Sykkelsko vinter – best i test

Test av vintersykkelsko til grus, landevei, terrengsykling og jobbsykling

Skal du sykle gjennom vinterhalvåret er gode sko viktig. Her kan du lese test av vintersko til sykling fra Specialized, Fizik, Bontrager og flere.

sykkelsko vinter best i test
SYKKELSKO TIL VINTERBRUK: Scroll ned for å leste tester av sykkelsko til vinterbruk fra Lake, 45NRTH, Giro, Specialized og Bontrager. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Det er mange gode grunner til å holde syklingen gående året rundt, men i det norske klimaet kan gode klær og ikke minst godt skotøy være helt avgjørende for opplevelsen.

Tær og fingre er utsatte punkter på kroppen som fort blir kalde og våte.

Derfor kan et par gode høst/vintersko være en god investering, uansett om du sykler landevei, grus eller sti, eller kanskje alle sjangrene gjennom vinteren. Vi har testet flere varme vintersko til sykling gjennom årene. Flere av disse skoene kan også med fordel brukes om høsten når temperaturen faller.

Her er våre favoritter:

Vintersko kommer i flere typer og fasonger. Noen sykkelsko store og minner mer om vinterboots, men er til gjengjeld skikkelig varme. En av våre desiderte favoritter for å holde oss varme på tærne, er Lake sin MXZ304.

Andre er slankere og minner om aerodynamiske landeveissko, men kanskje ikke like varme. Et godt eksempel på en slik sko, er Giro Blaze.

Andre er mer kraftige. 45NRTH Ragnarok Tall og Lake Mx 146 som vi har testet er et godt eksempel på en slik sko.

Vi har for eksempel testet Specialized Defroster, som er en populær vintersko, og Fizik X2 Trail Artica.

Produsentene opptrer med sine anbefalinger om temperaturer skoene kan brukes i. Disse må tas med en klype salt.

Hvor varme skoene er vil avhenge av flere faktorer, og ikke minst hvor varm/kald du selv er.

En sko som er angitt å holde varmen i -10 grader kan oppleves glovarm for noen, og iskald for andre. Dette vil du også kunne lese mer om i de enkelte testene.

Men kan jeg ikke bare bruke skotrekk og ullsokker?

For all del. Det kan du. Men det er flere gode grunner til å kjøpe skikkelige sko til vintersesongen.

Flere av skoene har tette såler. Det vil si at det ikke er hull gjennom sålen ved cleatsfestet, slik det er på mange sommersko. Da får du ikke vann og søle inn fra undersiden, og du vil være varmere mye lenger.

Flere av skoene er også skikkelig vannavstøtende. Skotrekk kan funke godt i mange tilfeller, men de hjelper ikke mot problemet nevnt over, og de har sjelden like isolerende effekt.

Du kan likevel ha en effekt av å ha vanntette skotrekk over vinterskoene dine, for ytterligere beskyttelse. 

Er det stisykling du driver med, vil du også fort oppdage at skotrekk i skogen er ganske håpløst. De vil ofte skli opp og revne etter ganske kort tid, spesielt hvis du må av sykkelen i partier.

Hva skal du går for?

Når det kommer til sko, har passform mye å si. Og kanskje spesielt med vintersko, hvis du vil ha en litt tykker ullsokk. Vi anbefaler derfor på det sterkeste at du prøver sko før du kjøper.

Det siste, og viktigste rådet er å kjøpe en litt varmere sko enn du kanskje tror du trenger.

Vår erfaring i redaksjonen etter flere vintre med sykling, er at du alltid gjør lurt i å kjøpe en skikkelig varm sko, heller enn å kompromisse på pris eller utseende.  

Din indre gravel-hipster vil kanskje synes en del av disse skoene ser ut som månestøvler, men det kan også være nettopp de samme skoene som holder deg varm på føttene i 7 timer langs snø- og isdekte veier eller på en langtur med stisykkelen.

Her kan du lese tester av vintersko vi har gjort, og du får noen tips til å velge sko selv.

Scroll ned!

Test av Lake MXZ 304 sykkelsko

Blir du fort kald på tærne når du sykler om vinteren? Lake MXZ304 er en vintersykkelsko som kanskje kan være redningen for deg. Men ikke uten forbehold.

test av sykkelsko vinter Lake MXZ304
KRAFTIG: Lake MXZ304 er ingen lettvekter når det kommer til sykkelsko for vinterbruk.Foto: Kristoffer H. Kippernes.
TS_anbefaler
Lake MXZ304
  • Pris: 3 499 kroner

  • Vekt: 690 gram (veid av oss, én sko i størrelse 42)

  • Størrelser: 36-50

  • Produsent: www.lakecycling.com

skala
8/10

Lake er en produsent av sykkelsko som i Norge kanskje er mest kjent for vinterskoene sine, selv om de lager et bredt spekter av sykkelsko til forskjellig bruk.

Gjennom flere år har modellen MXZ303 vært populær, mye fordi den var en kompromissløs vintersko som var skikkelig varm. Den nyeste og oppgraderte versjonen av denne skoen heter MXZ304, som vi har testet her.

Stor og solid   

Hvis du både vil ha en lett og slank vintersykkelsko, er det bare å lete videre med én gang. Lake MXZ304 er den rake motsetningen; den er stor og solid.

Strammingen skjer ved en Boa-snelle som sitter øverst på skoen, og en borrelås over vristen. En klaff over vristen skal hjelpe til å holde vann og snø ute. I tillegg er det feste for gamasjer(!) fremme på tåpartiet.

Mansjetten går god over ankelleddet og opp på leggen. Yttermaterialet er skinn. Innerdelen av skoen er isolert med noe Lake kaller Outlast, og tåboksen har 3M Thinsulate, et isolerende materiale vi ser også i andre sko. I tillegg har skoen en isolert såle av typen Thermosol.

Sålen er i velkjente Vibram – et materiale som gir godt grep mot underlaget de gangene du må av sykkelen. Sålen har også et grovt mønster. Skoen har også store og synlige refleks-detaljer både foran og bak.

test av sykkelsko vinter Lake MXZ304
SPENNE: Både Boa-snellen og borrelåsen festes med en plastspenne før du strammer til. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Dette må du få med deg

Lake anbefaler at man går opp én størrelse fra vanlig skostørrelse, og det kan vi si oss enig i. Testrytteren har en høyrefot som måler 25,5 centimeter, bruker størrelse 41 i både Shimano og Giro ellers og fikk en 42 wide-modell på test. Med en medium tykk ullsokk oppleves denne skoen som ganske romslig i størrelsen(spesielt i bredden, vurdér om du trenger wide-versjon), med god plass til å bevege på tærne. Vi anbefaler uansett at du prøver skoene før kjøp.

En annen viktig ting å få med seg, er monteringen av klosser. Skoen bruker standard SPD-innfesting med to skruer. Men avhengig av pedaler og klosser, kan det være at du må montere en spacer/avstandsstykke mellom klossen og skoen, for optimal funksjon mot pedalen. Hvis du ikke sjekker dette, kan det i verste fall skape gnissing og ødelegge sålen, og Lake opplyser om at dette vil påvirke garantien.

test av sykkelsko vinter lake mxz304
KLASSIKER: Boa-stramming av sykkelsko er utbredt, og med god grunn. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Praktisk bruk

Lake hevder at skoen skal være komfortabel helt ned til minus fjorten grader, og må derfor kunne kalles en vintersko. Vi har da også testet den som det. Skoen har blitt brukt både til turer på terrengsykkelen på vinterlagte stier, og på gravelsykkelen langs asfalt og brøytede vinterveier. Vi har ikke fått testet den i de mest ekstreme temperaturene, men ned mot minus fem grader, både i tørt vintervær og med sludd og regn.

test av sykkelsko vinter lake mxz304
FJELLSKO? Kraftige Vibram-såler sørger for godt grep mot underlaget. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Don´t change a winning team

Lake MXZ303 var en populær sko, så var det noe poeng i å endre den? MXZ304 har fått en større Boa-snelle, som er lett å betjene selv med store og klumpete vinterhansker. De to plastspennende som Boa-vaieren er festet i er ikke like lett å få på plass med kalde fingre, men dette er noe man kun gjør når skoen skal av eller på. Vi stiller oss likevel litt skeptiske til dette patentet. Den tynne plastikk-delen virker ikke spesielt solid. Vi hadde ingen problemer under vår test, og setter vår litt til at dette vil holde i lang tid slik Lake lover.

MXZ304 er ikke den enkleste skoen å få av og på. Du må løsne både Boa-snelle og borrelås skikkelig, og gjerne bruke hempene på vristen til å løsne Boa-vaieren skikkelig før du får plass til foten nedi.

Med to punkter for stramming er det lett å få strammet skoen skikkelig og fordelt trykket. Både vekten og konstruksjonen av skoen gjør at den føles både tung og litt lite presis. Dette må du regne med å ofre, om det er varme sko du vil ha. Vi erfarte at du gjerne må etterstramme Boaen etter noen minutter sykling. Det er mye stoff i denne skoen, som med varmeutvikling vil trenge å strammes inn for at skoen skal føles presis. 

Skikkelig varme sko er som regel tykke, og det gjelder denne skoen også. Vårt testeksemplar i 42 Wide er såppas brede at vi fikk litt subbing på innsiden mot krankarmen. Dette merket vi ikke veldig mye til i praksis, og man kan til en viss grad kompensere litt ved å justere klossene. Merk at subbing over tid både vil slite på krankarm og sko.

Når vi må av sykkelen for å dytte eller trille, merkes det godt at skoen både er komfortabel, og har en solid såle.

test av sykkelsko vinter lake mxz304
REFLEKSER: Skoen har refleksdetaljer både foran og bak. Foto: kristoffer H. Kippernes.

Hvor varme er de?

Når skoen først har kommet på, er den varm. Skikkelig varm. Den er betydelig varmere enn MX146 fra samme produsent, og de fleste andre vintersko vi har prøvd. I turer ned mot minus fem grader var ikke kalde tær et tema selv etter to timer på grussykkelen. Vi kommer til å teste denne skoen videre i kaldere temperaturer så snart været tillater det, og oppdatere.

Det er likevel ikke helt uten noen haker. Den høye og varme mansjetten er ikke helt tett. Her bør du helst trekke en bukse eller tights uten på for å unngå at fukt trekker ned i skoen. Og siden mansjetten er ganske tykk, er det ikke en selvfølge at dette alltid går. For stisyklister som bruker kraftigere bukser vil dette neppe være et problem. Men hvis du driver med landevei- eller grussykling bør du ha en tights som er løs nok nede ved anklene til å trekke over skoen, spesielt hvis det regner.

Hvis du først blir våt på føttene er det også større sjans for å bli kald, samme hvor varme sko du har.

test av sykkelsko vinter lake mxz304
KLAFF: Boa-snellen fordeler trykket utover hele fotbladet, og en klaff brettes over for å holde vann og snø ute. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Hvem bør kjøpe disse skoene?

Hvis du sliter med kalde føtter når du sykler, bør denne skoen stå aller høyest på lista over aktuelle modeller du kan vurdere. Det er rett og slett en av de varmeste vinterskoene vi noen gang har prøvd.

Hvis du derimot ikke tåler vekten av en litt tung sko på foten og lett kan synes at sykkelsko blir store og klumpete, er det andre modeller du bør se på. 

Alternative produkter

I den varmere enden av skalaen, har vi hatt god erfaring med Bontrager Old Man Winter. Om vi beveger oss i retningen av sko som ikke er like varme, er det modeller som Specialized Defroster, Lake MX146 og 45NRTH Ragnarok Tall aktuelle.  

test av sykkelsko vinter Lake MXZ304
VARME: Lake MXZ304 er blant de varmeste vinterskoene til sykling vi har prøvd. Foto: Tonje Sameien.

Konklusjon

Lake MXZ303 ble i sin tid veldig populær, og MXZ304 gjør en god jobb med å fylle de skoene. MXZ304 er både veldig varm og veldig komfortabel. Stilbevisste grussyklister vil kanskje fnyse litt av estetikken.

Lake MXZ304 er ikke helt uten forbedringspotensial. Den er ikke spesielt lett, og kan føles noe klumpete på foten. Men om du skal sykle hele vinteren gjennom både på stisykkel, grus/landeveissykkel eller jobbsykkel, våger vi påstå at dette er det tryggeste kjøpet hvis du vil unngå kalde tær på tur. Disse skoene er dyre, men verdt hver eneste krone hvis det er varmen som teller.

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Boa-stramming

God varme

Fine refleksdetaljer

God gå-komfort

MINUS

Dyre!

Litt tunge

Kan være litt kronglete å få på

Kan subbe mot krank

Test av 45NRTH Ragnarok Tall sykkelsko

Skal du sykle gjennom høst- vinter og vår bør du ta en titt på 45NRTH Ragnarok Tall. Dette er en sko til høst og vintersykling som kan redde kalde tær på sykkeltur.  

test av 45nrth vintersykkelsko
HØY MODELL: 45NRTH Ragnarok Tall er som navnet tilsier en ekstra høy versjon av en sykkelsko til bruk i de kaldere månedene av året. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
45NRTH Ragnarok Tall
  • Pris: 2 499 kroner 

  • Vekt: 504 gram (én sko, str 42, veid av oss) 

  • Størrelser: 36-50 (men ikke str 49) 

  • Produsent: https://45nrth.com/ 

skala
7/10

45NRTH er en produsent av tilbehør til sykling som har spesialisert seg på å lage produkter tilpasset vintersykling og krevende forhold.  

Med base i Minnesota i USA har de flere interessante produkter for norske helårs-syklister. Utvalget består av både sko, klær, pedaler og piggdekk.  

Ragnarok, eller Ragnarök som de kaller skoen, er en sko som kommer i tre forskjellige utgaver; Black, Reflective, og Tall som vi har testet her.  

Praktisk bruk  

Vi har testet skoen både til stisykling og grus/landeveissykling i desember måned. Vi har syklet i temperaturer ned mot -5 grader, både i søle og slaps, men også i vinterlige og mer tørre snøforhold.  

test av 45nrth vintersykkelsko
LES FØRST: Bruker du andre typer pedaler enn Shimano, bør du lese lappen under sålen før du monterer klosser. Utover det, har 45NRTH en skikkelig solid såle med grov struktur. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Solid 

45NRTH har tuftet hele merkevaren sin på å lage produkter til noen av de mest krevende forholdene en syklist kan sykle i. Og Ragnarok Tall fremstår som en solid konstruert sko.  

Fra toppen og ned finner du først en solid og kraftig mansjett i neopren, som lukkes med borrelås rundt leggen. Stramming over vristen skjer med en Boa L2-snelle, som fordeler trykket jevnt. Skoen er laget i et kraftig stoff, og har forsterkninger rundt tå og hælparti.  

Skoen er lett synlig i trafikken med gule, reflekterende detaljer på bakdelen av skoen. Hvis du er opptatt av synlighet, vær klar over at denne skoen finnes i en annen utgave, Ragnarök Reflective, hvor hele skoen er dekket i reflekterende materiale. Der får du dog ikke den samme høye mansjetten som på denne skoen.  

Skoen er litt bredere og laget i kraftigere stoff enn for eksempel Giro Blaze, det merkes til en viss grad når vi må av sykkelen og gå litt, spesielt ute på stisykkelen. Da er den både litt mer stødig og komfortabel.  

test av 45nrth vintersykkelsko
HØY SKO: Den solide mansjetten som går oppover leggen er både kraftig og varm. En smart designløsning. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Passform 

Testrytteren har en høyrefot som måler 25,5 centimeter, bruker størrelse 41 i både Shimano og Giro sykkelsko ellers, og fikk et testeksemplar i størrelse 42 til test. Testeksemplaret sitter akkurat passe med en tynn ullsokk, og oppleves noe bredere og romslig i passformen enn f.eks Giro Blaze. Det gir rom for å også bruke litt tykkere sokk. 

