute på høring i skrivende stund. 23 av disse har restriksjoner mot sykling på sti. Høringsfristene løper fra 30.mai til 5.august. 

Les også: NOTS effektiviserer innsatsen 

Saken fortsetter under

Eventyrskog - Foto NOTS 100+x
Sykling i verneområder skal være lov, men det følges ikke opp i forvaltningen. Foto: NOTS

Sykling i verneområder skal være lov, men det følges ikke opp i forvaltningen. Foto: NOTS

Viktig å bli NOTS-medlem
Mens noen fylker er flinke til å følge føringer fra Miljødirektoratet, er det andre som ikke gjør det, sier Bergeland.

Spesielt opplever NOTS at Hedmark, Østfold, Aust- og Vest-Agder Nord-Trøndelag og Hordaland forbyr sykling uten noe kunnskapsgrunnlag.

– Situasjonen viser at vi fremdeles har stor jobb å gjøre for å få myndigheter og folk til å forstå at terrengsykling ikke er en mer skadelig friluftsaktivitet enn andre. Den enkleste måten terrengsyklister kan bidra på, er å bli medlem i NOTS og også engasjere seg i fylker der de kan bli påvirket av sykkelforbud, sier Bergeland, og legger til at alt håp ikke er ute selv i de tilfellene der Fylkesmannen leverer et forslag om forbud mot sykling.

– Fylkesmannen leverer sin innstilling til Miljødirektoratet, som leverer til klima- og miljødepartementet, og så avgjøres det hele ved kongelig resolusjon. I fjor tok vi kontakt med Miljødirektoratet, og som følge av det, ble det gjort en del endringer, sier han.

Stian Bergeland - Kristoffer Kippernes
Stian Bergeland, Kippernes

Stian Bergeland, leder i NOTS. Foto: Kristoffer Kippernes

Publisert 23. mai 2016 kl 13.50
Sist oppdatert 23. mai 2016 kl 13.50
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen