Sykkelbriller - best i test

Sykkelbriller

Terrengsykkel sine eksperter har testet sykkelbriller til stisykling og terrengsykling. Her finner du tester og omtaler av sykkelbriller. Vi har også testet sykkelbriller med fotokromatiske glass.

sykkelbriller terrengsykling stisykling
SYKKELBRILLER: Her finner du tester og omtaler av sykkelbriller

Sykkelbriller er kjekt å ha både for å beskytte mot sol og greiner. Men hvilke briller bør man ha? Vanlige, eller kanskje fotokromatiske? Eller med styrkeglass? Her våre testvinnere og andre anbefalte sykkelbriller fra våre tester. 

Mange klarer seg ikke uten sykkelbriller, og det er mange fordeler med å bruke det. Det åpenbare er at de kan beskytte deg mot sollys, men de kan også skjerme deg mot både regn og vind, og ikke minst greiner og busker hvis du ferdes på en sti med mye vegetasjon.

Annonse

Terrengsykkel har testet flere sykkelbriller, og her har vi samlet noen av testvinnerne og andre anbefalte modeller.

Best i test

Ferskest ute er vår store 2021-test av sykkelbriller med fotokromatiske glass – her var det mange gode allsidige sykkelbriller som ble satt på prøve.

Det var til slutt Julbo Fury og Oakley Jawbreaker som imponerte oss mest.

I 2016-testen var det Oakley Radar EV Path Prizm Trail som trakk det lengste strået – en modell som fortsatt er populær den dag i dag.

Sportsbriller med fotokromatiske linser er spesielt aktuelt for terrengsyklister som sykler inn og ut av tett skog med stor variasjon i lysmengden. Glassene skifter fra nesten helt klart til ganske mørke avhengig av lysmengde. Fargeskiftet skjer raskt og nærmest umerkelig mens man har brillene foran øynene. 

De aller fleste produsentene av sportsbriller tilbyr i disse dager fotokromatiske glass som en mulighet i brillene sine. Hvis du sliter med å finne brilleglass som både beskytter deg i sterk sol og fungerer i mørk skog bør du vurdere et slikt fargeskiftende glass.  

Prisen er litt høyere enn for glass som ikke skifter farge, men til gjengjeld kan du klare deg med et glass under så og si alle lysforhold. 

Med styrkeglass

I 2016 gjorde vi en test hvor vi sammenlignet ulike løsninger for deg som har utfordringer med synet og foretrekker briller framfor linser – og vil ha sykkelbriller med styrkeglass.

I testen var denne utfordringen løst på ulike måter, men det var Adidas Evil Eye Halfrim Pro med styrkeglass som trakk det lengste strået.

Mest for pengene og andre anbefalte

Sykkelbriller kan koste deg opptil 2-3000 kroner. Det er mye penger, men heldigvis er ikke alt like dyrt. Noen produsenter klarer også å lage gode sykkelbriller uten at lommeboka tømmes fullstendig.

I 2021-testen var det for eksempel BBB med sine fotokromatiske linser som imponerte oss.

En brille som ikke er så billig, men like fullt imponerte oss: POC Devour.

Test av Smith Wildcat sykkelbriller

Vi har testet Smith Wildcat, en allsidig sykkelbrille som kan brukes både til terrengsykling, grus- og landeveissykling.

test smith wildcat sykkelbriller
TEST: Vi har testet Smith Wildcat sykkelbriller. Foto: Kristoffer H. Kippernes
TS_anbefaler
Smith Wildcat

Pris: 2099 kroner (inkl. Ekstra linse) 

Vekt: 31,5 gram 

www.smithoptics.com 

skala
8/10

Smith er for mange kjent som en kvalitetsleverandør av briller, både solbriller og goggles til vinterbruk.

I tillegg har merket flere sykkelhjelmer og andre produkter. Vi har testet Smith Wildcat, som er en allsidig sykkelbrille.  

Stort synsfelt   

Smith Wildcat kommer i en rekke forskjellige kombinasjoner av farge på innfatning, og type glass. Hele sju forskjellige farger på innfatning, og fire forskjellige glass. Vi testet modellen med matt svart innfatning, og glasset «Chromapop Red mirror». Det følger uansett med klare glass når du kjøper denne brillen. 