Også med denne skoen kan du vurdere å gå opp en størrelse hvis du ser for deg at du vil bruke en litt tykkere ullsokk eller legge i tykkere/varmere såler.  

Boa-stramming på sykkelsko liker vi, også på denne skoen. Vaieren fordeler trykket jevnt utover foten når vi strammer, og det er lett å regulere, slik at blodomløpet ikke blir dårlig på kalde vinterdager.  

test av 45nrth vintersykkelsko
SOLID MATERIALE: Ragnarok Tall er en solid vintersko. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Varme 

45NRTH oppgir at denne skoen skal holde deg varm ned mot minus 3 grader, og det opplever vi som et nokså riktig estimat. Vi har tatt utgangspunkt i skoen slik den leveres fra fabrikk, med en tynn ullsokk.  

Vi syklet flere turer i temperaturer ned mot -2 til -3 grader hvor den holdt oss varm, men der opplever vi også at smertegrensen går, spesielt etter et par timer på islagte grusveier i marka. I likhet med Giro Blaze, er dette en sko som primært vil fungere bra til kalde høstdager og tidlig vinter. Hvis du sykler gjennom hele vinteren og mange ganger i 0 til minus ti grader, ville vi vurdert en varmere sko.  

Mansjetten har en betydelig funksjon, den holder nedre del av legg, samt ankler varme. Dette er en fin detalj som vi setter pris på, og den tykke mansjetten isolerer bedre enn på for eksempel Giro Blaze.  

Vi har dog ett ønske til forbedring; overlappet mellom mansjett og den nedre delen av skoen. Overlappet kunne vært større, for enklere å kunne forhindre at fukt og kald luft trenger inn. Vi erfarte at man bør være påpasselig med at dette overlapper skikkelig før man strammer Boa-låsen, for å unngå at vann kan renne nedover mansjetten og inn i skoen her.  

test av 45nrth vintersykkelsko
HEMPE: Solide hemper i stoff til når du skal dra på deg vinterskoene før sykkelturen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Hvem bør kjøpe denne skoen?    

Ragnarok Tall er en solid og varm høst- og tidlig vintersko. Den vil være like aktuell for grus- og landeveissyklister, som terrengsyklister og jobbsyklister. Den passer kun med to-bolts SPD-type klosser til terrengpedaler.   

test av 45nrth vintersykkelsko
FAVORITT: Boa-stramming av sykkelsko er praktisk, og spesielt på sko som skal håndteres med kalde fingre og/eller tykke vinterhansker.

Alternative produkter  

I denne kategorien er det alternativer som Specialized Defroster og Fizik X2 Trail Artica som kan være aktuelle. Er du på utkikk etter en enda varmere sko, kan Bontrager Old Man Winter være et alternativ, eller 45NRTH sine egne Wölfgar eller Wölvhammer. Giro Blaze er også en litt lettere vintersykkelsko som kan være aktuell.

test av 45nrth vintersykkelsko
LETT SYNLIG: Ragnarok Tall har flere detaljer i gult som gjør den synlig i høst- og vintermørket. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Konklusjon 

Ragnarok Tall er en middels varm og solid sykkelsko til høst- og tidlig vinter. Vi liker spesielt godt den isolerende mansjetten og BOA-strammingen. Den er både varm og komfortabel, og skoen er aktuell for flere typer syklister og bruk.  Denne vil fungere godt både langs landeveien, på grusveier eller stiene i marka.

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Super BOA-snøring

God, varm og høy mansjett

Fine refleksdetaljer 

MINUS

Kunne hatt bedre overlapp i mansjett

Kunne hatt enda mer isolasjon for større allsidighet 

Test av Giro Blaze sykkelsko

Giro Blaze er en helt ny vintersko til sykling for 2021/22-sesongen. Vi har testet nykommeren, som overrasker positivt. Men én ting må du sjekke før du kjøper.

test av giro blaze sykkelsko vinter
SLANK VINTERSKO: Skal du sykle i vinterlige forhold og ikke vil ha en stor og klumpete sko, bør du ta en titt på Giro Blaze. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Giro Blaze
  • Pris: 2599 kroner 

  • Vekt: 370 gram (én sko, str 41, veid av oss) 

  • Størrelser: 40-50 

  • Produsent: giro.com

skala
7/10

De fleste syklister kjenner nok til Giro, og da kanskje først og fremst hjelmene deres. Men de Giro har også lang erfaring som produsent av sykkelsko, både til terreng- og landeveissyklister.  

Giro Blaze er helt ny denne vintersesongen 2021/22.    

Lett!  

På kjøkkenvekten vår klokker vårt testeksemplar i størrelse 41 inn på 370 gram. Det er lett for en vintersko. Til sammenligning veier 45NRTH Ragnarok Tall 504 gram (str 42) og Specialized Defroster 559 gram (str 43).  

Skoen har et minimalistisk design, og kan ved første øyekast se ut som en sko med skotrekk. Den øvre ytterdelen er et syntetisk stoff som skal være både vinn- og vannavstøtende, og er utformet som en mansjett som går opp over ankelen. Mansjetten lukkes med en glidelås i front over vristen, og det er en refleksstripe ned på baksiden.  

Når du åpner glidelåsen, kan dette til forveksling se ut som en langrennssko i konstruksjonen. Innerskoen er lav, går under ankelleddet og strammes med lisser og en plastlås. Giro har også utstyrt både innerskoen og yttertrekket med beskyttelsesputer på hver side av ankelleddet. Innerskoen har Primaloft som isolerende stoff.    

