Outbound Lighting har laget noen av de beste sykkellyktene vi har testet til stisykling og terrengsykling. Hvordan går det når de prøver seg på en variant for grus- og landeveissykling? Vi har testet modellen Detour.
SUPERKOMPAKT: Outbound Lighting har spesialisert seg på å lage små og kompakte sykkellykter. Vi har testet Detour - en modell som er laget for jobbsykling, grus- og landeveissykling. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Outbound Lighting Detour
Pris: 2700 kroner
Vekt: 150 gram (lyktehode uten styrefeste)
Produsent: Outbound Lighting
Nett: probike.no
Oppgitt lysstyrke(maksimalt): Cirka 1200 lumen
Oppgitt batteritid og nivåer:
Adaptive 2.6 h (152 min)
High 1.7 hr (104 min)
Medium 4.2 hr (250 min)
Low 8.5 hr (500 min)
Daytime Strobe 10 hr (600 min)
Nighttime Flash 4.5 hr (270 min)
Oppgitt batteridata: 3.6V 5000 mah (18.0 Wh)
Det enkle er ofte det beste, er det et ordtak som sier. Og det er litt den tilnærmingen Detour Lighting har hatt til sine produkter. Vi har tidligere testet to lykter fra selskapet som ble startet av syklister som mente at de burde kunne lage bedre sykkellykter selv enn det som fantes på markedet.
Konseptet er ikke nytt - vi har tidligere også sett lykter hvor batteri og lyktehus er én del. Detour-lykten ser ved første øyekast veldig lik ut som Hangover-lykten vi har testet fra Outbound, men noen vesentlige forskjeller er det.
Laget for veien
Detour-lykten er nemlig laget for å brukes langs vei, og har en såkalt cut-off-stråle. Det vil si at lyskjeglen er kuttet av i toppen, for å unngå å blende motgående trafikk eller syklister. I tillegg er lyktehodet utformet med en liten skjerm på oversiden, slik at du ikke skal bli blendet når du reiser deg opp og fram på sykkelen.
Lykten har to lyskilder, og i tillegg er det oransje lys på sidene av lyktehuset for ekstra synlighet.
Innholdet i esken du får er ganske så enkelt; Lykt, styrefeste, en adapter til styrefestet, en unbrakonøkkel, og en ladekabel. Lading skjer med en USB-C-kabel. Og selv om lykt og batteri er én enhet, har du også mulighet til å utvide batteritiden. Lykten kan nemlig lades med en powerbank hvis du har det - samtidig som lykten lyser. Batterikapasiteten indikeres ved hjelp av LED-lys på toppen av lykta - som også viser deg hvilket lysstyrkenivå du bruker.
ENKELT: Fremgangsmåten er ganske selvforklarende, men det følger da med en bruksanvisning hvis du skulle være i tvil. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
ALT DU FÅR: .. men mer trenger du heller ikke for å montere og bruke denne sykkellykten. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
DIODER: Grønne lys på toppen av lyktehodet indikerer hvor mye batteri du har igjen, og hvilken modus du har lykta i. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Praktisk bruk
Vi har testet Detour-lykten på kalde og mørke vinterturer.
Så veldig enkelt
Lykten kan monteres både på 31,8 og 35 mm styrer. Og det veldig enkle styrefestet gir deg godt med justeringsmuligheter. Du kan både justere vinkel når du monterer styreklemma, og du kan justere vinkel med strammeskruen, i ulike hakk. Dette gir deg stor mulighet til å finjustere lysstrålen.
Betjeningen av lykten er såre enkel. Den store knappen oppå lyktehodet er enkel å bruke selv med vinterhansker på. Funksjonen for å få fram diodefunksjonene er også smart - vi liker godt at man ikke trenger å trykke seg gjennom diodefunksjonene for å komme til dem, men heller gjøre en ekstra manøver. Da unngår du å unødig sette på et blitzregn i mørket hvis det ikke er ønskelig. Her tenker vi mange sykkellyktprodusenter har mye å lære.