Brillen kommer også i en utgave med fotokromatiske glass, men da til en noe høyere pris.  

Bytte av glass går greit når man har fått øvd litt, men vi har testet flere briller hvor denne prosessen er enklere.  

test smith wildcat sykkelbriller terrengsykling
JUSTERBAR: Neseputene på innsiden av innfatningen kan justeres til to bredder. Nyttig, for å tilpasse brillen best mulig til din nese. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Her sitter glasset fast med hakk på begge sidene, over nesebroen, og over toppen av glasset. Fordelen er selvfølgelig at det skal mye til for at glasset løsner.  

Neseputen kan du justere bredden på, i to markante hakk for å tilpasse til din nese. Utseendemessig kan denne brillen minne litt om POC Devour, med stort glass og minimalistisk innfatning, hvor det meste av innfatningen skjules bak glasset.  

Vi har brukt Smith Wildcat-brillen over en periode på omtrent to uker.

Primært til stisykling, men også til noe sykling på grus, bysykling, og løping. Vi har hatt alt i fra strålende sol og 20 varmegrader, til 4-5 grader og striregn.  

test smith wildcat sykkelbriller terrengsykling sykling
EKSTRA GLASS: Smith Wildcat kommer med to glass inkludert.

På sti   

Innfatningen har også godt spenn, slik at den klemmer passe hardt mot sidene av hodet. Vi hadde ikke problemer med at brillen skled, føltes løs eller slapp i passformen under testen. Selv ikke på turer hvor det ble mye svetting.

Bra! 

En konsekvens av svetting og fuktig vær pleier å være dugg. Til å ikke ha noen ventilasjonsåpninger hadde vi bemerkelsesverdig lite problemer med dugg under testen. Det kan antakelig skyldes  at brillen hviler på nesen på en slik måte at innfatningen kommer ganske langt ut fra ansiktet. 

Til tross for store glass og stort synsfelt har brillen en ganske smal profil, og stengene ligger ikke veldig langt ute fra sidene av hodet. Vi opplevde ingen store problemer med passform mot hjelmene vi prøvde. 

test smith wildcat sykkelbriller terrengsykling sykling
GOD UTSYN: Smith Wildcat har stort synsfelt som resultat av utformingen på innfatningen. Foto: Kristoffer H. Kippernes.

Chromapop-glassene på vårt testeksemplar er  nyttig på dager med mye sol, men det skal ikke mye skyer til eller langt ut på kvelden før de er en anelse mørke. Vi ville nok brukt litt ekstra penger på å kjøpe brillen med fotokromatisk glass.

Det er uansett et pluss at brillen blir levert med klart glass i tillegg.  

BUY- TRY - WHY    

Vi sier buy og try – sykkelbriller anbefaler vi alltid å prøve hvis det er mulig, for å være sikker på at de passer deg og din ansiktsform. Et godt tips til syklister er å ta gjerne med egen hjelm også for å sjekke at det ikke blir trøbbel med passform mellom brille og hjelm.  

Uansett er Smith Wildcat en brille med stort synsfelt og overraskende god ventilasjon som fungerer godt på stien. Vi ville ikke hatt noen problemer med stilkoden om vi brukte dem til grus- eller landeveissykling.  

    

Alternative produkter  

Vi har testet en rekke andre sykkelbriller. Sjekk gjerne vår test av sykkelbriller med fotokromatiske glass, hvor Smith Attack er med. Med sitt store synsfelt er Smith Wildcat noe lik POC Devour. Vi har også testet sykkelbriller med styrke.  

 

Konklusjon 

Smith Wildcat er en veldig god sykkelbrille som vil fungere både til terrengsykling, grus- og landeveissykling.  

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS
  • Stort og behagelig synsfelt

  • Følger med ekstra glass

  • Dugger lite

MINUS
  • Litt tungvint å bytte glass

Test av Oakley Sutro Lite sykkelbriller

Vi blir ikke overrasket om dette blir Oakleys nye folkebrille. Sykkelbrillene Sutro Lite har mange egenskaper som kan gjøre dem til klassikere.