Merk at Giro oppgir kun størrelse 40-50 for denne skoen, så har du mindre skostørrelse enn det må du se på andre alternativer.

test av giro blaze vintersykkelsko
SKIKKELIG SÅLE: Med denne sålen tåler du fint å gå noen meter, også i ulendt terreng om det skulle være nødvendig. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Praktisk bruk  

Vi har testet skoen både til stisykling og grus/landeveissykling i desember måned. Vi har syklet i temperaturer ned mot -5 grader, både i søle og slaps, men også i vinterlige og mer tørre snøforhold.  

Lett på foten 

Den lave vekten kjennes. Giro Blaze føles umiddelbart lett på foten når vi tar den på, og når vi er ute på sykkelen. Her får du overhodet ikke noen følelse av å ha på deg en tung og klumpete vinterstøvel.  

Dette bidrar også til en god følelse av kraftoverføring, uten at vi kan belegge dette vitenskapelig. Det blir i det hele tatt mer inspirerende å reise seg å trå i motbakker med denne skoen enn med grovere fottøy. 

test av giro blaze vintersykkelsko
TERRENGVARIANT: Selv om Giro Blaze kan se ut som en landeveissko, har den sikkelig gummiert såle og innfesting for terreng-klosser.Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Passform 

Testrytteren har en høyrefot som måler 25,5 centimeter, bruker størrelse 41 i både Shimano og Giro ellers, og fikk et testeksemplar i størrelse 41 til test. Testeksemplaret oppleves som noe smalt i passformen, og sitter som limt på foten med en tynn ullsokk – vi anbefaler at du går opp en størrelse hvis du vil ha plass til en tykkere ullsokk. Det er også en annen grunn til å gå opp i størrelse;  

Mansjetten er stram. Så stram at med vårt testeksemplar var det bare så vidt glidelåsen gikk igjen rundt nedre del av leggen med den tynne ullsokken. Når vi bøyde ankelleddet skled glidelåsen litt opp, men holdt seg på plass. Har du litt kraftige legger kan dette være en utfordring. Vi må ta høyde for at stoffet kan strekkes og at dette problemet blir mindre fremtredende etter en tids bruk. 

Mansjetten er så stram at vi anbefaler på det sterkeste at du prøver skoen før kjøp.   

Fordelen med stram passform er selvfølgelig både utseendet og den taktile følelsen. Sykler du grus/landevei gjennom vinteren, kan du nok relatere deg til at du ikke vil ha en stor og klumpete støvel på foten. I så måte er Giro Blaze en av de beste vinterskoene til sykling vi har prøvd.  

Den føles både lett og taktil på foten, dette er nesten som å sykle med en vanlig trenings- eller konkurransesko. Det går likevel an å diskutere om dette er en ekte vintersko, eller en sko for norsk vår og høst.  

test av giro blaze vintersykkelsko
SNØRE: Giro Blaze benytter seg av en enkel snøre/strammemekanisme lik den man ka se på mange langrennssko. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Varme 

På selve skoen angir Giro at skoen skal være varm ned mot -7 grader, på nettsiden opplyses det om -10 grader. Uansett hva som måtte stemme fra Giro sin side: dette anslaget må tas med en klype salt, da det er flere faktorer å ta hensyn til. Noen fryser lettere enn andre, og sokker/eventuelt varmere såler vil kunne spille inn. Vi har tatt utgangspunkt i skoen slik den leveres fra fabrikk, med en tynn ullsokk.  

Med et par tynne ullsokker i opplevdes skoen som komfortabel ned mot 0 grader, til nød i et par minusgrader. Putter du i ekstra isolerende såler og/eller en god ullsokk, vil den antakelig være varm i kaldere temperaturer også. Vi synes 45NRTH Ragnarok Tall er et lite knepp varmere. Hvis du vil redusere risikoen for å fryse, bør du se på litt varmere alternativer fra f.eks Bontrager, Specialized eller Lake.  

test av giro blaze vintersykkelsko
TIL KALDE DAGER: Vi har testet Giro Blaze i vinterlige forhold i Oslomarka i desember 2021. Både på grussykkelen som her, og på stisykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Mansjetten er både tett og går langt opp over ankelen og leggen. Den er imidlertid ikke isolert hele veien opp, slik vi ser på Specialized Defroster og 45NRTH Ragnarok Tall. Dette ville antakelig gjort skoen litt mer klumpete, men også varmere.  

Oppsummert er dette en sko som kan regnes som en høst- og tidlig vintersko, mer enn en dedikert vintersko. Skal du sykle mange turer gjennom vinteren i kaldere temperatur enn 0 grader, anbefaler vi å ta høyde for tykkere sokker, og/eller se på varmere skomodeller.  

test av giro blaze vintersykkelsko
LAV: Selve innerskoen er lav, og går under ankelen. En tynn mansjett dekker et stykke oppover leggen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Hvem bør kjøpe denne skoen?  

