Jam finnes både som vanlig stisykkel og i en rekke elsykkelmodeller, både med 27,5+-hjul og 29er-hjul. Vår testmodell kommer med lekkert helintegrert batteri inne i underrøret, Shimano XT-drivverk, kraftige Race Face-felger og toppdekk fra Maxxis. Focus' fulldempere, elsyklene inkludert, har den tyske fabrikantens unike F.O.L.D-bakhjulsoppheng (Focus Optimized Linkage Design). Dette består av ett kraftig ledd mellom front og bakramme, samt tre korte ledd mellom bakrammen og selve demperenheten. F.O.L.D: Focus sitt unike løsning får mye smidighet av et oppheng som i utgangspunktet er ganske enkelt (single pivot), med stive bakramme. Leddene over demperen er der for å oppnå den fjærraten og utvekslingen Focus ønsker mellom bevegelse på bakhjulet og bevegelse i selve demperen. I bruk fremstår opphenget som spesielt smidig over små og tette slag, slik som røtter på flatmark, men det er også trygt og absorberende på store slag etter hopp og i stor fart. Følelsen i selve dempingen på bakhjulet på Focus-sykkelen ble raskt en favoritt i denne testen. Dessverre matcher ikke den litt rimelige gaffelen fra Fox. Gaffelen føles mindre raffinert og nesten litt slarkete i bruk. Vi prøvde oss en del fram med justering, men klarte ikke helt å få bort følelsen av at den første centimeteren med vandring nesten gikk uten demping - på små slag ga dette følelsen av slark og konstant topping. Shimano Steps E8000-motoren på sykkelen har en veldig behagelig og dynamisk effekt. Den drar hardt uten å nøkke, og akselererer kontant uten at det blir ukontrollert. Vi brukte Shimanos egne mobilapp for å tilpasse Trail-innstillingen på motoren. Ved å skru effekten på denne litt ned fikk vi en mer kontrollert følelse i teknisk terreng, uten at det gikk noe saktere i klatringene. I Boost-modus drar sykkelen jevnt og hardt. I vår bratte testklatring var det ikke noe problem å komme opp, helt uten fusking i kraft eller leting etter grep. Dynamikken i Shimano-motoren var testernes favoritt. Jevnt pådrag, forutsigbarhet og smidig gange i alle hastigheter opp til sperren på 25 km/t slår inn, kjennetegner Shimano-motoren. SHIMANO-MOTOR: Steps E8000-motoren kombineres med drivverk på XT-nivå. Når det kommer til brukervennligheten av motoren stiller vi spørsmål ved Shimanos bruk av girspaker under styret på venstre side for å veksle mellom motornivåene. På elsykkel er senkepinne enda viktigere og nyttigere enn på vanlig sykkel, da du gjerne kan sitte litt lavt i flatt terreng også siden motoren uansett drar deg gjennom. Senkepinnebryteren bør dermed ha prioritert plass under styret.Senkepinnen på Focus-sykkelen oppleves også som litt for kort i vandringen for fullt utbytte i bratt terreng og over hopp.Focus' unike løsning med et relativt lite batteri integrert i rammen gjør sykkelen utrolig lekker og ryddig. I tillegg kan du dermed ha litt lettere sykkel på turer der du ikke trenger Shimanos store standard-batteri på 500 Wh. Focus leverer sykkelen med et ekstra batteri som du både kan lade det interne batteriet med, og bruke i tillegg på tur. Ekstrabatteriet har sitt eget solide feste på underrøret, og egen ledning til ladeporten for de ekstra lange turene. SKINNE: På denne kan du montere et ekstra batteri for de ekstra lange turene. Eller en flaskeholder. Selv med det ekstra batteriet og tilhørende ledning påmontert opplevde vi ingen slarking eller knirking fra batteriet.Focus Jam2 er en veldig leken og velfungerende stisykkel med supert bakhjulsoppheng og velfun- gerende motor. Lett batteri er topp for kortere turer. Bryteroppsettet på Shimano-motoren burde vært løst på en bedre måte og gaffelen kunne gjerne vært av en litt høyere kvalitet. Med bedre gaffel ville Focus ha kjempet helt i toppen av denne testen. Prisforskjellen til de dyrere syklene her lar deg oppgradere, eller gå for en av Focus' dyrere modeller med bedre gaffel. SKJERM: Shimanos eget display gir god oversikt over motornivå, fart og batteri. STARTKNAPP: Den belyste knappen på overrøret setter motoren i gang.