Oakley Sutro Lite
NY KLASSIKER: Oakley Sutro Lite kan fort bli din nye favorittbrille. Foto: Øyvind Aas
TS_anbefaler
OAKLEY SUTRO LITE
  • Oakley Sutro Lite Prizm Road Jade/Prizm Trail Torch

  • Pris: 1720 kroner

  • Vekt: 31 gram

  • Oakley.com

skala
9/10

Oakley er på mange måter den originale sykkelbrillen. Da landeveissyklister og triatleter begynte å konkurrere med sykkelbriller på 80-tallet var det i de aller første Oakley-brillene. Siden den gang har den amerikanske produsentens trendsettende briller kommet tett. 

Oakleys ganske så nylanserte Sutro Lite-briller har en litt klassisk fasong kombinert med stor størrelse dog ikke like store som Poc Devour. Sutro Lite har også lav vekt og kommer i et rikt utvalg rammefarger og glassvarianter.

Er du på utkikk etter briller med fotokromatiske glass bør du se på denne testen:

Sutro Lite er som navnet tilsier en lettere og mer sporty variant av, det vi kan omtale som de siste årenes kultbrille, Oakley Sutro. Akkurat som storebroren Sutro har Sutro Lite en litt firkantet fasong. Brilleglassene er store og kantete og ørestengene så godt som helt rette. De som har vært med noen år vil nok se likhetstrekk mellom glassfasongen på Sutro Lite og dem på ur-Oakley-brillene Razor Blades. Sutro Lite-brillene har i motsetning til storebroren Sutro ingen ramme på undersiden av glassene.

Oakley Sutro Lite
SVAKT BUET: Sutro Lite har en ganske flat form på glassene.

Lett å bytte glass

Brilleglassene byttes uten spaker eller klypemekanisme som dem vi kjenner på Jawbreaker og andre nye Oakley-briller. På Sutro SL er det bare å klemme sammen neseklypa og lirke glassene ut av rammen på den gode, gammeldagse måten. Det kan være lurt å gjøre dette med fingrene inne i en pussepose eller lignende for å holde glassene frie for fingermerker. 

Oakleys mest klassiske sykkelbrille M-Frame har mange måter evolvert til den noe mer moderne brillen Radar EV. Sutro Lite har også klare fellestrekk med 90-tallets klassiske Oakley-brille, M-Frame. 

Oakley Sutro Lite Prizm Road Jade
JADE-GRØNNE: Prizm Road-glassene er mørke med grønnskjær. De funker best i godt lys.

Brilleglassene sitter fast i rammen kun i overkant og rundt neseputen. Ørestengene som går rett bakover over ørene er lett buet for å sitte godt rundt bakhodet. I tillegg har stengene et spenn i seg som gjør at de klemmer lett an mot ørene, mot hodet når du ikke har på deg brillene, eller i hjelmhullene når du tar dem av deg på sykkeltur. 

Vi har testet Sutro Lite både med Prizm Road Jade-glass og med Prizm Trail Torch-glass. Disse glassene er ganske forskjellige og egner seg, som navnene tilsier, til litt forskjellig bruk. 

Prizm Road Jade er mørke og har blå-grønn speilfarge på utsiden, men rosa som grunnfarge i glasset. Prizm trail Torch er lilla-rosa i fargen og vesentlig lysere i tonen enn Prizm Road Jade. Oakley oppgir at Prizm Road Jade slipper gjennom 15 prosent av lyset. Prizm Trail Torch skal på sin side slippe gjennom 35 prosent sollys. 

Oakley Sutro Lite Prizm Trail Torch
RØDLIG: Prizm Trail Torch har rødskjær i glasset og fungerer supert i tett skog med litt begrenset lys.

Den viktige passformen

La oss tar for oss brillenes passform før vi går inn på opplevelsen av de to glassene. 

Som neste alle Oakley-briller sitter Sutro SL godt fast på hodet, foran øynene, uten at de klemmer noe sted eller føles tunge på nesen. De store glassene har en behagelig fasong som dekker godt mot sollys. Rammen er liten og usjenerende og glasset går såpass høyt over nesen at vi ikke sjeneres av rammen, selv når vi sitter med hodet lavt på landeveissykkelen eller grusraceren. 

At brillene ikke har ramme nederst gjør at svette- og vannperler bare renner av brillene uten å samle seg på rammen. Det bedrer også utluftingen av varme og kondens slik at dugg er et minimalt problem. Glassene har ikke luftehull,  noe vi mistenker fremtidige Sutro SL-glass vil få, om ikke for annet enn at det ser litt kult ut. At glassene ikke har hull i overkant gjør at det ikke slipper inn sjenerende lys her. 