Med lav vekt, slankt design og en lett følelse på foten, vil denne skoen være høyaktuell for spesielt landevei- og grussyklister som vil ha en stilig og varm sko til høst- og tidlig vinter, men som ikke er ute etter en sko til de realt kalde dagene med temperatur under -5.   

test av giro blaze vintersykkelsko
VARM? Vi opplever at Giro er litt optimistiske med hvor varm disse skoene er, men her vil det være forskjell fra syklist til syklist hva man opplever. Skoen har uansett god beskyttelse mot vann og søle. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Alternative produkter  

Er du i markedet for høst- og vintersko bør du sjekke ut både 45NRTH Ragnarok Tall som deler flere egenskaper med denne skogen. I tillegg er både Specialized Defroster og Fizik X2 Artica gode alternativer.  

test av giro blaze vintersykkelsko
REFLEKS: Skal du sykle i trafikken, er det kjekt at Giro Blaze har skikkelige reflekser på baksiden.Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Konklusjon 

Giro Blaze er en lett, forholdsvis varm og komfortabel høst- og vintersko som kan brukes ned mot 0 grader og kanskje litt kaldere. Den vil være spesielt aktuell for landeveissyklister som vil unngå store og klumpete sko utover høsten og tidlig vinter, det er kanskje en av de stiligste vinterskoene vi har sett. Husk bare å prøve den før kjøp.

test av giro blaze vintersykkelsko
ANKELBESKYTTELSE: Giro Blaze har puter på siden av anklene som skal beskyte mot slag. Foto: Kristoffer H. Kippernes
VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Lett!

Beskytter godt mot regn

Ankelbeskyttelse 

MINUS

Litt stram mansjett rundt legg

Ikke for i mansjett

Begrenset utvalg størrelser

Ikke supervarm 

Test av Specialized DeFroster Trail sykkelsko

Specialized DeFroster Trail vintersko er foret med fleece og dekket med refleks, som er supert når du sykler til og fra skogen i vintermørket.

GODT SYNLIG: Specialized-skoene har suverene reflekser for sykling i trafikken. Supert når du sykler til og fra skogen i vintermørket.
GODT SYNLIG: Specialized-skoene har suverene reflekser for sykling i trafikken. Supert når du sykler til og fra skogen i vintermørket.
TS_best_i_test
Specialized DeFroster Trail
  • Pris: 2 199 kroner

  • Vekt: 559 gram per sko

  • Størrelse testet: 43,5 

  • Anbefalt temperatur: -8 til 0 grader

  • Specialized.com

skala
8/10

Skoene med de gigantiske refleksfeltene er likevel kraftige rundt foten og går høyt opp på anklene.

En enslig Boa-snelle og en brei neoprenmansjett med dobbel borrelås står for lukkingen rundt foten.

Pussig nok må du vri Boa-snella på venstre sko motsatt vei av høyreskoen. På andre Specialized-sko strammer du begge skoene ved å vri forover. DeFroster trail er større i størrelsen enn andre sko fra Specialized. Vi har flere andre Specialized-sko i 43,5 og opplevde DeFroster-skoene som for romslige. Det er god plass til tjukke sokker nedi disse. 

DeFroster trail har kraftig buet såle, oppgitt til stivhetsgrad 6 av Specialized. Overdelen har solid gummibeskyttelse rundt tåboksen og hælen. Nesten hele yttersiden av overdelen er dekket av refleks. Også neoprenmansjetten rundt leggen er i refleks. 

Skoene føles brede på, og vi må stramme hardt på Boa-hjulet for at de skal sitte stramt nok. Tunga under Boa-trådene er krøllete og litt ubehagelig mot foten. Flappen som lukker over vrista, med hull til Boa-snella kan være litt krevende å få over Boa-hjulet.

Ankelmansjetten slutter tett om leggen med en indre og en ytre borrelås. Skoene åpner seg helt opp og er lette å både få på og av. Innleggssålen er av den helt enkle sorten, noe som gjør det uproblematisk å bruke egne, enten de er laget for oppbygging eller oppvarming.

Specialized-Defroster-Trail-2
Specialized-Defroster-Trail-2

På pedalene er Specialized DeFroster breie og ganske klumpete. Kontakten med pedalen er litt ullen. Vi vil anbefale å bruke ganske så tykke sokker, også når det ikke er som kaldest for å fylle opp i skoene. Den stive sålen føles effektiv og det er lett å klikke inn i pedalene.

I korte gåpartier kompenserer buen i sålen noe for stivheten. Det er lett å få grep mot frossen jord og iskaldt fjell. Med mykere sko får man raskt varmen i tærne ved å løpe noen skritt. Det er ubehagelig med disse. Vi holdt godt varmen med tynne ullsokker og uforet innleggssåle til temperaturer ned mot 5 minus. Selv frysepinner kan holde koken i flere timer i fem blå med disse skoene.

Er det kaldere, er det god plass til både ullsåler og tjukkere sokker hvis du velger størrelsen du vanligvis bruker. Til tross for at pløsa er åpen på den ene siden slipper skoene ikke inn vann, selv når vi senker dem ned i vann til over vrista. De kraftige refleksene gjør deg godt synlig på veien til og fra skogen. 

Specialized DeFroster trail er solide og varme. Passformen er i overkant romslig og sålen er både tjukk og bred. Volumet på skoene tilsier mer fór enn du får. Du holder varmen ganske lenge i disse, men sykkelfølelsen kunne vært bedre. Specialized DeFroster er førstevalget i denne duellen i real kulde. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Store kraftige reflekser

Tette og solide

Fleece under innleggssålen

Lette å ta på

Ganske varme

MINUS

Stiv overdel

Støvelfølelse

Tynt foret på oversiden

Store og klumpete på pedalene

Test av Fi’zi:k X2 Trail Artica sykkelsko

Fi’zi:k har lange skotradisjoner å slekte på. Fi’zi:k X2 Artica Vintersko har en tydelig stisyklingsprofil. De er vanntette og ganske varme.

