Jam finnes både som vanlig stisykkel og i en rekke elsykkelmodeller, både med 27,5+-hjul og 29er-hjul. Vår testmodell kommer med lekkert helintegrert batteri inne i underrøret, Shimano XT-drivverk, kraftige Race Face-felger og toppdekk fra Maxxis. Focus' fulldempere, elsyklene inkludert, har den tyske fabrikantens unike F.O.L.D-bakhjulsoppheng (Focus Optimized Linkage Design). Dette består av ett kraftig ledd mellom front og bakramme, samt tre korte ledd mellom bakrammen og selve demperenheten.

Leddene over demperen er der for å oppnå den fjærraten og utvekslingen Focus ønsker mellom bevegelse på bakhjulet og bevegelse i selve demperen. I bruk fremstår opphenget som spesielt smidig over små og tette slag, slik som røtter på flatmark, men det er også trygt og absorberende på store slag etter hopp og i stor fart. Følelsen i selve dempingen på bakhjulet på Focus-sykkelen ble raskt en favoritt i denne testen. Dessverre matcher ikke den litt rimelige gaffelen fra Fox. Gaffelen føles mindre raffinert og nesten litt slarkete i bruk. Vi prøvde oss en del fram med justering, men klarte ikke helt å få bort følelsen av at den første centimeteren med vandring nesten gikk uten demping - på små slag ga dette følelsen av slark og konstant topping. Shimano Steps E8000-motoren på sykkelen har en veldig behagelig og dynamisk effekt. Den drar hardt uten å nøkke, og akselererer kontant uten at det blir ukontrollert. Vi brukte Shimanos egne mobilapp for å tilpasse Trail-innstillingen på motoren. Ved å skru effekten på denne litt ned fikk vi en mer kontrollert følelse i teknisk terreng, uten at det gikk noe saktere i klatringene. I Boost-modus drar sykkelen jevnt og hardt. I vår bratte testklatring var det ikke noe problem å komme opp, helt uten fusking i kraft eller leting etter grep. Dynamikken i Shimano-motoren var testernes favoritt. Jevnt pådrag, forutsigbarhet og smidig gange i alle hastigheter opp til sperren på 25 km/t slår inn, kjennetegner Shimano-motoren.

Når det kommer til brukervennligheten av motoren stiller vi spørsmål ved Shimanos bruk av girspaker under styret på venstre side for å veksle mellom motornivåene. På elsykkel er senkepinne enda viktigere og nyttigere enn på vanlig sykkel, da du gjerne kan sitte litt lavt i flatt terreng også siden motoren uansett drar deg gjennom. Senkepinnebryteren bør dermed ha prioritert plass under styret.