Brillene har noe mindre bue i glasset enn M-frame og Radar. Glassene sitter langt nok unna øynene til at vi ikke pusser innsiden av dem med øyevippene. Vi unngår også at pannesvetten når innsiden av glassene. 

Vi digger den gode dekningen og den kantede, men samtidig klassiske fasongen på Sutro Lite. De ser kule ut på en sånn moderne stor-brille-måte. 

Prizm Road er som nevnt et mørkt glass. Disse fungerer veldig bra til landevei- og grussykling og vil også fungere bra til terrengsykling i åpent terreng på veldig lyse sommerdager. 

Driver du med terrengsykling i tett skog i lavlandet vil glassene Prizm Trail fungere en god del bedre. Disse beskytter ikke like bra mot skikkelig skarpt sommerlys. På landeveisturer med kraftig sol opplever vi at Prizm trail-glassene blir for lyse. Da føler vi at solen blender oss mer enn vi liker. Med Prizm road er dette ikke noe problem. 

Uansett dekker begge glassene veldig godt mot vind og sprut fra forhjulet eller personen forans bakhjul. 

Konklusjon

Oakley er og blir målestokken for briller til sportslig aktivitet og kanskje aller mest er de fargerike plastbrillene forbundet med sykling. 

Sutro Lite er allerede i ferd med å bli terrengsykkelproffenes foretrukne brille. De blir brukt av både Nino Schurter og Mathieu Van der Poel i terrengsykkelritt. 

Brillene sitter godt på fjeset uten å klemme på verken nese eller ører. Ofte har vi glemt at vi har dem på oss.

Er du på utkikk etter nye sykkelbriller kan du ikke velge feil med Oakleys nye Sutro Lite. De er våre nye favorittbriller og vi tipper de kan bli dine også.

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS
  • Sitter veldig godt på hodet

  • Sitter trygt fast i mange hjelmer

  • Beskytter godt mot vind, steinsprut, insekter og sol

  • Har klassikerpotensial utseendemessig

MINUS
  • Ganske dyre

  • Man må ta mye på glassene for å bytte dem

  • Kunne vært enda lettere

Test av POC Devour sykkelbriller

Er dette de raskeste brillene i 2021? POC sine Devour sykkelbriller gir god dekning av hele synsfeltet, men prisen er stiv. Vi har testet dem.

test sykkelbriller POC devour
TEST AV SYKKELBRILLER: Vi har testet sykkelbrillen POC Devour. Foto: Kristoffer H. Kippernes
POC Devour

Pris: 2499 kroner i testet konfigurasjon. 

Vekt: 40 gram 

Størrelse testperson: Vanligvis M/L i sykkelhjelmer 

skala
8/10

Svenske POC er mest kjent for å lage sykkelhjelmer, men de lager også annet tilbehør til sykling, som beskyttelse og i dette tilfellet, briller. 

Framfor noe er kanskje POC kjent for sitt stilrene design, og dette har også preget brillene deres gjennom all tid med stramme linjer og eksklusiv finish. Den nyeste brillen heter Devour. Devour er en svær brille. Den er dyr, og vi har testet den.  

POC Devour er altså en helt ny brille. Med pris på 2499 kroner plasserer den seg blant de aller dyreste sykkelbrillene på markedet. POC selv markedsfører den både plassert på landeveissyklister og terrengsyklister.  

Vi har testet den mest i terrenget, men også på grus og asfalt. Både med hjelm med og uten skygge.  

Produktet 

Først av alt; disse brillene er store. Skikkelig store. Linsen er enorm, og synsfeltet følgelig like stort. POC har valgt en løsning hvor innfatningen sitter på baksiden av linsen, med klips over på framsiden. Kvalitetsfølelsen er absolutt til stede – sykkelbrillene oppleves som solide og laget av kvalitetsmaterialer. 

Neseputen er justerbar, lengden på stengene likeså. Brillestengene har en bøy bak øret. Vi er nå vant til å se at de fleste briller har helt rette stenger, men dette kommer vi tilbake til. 