BEST RUNDT NULL: Fi’zi:ks vintersko er supre stisyklingssko i temperaturer rundt null grader. Da holder de vannet ute og varmen inne. De er gode å gå og sykle med.
BEST RUNDT NULL: Fi’zi:ks vintersko er supre stisyklingssko i temperaturer rundt null grader. Da holder de vannet ute og varmen inne. De er gode å gå og sykle med.
Fi’zi:k X2 Trail Artica
  • Pris: 2 899 kroner

  • Vekt: 495 gram per sko

  • Størrelse testet: 43 

  • Anbefalt temperatur: -4 til 8 grader

  • fizik.com/

skala
7/10

Fi’zi:k graderer sålen til 3 på stivhetsskalaen.

Dette er ikke en standardskala på tvers av merker, men de fleste produsenters stiveste sko klokker inn på 11 eller 12 på skalaen.

Sålene på X2 Artica er ganske myke, mye mykere enn på Specialized DeFroster. Sporene til pedalklossen er frest i ekstra lengde slik at du kan plassere klossene lenger bak enn hva du kan på typiske rittsko. Mange foretrekker å ha klossen lenger bak til enduro-, sti- og utforsykling.

Selve yttersålen har en del breiere avtrykk enn på Specialized DeFroster, men skoene føles likevel smalere og nettere på pedalene. Overdelen er i ripstop-nylon med gummiforsterkninger rundt og over tærne og rundt hælen. En Boa-snelle sørger for strammingen av skoen, mens en glidelås med vanntett innerklaff lukker neoprenmansjetten om ankelen.

Glidelåsen går ned langs innsiden av ankelen og kan gnage litt på ankelkulen under sykling. 

Fi’zi:k-skoene kommer levert med en ganske tykk og polstret innleggssåle i et isolerende skummateriale. Skoene er foret med tynt, behagelig fleecefór i hele overdelen. eVent-membran både over og under foten holder vannet ute, selv når vi senker skoene ned i ankeldypt vann. Event-membranen tetter også for lekkasje gjennom pedalklosshullene.

Fizik-x2-Trail-Artica-2
Fizik-x2-Trail-Artica-2

På pedalene er Fi’zi:k-skoene ganske myke. Du kjenner pedalen gjennom sålen, men dette gir også god kontakt med sykkelen. I tillegg sikrer den myke sålen at tærne får beveget seg litt både under sykling og gåing. I sprengkulde er det tydelig at Fi’zi:k-skoene i

kke er like varme som støvlene fra Specialized, så mykheten kommer godt med. Som andre Fi’zi:k-sko vi har testet tidligere er X2-skoene ganske store i størrelsen. Testeren bruker 43,5-44 i de fleste andre sko og 43 fra Fi’zi:k oppleves som romslige. Det er plass til tjukke sokker også her. 

Selv med tynne sokker er skoene vanskelig å få på. De er trange over vrista med Boa-snella i slakkeste stilling. Det er heller ikke noe hempe å dra i ved hælen. Når du har kledd deg for vintersykling skal det ikke mye streving til med å få på skoene før svetten pipler fra pannen. En solid drahempe, eller en glidelås til ville ha hjulpet. 

Fi’zi:k X2 trail er middels varme sko som er helt vanntette. Er det varmere enn minus fem bør du kunne holde på noen timer med disse, men i kaldere vær blir de litt tynne. Sykkelfølelsen er dog mange hakk bedre enn med DeFroster fra Specialized. Fi’zi:k X2 Trail Artica er vårt førstevalg i temperaturer over fem minusgrader og til våte høst og vårturer.

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Bygger lite

Gode å gå med

Stisyklingsutseende

Lav vekt

Vanntette

MINUS

Ikke supervarme

Glidelås gnager mot ankelen

Vanskelige å få på

Minimalt med refleks

Myk såle på små pedaler

Dyre

Test av Lake MX146 sykkelsko

Lake MX146 er en smal og lett sykkelsko til vintersykling, både på sti og langs grus- og asfalt. Men er den varm nok til å sykle gjennom norske vinterforhold? Vi har testet.

test sykkelsko vinter lake mx146
SLANK MODELL: Lake MX146 er en sykkelsko til vinter av den litt slankere typen. Hvordan funker den når gradestokken bikker under null?Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lake MX146
  • Pris: 2 599 kroner

  • Vekt: 492 gram (veid av oss, én sko i størrelse 41)

  • Størrelser: 36-50

  • Produsent:  www.lakecycling.com

skala
7/10

Skal du holde varmen på føttene gjennom vinteren, er et par sykkelsko til vinter en god investering. Lake MX146 er en vintersykkelsko av den slanke typen, og vi har testet den på flere turer.

Lake er en produsent med lange tradisjoner innen sykkelsko. De har vært kjent for sin varme sko MXZ303, nå i oppdatert versjon som MXZ304. MX146 er derimot en lettere og slankere vintersykkelsko.

Enkel og solid

I motsetning til MXZ304 er ikke disse skoene laget i skinn, men syntetisk stoff og softshell-stoff som skal være vannavstøtende. Skoen er isolert med Thinsulate. Sålen er noe Lake kaller Supergrip Enduro Sole. 