Adaptivt eller manuelt?
Når du skrur på lykten, går den automatisk til det som kalles adaptive mode. Det vil si at lyset kjører på full styrke de første fem minuttene, og så gradvis dimmer ned til synet ditt for justert seg til mørket. Du kan også bruke lykten manuelt hvis du foretrekker det. I laveste lysstyrkenivå er det opplyst at lykten skal kunne lyse i opptil 8,5 timer. Her vil selvfølgelig temperatur og andre forhold spille inn også.
Oppgitt lysstyrkenivå og tid:
Adaptive 2.6 h (152 min)
High 1.7 hr (104 min)
Medium 4.2 hr (250 min)
Low 8.5 hr (500 min)
Daytime Strobe 10 hr (600 min)
Nighttime Flash 4.5 hr (270 min)
Outbound skriver selv at maksimal lysstyrke er omtrent 1200 lumen.
NIVÅER: Batterinivåene indikeres på forskjellige måter med diodelysene. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LANG BATTERITID: Hvis du ikke kjører lykta på full guffe, varer batteriet ganske lenge. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
ADAPTIVT: Hvor lenge batteriet varer, kommer an på hvor mye lys du vil bruke. I bruksanvisningen får du det forklart med fargerike grafer. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Førsteinntrykket ute på veien, som holder seg gjennom hele testen, er at lyskjeglen er ganske bred, og ganske myk i kantene, med unntak av toppen, hvor det er et markant skille.
Dette gjør også at lykten ikke egner seg så godt til stisykling, hvor du er avhengig av å lyse opp et stort område foran deg - ikke bare begrenset til underlaget rett foran sykkelen.
Outbound har altså jobbet med å lage det de kaller en cut-off beam, eller avskjært lysstråle. Flere lykteprodusenter benytter seg av slik teknologi, også kalt STVzO - som har tysk opphav, og som har som formål at sykkellys ikke skal blende andre trafikanter.
Vi har ikke fått gjort tester av vitenskapelig karakter på dette, men at vi kan sykle langs landeveien med over 1000 lumen uten at møtende bilister blinker febrilsk med langlysene, er en ny opplevelse.
I bruk er den også befriende enkel - knappen på toppen av lykten er lett å betjene selv med tykke vinterhansker, og vi liker hvordan Outbound har løst rekken av lysmoduser - hvis du vil ha strobelys eller pulserende lys holder du bare knappen inne i tre sekunder. Dette gjør at du slipper å trykke deg gjennom en strobefunksjon uten intensjon.
Batteritid
Lykten ble satt på prøve fra første tur. Turen gikk i -10 grader langs landeveien i Maridalen utenfor Oslo. Vi satte lykten på Adaptiv modus, og etter 3 mil og 1,5 time sykling, viste batteriindikatoren fortsatt nivå 2 av 4, altså rundt 50%. Med en oppgitt tid på over fire timer for medium-nivået, vil den med andre ord kunne brukes på lengre turer også, så lenge du ikke har behov for voldsomt mye lys.
Hvem bør kjøpe denne lykten?
Jobbsyklister og syklister som gjerne ferdes langs landeveier og grusveier hvor det er motgående trafikanter.
Alternative produkter
Hvis du liker konseptet med alt-i-ett-lykt, men vil ha litt mer lysstyrke, bør du sjekke ut lykten Trail Evo fra samme produsent. Den har riktignok ikke det samme cutoff-konseptet på lysstrålen, og er derfor ikke like godt egnet til å bruke langs trafikkerte veier.
Andre alt-i-ett-lykter som vi har testet og liker godt, er for eksempelLezyne Super Drive 1600 XXL og Exposure SixPack MKII.
Konklusjon
Denne lykten er bra uansett om du bare skal sykle til og fra jobb i mørket, eller om du skal sykle turer langs veier uten lys, og ikke er avhengig av å ha den aller kraftigste lykten. Brukervennligheten og byggekvaliteten er i særklasse, og vi har i det hele tatt veldig lite å utsette - denne anbefaler vi!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.