Vårt testeksemplar med innfatning i fargen Uranium Black-Brown og linse av typen Silver Mirror ble levert i en boks som bare understreker kvalitetsinntrykket, med ekstra linse, av typen helt klar. Bra!  

test poc devour sykkelbriller
EKSKLUSIVE: POV Devour-brillene kommer i en boks som er like fjong som brillene selv. Foto: Kristoffer H. Kippernes

I bruk 

Linsen er enkel å bytte. Man dytter linsen til side slik at klipsene slipper gradvis tak, og fjerner den, du setter den andre linsen på plass i klipsene. 

Umiddelbart virker dette å være den største brillen vi har testet, og synsfeltet er helt vanvittig. Stil og design er gjerne en smakssak, men at du blir lagt merke til med denne brillen er det liten tvil om. Du må regne med å få begrepet «raske briller» kastet etter deg jevnlig.  

test sykkelbrille poc devour
ENORME: POC Devour er en brille som dekker mye av ansiktet - og den har enormt synsfelt.

 

Og synsfeltet er vanvittig på en bra måte. Følelsen av å ha på Devour er mer som å ha et visir. Vi tenker rett og slett ikke over at det er et brilleglass mellom oss og omverdenen.  

Vi brukte litt tid på å prøve oss fram med justering av nesepute og brillestenger. På grunn av den enorme størrelsen, er dette en brille vi anbefaler å prøve før kjøp.  

Det er ikke gitt at absolutt alle ansiktsformer går over ens med denne. Og prøv da gjerne med den eller de hjelmene du kommer til å bruke brillene sammen med. Neseputa er justerbar med to hakk, også denne føles solid. Vi satte den opp ganske smalt for best passform.  

test poc devour sykkelbrille
GOD SIKT: De store brillene fra POC gir deg bra overblikk, og beskytter godt. Foto: Tonje Sameien

Stengene har tre trinn med justering på lengde, i form av hakk som de glir mot. Løsningen føles tight og sklir ikke ut av posisjon. 

Stengene ligger tett inn til hodet, og har ingen voldsom bøy ut.

Sånn sett passet brillene med de fleste hjelmer vi prøvde, slik at brillen ikke kommer i konflikt med hjelmstroppen. 

Den passer godt utenpå hjelmstroppen på hjelmer der denne ligger inn mot ansiktet. Det kan være slik at du må ha den på innsiden av stroppen på andre hjelmer.  

test sykkelbrille poc devour
KLARE: POC Devour kommer med et ekstra glass - det klare glasset egner seg godt til ettermiddag- og kveldsturer.

Så er det bare fryd og gammen?  

Nesten.  

Brillene er så store at vi i kombinasjon med noen hjelmer opplevde at hjelmen trykket på øvre del av rammen. Dette vil være avhengig av kombinasjonen av hjelm og ansiktsform, og en ikke helt ukjent problemstilling med andre store sykkelbriller.  

Vi testet brillene med hjelmer fra både POC, Sweet og Giro for å nevne noen, og på vår testrytter lå brilleglassene helt opp mot nedre del av hjelmen. 

Vi opplevde ikke store problemer med dette, men som kjøper bør du være klar over det.  

Dette kan føre til at hjelmen slår brillene ned mot nesen i slagete terreng, noe som vil kunne skape ubehag. På grus og landevei vil det følgelig ikke være et stort problem.  

test poc devour sykkelbrille
VENTILASJON: I toppen av glasset ligger ventileringen. Vi opplevde lite problemer med dugg og svette på glassene under testen.

Et annet moment, om ikke graverende, er ventilasjonshullenes plassering. Dette er noe som kanskje vil være mest aktuelt for dem som sykler grus eller landevei, og dermed sitter lenger ned med hodet og litt mer bøy i nakken.  

På de mest solfylte dagene ble ventilasjonshullene til en rad med lyse flekker i øvre del av rammen, men i all hovedsak var ikke dette et stort problem. 

Sykler du mye på rittsykkel og har lavt styre i forhold til sete, kan det være noe å sjekke før kjøp? 

Er det krise? Nei.  

Det store brilleglasset gjør også at den føles litt framtung på ansiktet. Vi kan skjønne at POC har valgt brillestenger med bøy bak øret.

Dette bidrar til at brillen ikke sklir like langt fram på ansiktet. For de som liker å sette brillene i hjelmen ved pauser, så krever det litt tilvenning med de bøyde stengene. 