Strammingen skjer ved hjelp av en Boa-snelle, slik vi ser på MXZ304 og andre sykkelsko. Denne klipses på plass på siden av skoen før du strammer. Over vristen og ankelen hviler det en flapp som skal holde vann og snø ute.

test av sykkelsko vinter lake mx146
KLAFF: Åpningen og strammemekaniskmen beskyttes av en klaff over vristen, ankelen og nedre del av leggen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Før du kjøper og monterer skoen

Vi har også testet Lake sin MXZ304, hvor produsenten selv opplyser om at det kan være lurt å gå opp en størrelse for å få plass til en tykkere sokk eller ullsokk. Dette vil vi si gjelder i stor grad også for MX146.

Testrytteren har en høyrefot som måler 25,5 centimeter, bruker størrelse 41 i både Shimano og Giro ellers på vanlige sko til bruk om sommeren. Med en skikkelig tynn ullsokk sitter testeksemplaret i 41 wide som limt på foten, her er det ikke mye bevegelsesrom for tærne. Spesielt tåboksen oppleves ganske trang. Vi anbefaler alltid å prøve sykkelsko før du kjøper.

test av sykkelsko vinter lake mx146
DETALJER: Skoen har refleksdetaljer både på tåpartiet og hælen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

En annen viktig ting å få med seg, er monteringen av klosser. Skoen bruker standard SPD-innfesting med to skruer. Avhengig av pedaler og klosser, kan det være at du må montere en spacer/avstandsstykke mellom klossen og skoen, for optimal funksjon mot pedalen. Hvis du ikke sjekker dette, kan det i verste fall skape gnissing og ødelegge sålen, og Lake opplyser om at dette vil påvirke garantien.

Praktisk bruk

Lake opplyser selv om at dette er en sko for temperaturer ned mot minus fire grader. Vi har testet skoen til både sykling langs asfalt og brøytede grusveier på gravelsykkel, og til stisykling i temperaturer ned mot minus fem grader, både i tørt vintervær og mer våte forhold med sludd og regn.

test av sykkelsko vinter lake mx146
HØY: Skoen har en mansjett som går langt over ankelen, og er forsterket på innsiden. Merk også refleksdetalj på baksiden. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Presis sko

I motsetning til MXZ304 er denne skoen vesentlig enklere å få på seg. Her er det ikke mye forskjell fra en vanlig sykkelsko. Boa-snellen fordeler strammingen jevnt utover fotbladet.

Førsteinntrykket er at skoen både lett og presis på foten, her får du på ingen måte følelsen av å ha på seg ulltøfler, som litt kraftigere vintersykkelsko kan gi. Kraftoverføringen oppleves både direkte og kontant. I likhet med Giro Blaze føles dette i større grad som en vanlig sykkelsko, bare litt varmere.

test av sykkelsko vinter lake mx146
KRAFTIG NOK: Dette er ikke skoen for de lange gåturene, men sålen er solid og har godt grep når du må av sykkelen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Konstruksjonen mellom øvre og nedre del ved ankelleddet gjør at skoen beveger seg fritt, uten at Boa-strammingen føles løs, og uten at du kjenner på mye motstand i ankelleddet. Mansjetten strammer heller ikke nevneverdig. Bra!

Skoen oppgis å være «highly water resistant». Etter å ha syklet over en time i sludd, regn og slaps, kunne vi slå fast at du kan bli våt på føttene også i denne skoen. Om dette var vann som trengte inn fra toppen der sykkelbuksa hadde overlapp, eller gjennom selve membranen er vanskelig å si.

Hvor varme er de?   

Dette spørsmålet er alltid vanskelig å svare på, og mye vil avhenge hvor lett du fryser, hvor tykke sokker du bruker og andre variabler. Vår erfaring er som følger:

Vi opplever at Lake sin egen nedre temperaturgrense på minus fire grader er realistisk, og komforttemperaturen ligger nærmere 0 grader. Noe mye kaldere enn dette, så bør du vurdere varmere sko.

test av sykkelsko vinter lake mx146
UNDER NULL: Vi har testet Lake MX146 til sykling både på sti og langs grusveier på vinterføre og i kalde temperaturer. Foto: Tonje Sameien.

Hvem bør kjøpe disse skoene?

Vi ser for oss at den fremste målgruppen for disse skoene, er grus- og landeveissyklister som vil ha en slank og presis sko til sykkelturer i temperaturer rundt 0 grader under høsten og vinteren. Er du en dedikert vintersyklist og ser for deg å sykle i temperaturer ned mot minus 5-10 grader, anbefaler vi å sjekke ut varmere modeller.

Alternative produkter

Er du på utkikk etter litt slanke og lettere sykkelsko til vinter, bør du ta en titt på både Giro Blaze og 45NRTH Ragnarok Tall som vi har testet. Begge de to skoene faller i samme kategori som Lake MX146.

Konklusjon

Lake MX146 føles både lett og presis på foten. Den er ikke blant de aller varmeste sykkelskoene til vinterbruk, men vil gjøre jobben rundt null grader for de aller fleste. Vi mener den passer best til sykling langs grus- og asfalt, men den vil også gjøre jobben for stisyklister. Husk å sjekke størrelse før du handler, og eventuelt gå opp et hakk for best opplevelse.

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS

Super Boa-stramming

Gode refleksdetaljer

Komfortable

MINUS

Ikke de varmeste vinterskoene til sykling

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på terrengsykkel.no og få tilgang til artikkelen.