Lumonite gjør et poeng ut av oppgitt og reell lysmengde på sine sider, og har selv målt lykten til å yte 1760 lumen i Turbo-modus, som er den laveste av fem moduser. Utseendemessig har lyktehodet litt til felles med Gemini Duo 1500. Det er lite, kompakt, og har batteriindikator. Batteriet er kledd i stoff, og festes med borrelås til rammen. Det følger også med både hodebånd og hjelmfeste. Lyktehodet kan også monteres i et GoPro-feste med tilhørende adapter.

Lyktehodet har betjeningsknapp på toppen. Den er stor, solid, og enkel å betjene selv med hansker. Lumonite Air 1500 har en enkel, men god patent på innfesting av batteriet, vi opplevde ikke at det løsnet. Batterindikatoren på baksiden er ikke veldig tydelig, men tilfredsstillende. Lyskjeglen er avrundet og jevn, og gir tilfredsstillende lys til stisykling. Bildene viser at den har litt mer spredning til siden enn for eksempel Geminis lykt i tilsvarende prisklasse. 

Lumonite Air 1500 blir nesten en kjedelig lykt – i positiv forstand. Det er slik vi mener lykter bør være, likevel er det unntak og ikke regel. Lumonite Air 1500 er både enkel og robust, og leverer mye lys til stisykling til en fornuftig pris. Et stort pluss er at batteriet lar seg feste lett og skikkelig til rammen. Dette er et av de desidert beste kjøpene i denne prisklassen.