De kan være litt vanskelig å tre inn i egnede hull i hjelmen.  

test poc devour sykkelbriller
JUSTERING: På innsiden av brillestengene ligger justeringen - disse har tre innstillinger du kan bruke.

Dugg og svette er alltid et moment som må vurderes. Om du bedriver sykling som innebærer at du må ta i litt, det være seg opp et crux eller et intervalldrag, blir det svetteutvikling.  På varme dager kan dette føre til at svette renner ned i pannen og videre på brillene. Vi opplevde ikke dette som noe stort problem. Slik vi fikk satt opp brillen, hviler innfatningen på nesen og holdes ut fra ansiktet.  

Bør du kjøpe?  

Ja – med et ørlite forbehold – prøv den. En brille som er så stor vil ikke automatisk passe alle ansiktsformer og hjelmer like godt. Om den passer, er POC Devour en brille som har synsfelt som er helt i toppklassen, og beskytter deg godt.

Alternative produkter   

POC Devour plasserer seg i toppen med flere andre store – og dyre – briller, som for eksempel Oakley Flight Jacket, Jawbreakerog Oakley Sutro.  

Konklusjon 

POC Devour er en av de råeste sykkelbrillene vi har prøvd. Synsfeltet er enormt, og kvalitetsfølelsen er upåklagelig. 

Det er et stort pluss at ekstra glass følger med, og brillen er like fin til terrengsykling som landevei. Prisen er stiv, men dette er også en brille helt i toppsjiktet.  

Noen forbehold er det å ta, men er du utkikk på etter en stilig brille som også beskytter godt og har godt synsfelt, bør POC Devour absolutt anbefales.   

test poc devour sykkelbriller
KLARE GLASS: Ofte er ekstra glass tilbehør du må kjøpe utenom, på POC Devour følger det med. Bra!

 

 

 

 

   

VURDERING
Totalvurdering
PLUSS
  • Ekstra linse

  • Ekstremt stort synsfelt

  • Beskytter godt både mot sol, og eventuelle kvister i ansiktet

MINUS
  • Dyre

  • Kan føles litt tunge på

  • Så store at de kanskje ikke vil passe med alle hjelmer

  • Ventilasjonshull kan skape litt irritasjon i synsfeltet

  • Bøyde brillestenger kan gjøre det litt kronglete å sette dem i hjelmen i pauser

Test av Oakley Radar EV Advancer Photocromatic

Oakley Radar EV Advancer har klassisk sykkelbrillefasong med en ekstra luftefunksjon for deg som får akutt brillefeber i lange bakker.

Oakley Radar EV Advancer
KLASSISK: Hva du tenker på når du tenker på sykkelbriller - Oakley Radar Foto: Kristoffer H. Kippernes
Oakley Radar EV Advancer Photocromatic
  • Pris: 2499 kroner

  • Vekt: 33 gram

  • Lysbeskyttelse: 23-69%

  • Oakley.com

skala
8/10

Oakley Radar er nærmest prototypen på den moderne sykkelbrillen. Hvis du sier ordet sykkelbrille til noen så er det Oakleys Radar som dukker opp i manges hoder.

Radar EV - Extended View har både bredere og høyere glass enn tidligere Radar-modeller. Advancer-modellen har i tillegg en funksjon for å lufte ekstra bak glassene ved behov.  

Oakley Radard EV Advancer
VIPPBARE: Radar EV Advancer har en vippefunksjon som løfter brillene litt ut fra ansiktet. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Mange vil ha kjent på behovet for å plassere brillene litt lavere på nesa i lange bakker - for å la øynene «puste» litt. Radar EV Advancer har en slik funksjon bygget inn.

En spak over nesen vipper neseklypa inn og brillene ut slik at brilleglassene kommer lenger fra ansiktet, uten at nesegrepet endres. Praktisk i lange grus- og asfaltklatringer der svetten renner fra pannen, og også i roligere partier på varme stisyklingsturer. 

Uten å vippe brillene fram i nesepartiet sitter glasset ganske tett på øynene, men ikke tett nok til at øyevipper tar borti innsiden av glasset. 

Oakley Radar EV Advancer
VIPPET UT: Ved å dra i spaken foran glassene løftes glasset ut fra fjeset. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Radar EV Advancer har videre alle funksjonene alle som har brukt Oakley-briller tidligere vil kjenne igjen.  Ørestenger går i en bue utover før de bøyer seg inn bak hodet. De har godt spenn og silikon-grep som griper godt mot tinningen.

Stengene griper godt rundt hodet og holder brillene solid på nesen. Noe konflikt med hjelmer med stor bakhodestrammer eller lavt skall over ørene kan oppstå, så prøv med egen hjelm i butikken. 

Spennet i brillen gjør at de sitter godt fast i hjelmens luftehull ved behov. Akkurat på dette er disse klart best i testen. 

De fotokromatiske glassene går som på Jawbreaker helt fra klart til ganske så mørke og gjør derfor brillene egnet til skumringssykling og sågar sykling i mørket med lykt. I supersterkt sollys kommer glassene litt til kort. Til disse dagene ville vi ha valgt et av Oakleys mange fargede speilglass, f.eks Prizm Road. 

Manglende ramme nederst på glassene gjør at svette renner unna raskt. Advancer-funksjonen forsterker dette. Svetter du vanligvis mye på briller kan disse være en løsning. 

Oakley Radar EV Advancer er en klassisk sykkelbrille som sitter godt både på nesen og over ørene. Glassene er store og gode. Nesepartiet er litt sjenerende i utsynet, men ikke verre enn på de andre brillene. Vippefunksjonen i Advancer-brillene gir dem en x-faktor for deg som sliter med at svette renner på innsiden av glassene. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS
  • Ingen ramme nederst

  • Smart luftefunksjon

  • Sitter veldig godt på

  • Allsidig og behagelig glass

MINUS
  • Utover-bøyde stenger krasjer med noen hjelmer

  • Høy pris

  • Ikke justerbare stenger

Test av Smith Attack Mag MTB

Sykkelbrillene Smith Attack Mag MTB er spesialtilpasset terrengsykling, men fungerer også supert på grusen og landeveien.

Smith Attack Mag MTB
SVART-HVITT: Smith Attack MTB har en unik magnetmekanisme for skifte av linse, god dekning og komfortabel bue. Foto: Kristoffer H. Kipperens
Smith Attack Mag MTB
skala
8/10

Smith er en av veteranene når det kommer til å lage briller til terrengsykling. De har i årtier vært et av de mest populære alternativene til brillene fra Oakley.

Smith Attack MTB
STORE GLASS: Smith-brillene har glass som dekker godt og som blir helt klare i dårlig lys. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Attack Mag MTB har store glass og en solid halvramme som faktisk sitter fast i selve glasset. Den nedre rammen, som inkluderer neseklypa er ikke i veien for at vann og svette kan renne av glasset i underkant. I overkant er rammen kun midt på glasset. Her er det også et luftehull mellom den avstivende rammen og selve glasset. Som på de fleste andre brillene i denne testen skifter Smith-glassene fra helt klare til ganske så mørke på et litt langt blunk. 

Skal du bytte glass på Smith-brillene bytter du ikke bare selve linsen, men også de delene av rammen som sitter på under- og oversiden av linsen. Ørestengene og selve nesegummien må flyttes over på de nye glassene. Ørestengene klikkes lett av glasset med en stram og tillitvekkende magnetmekanisme under Smith-logoen over tinningene. Sammenkoblingen er solid og trygg. 

Neseklypa kan justeres i to hakk, ganske trangt og ganske vidt. Vi kunne egentlig ha ønsket oss ørlite grann trangere passform på nesen, da brillene blir sittende ganske tett på øynene. Men alle har ikke så smalt nesegrev som denne testeren. Neseklypa har god friksjon mot nesen, men oppleves også litt hard over tid. Ørlite grann mer polstring her hadde vært ok. 

Ørestengene er rette, men bøyer seg litt inn bak hodet - ikke ned bak ørene. De er enkle å plassere rundt hjelmens stropper og bakhodestrammer. De er myke og dekket med silikon både på under- og innsiden. De kan ikke bøyes til slik som stengene på Julbo Ultimate, men gir godt grep mot tinningene uten å gnage på oversiden av ørene. 

Glassene oppleves som veldig klare og behagelige i bruk. Den buede fasongen beskytter godt mot både vind og vannsprut. Brillene sitter tett på fjeset og stenger godt mot kinnene under øynene. Om noe så opplevde vi at glassene kom i overkant tett på øynene slik at øyevipppene kom borti glassene fra tid til annen. Dette vil avhenge av ansiktsform og vippe-lengde så klart. Brillene oppleves også som hakket tyngre enn de letteste i denne testen, noe som også merkes mens vi har brillene på. 

Rammen har ganske godt spenn og det er lett å få brillene til å sitte trygt oppå hjelmer som har passende hull til slikt. Her er Smith de som matcher Oakley best. De har likevel et slappere spenn enn brillene til den amerikanske markedslederen. 

Smith Attack Mag MTB har store, gode glass og god passform. De dekker godt mot vind og sprut og har testens beste etui og solid feste av glasset. Noe høy vekt og like høy pris gjør det vanskelig å konkurrere med de enda mer anerkjente Oakley-brillene.

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS
  • Store glass

  • Lett å bytte glass på

  • Sitter godt på

  • Leveres med ekstra klare glass

  • Justerbar neseklype

  • Stort etui med plass til ekstra glass

MINUS
  • Kan sitte litt tett på øynene

  • Høy pris

Test av BBB Fuse photochromatic

BBB Fuse tilbyr fotokromatiske glass til en drøy tusenlapp. Kan de rimelige brillene fra verktøyprodusenten BBB matche de dyrere sykkelbrillene?

BBB Fuse Photochromatic
BRA BILLIG BRILLE: BBB Fuse photochromatic har god passform og gode glass, uten at du må utsett
TS_mest_for_pengene
BBB Fuse Photochromatic 0-3
skala
8/10

BBB er kanskje mest kjent som en leverandør av rimelig verktøy og slitedeler. Det nederlandske merket har også det meste av tilbehør til syklisten, både hjelmer og briller. 

Fuse-brillen er denne testens klart rimeligste. En drøy tusenlapp for briller med fotokromatisk glass føler vi er ganske så bra. I hvert fall hvis brillene fungerer på også. 

BBB Fuse Photochromatic
STORE OG KANTETE: BBB-brillene har store glass og skarpe linjer. Foto: Kristoffer H. Kippernes

BBB-brillene har store glass som skifter fra helt klart til ganske så mørkt. BBB kaller glassene 4-seasons. De har også et sommer-spesifikt fotokromatisk glass i katalogen. Skiftene går like fort som på de andre brillene og vi opplever at vi kan sykle i vekslende lysforhold på en god måte. De store, ganske flate glassene beskytter godt og slipper ikke inn vind på undersiden. Brillene har luftehull i glassenes overkant og vi opplever at de holder seg duggfrie også under krevende forhold, som tett regnvær med buff oppover i fjeset. 

Ørestengene er helt rette og en del kortere enn på de andre brillene i testen. De er kraftige og har gripegummi både mot hodet og ned mot ørene. Vi opplever at brillene sitter godt på, samtidig som de er lette å kombinere med alle hjelmene vi har prøvd dem med. De korte stengene hjelper godt på her. 

Neseklypa kan justeres etter nesebredden din og hvor tett på fjeset du ønsker at brillene skal sitte. Vi fikk brillene til å sitte der vi ønsket, men opplever at neseklypa er litt hard mot neseryggen. Etter å ha hatt på brillene i noen timer var vi ømme på nesen. 

Når vi ønsket å lufte øynene og fjeset litt var det litt krevende å få brillene til å sitte godt i hjelmhullene. Akkurat som nesten alle andre briller, bortsett fra Oakley, har også disse et slapt spenn i rammen slik at de ikke klemmer seg fast mot hjelmen. Vi valgte å plassere dem over ørene, men i bakhodet, når vi ønsket litt brillefri. 

BBB sine briller imponerer både med lav pris og god passform. Vi liker det store glasset og de korte stengene. Brillene kommer levert med en stor oppbevaringsboks, samt pose som også fungerer som pussestoff. Ønsker du ikke å bruke mer av reise-, sykkel-, øl-, mat- eller boligbudsjettet på briller enn nødvendig er BBB Fuse et godt kjøp. Disse beskytter øynene dine godt både mot steinsprut, vind og sollys. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS
  • Lav pris

  • Stort glass med lufting

  • Korte pinner passer med de fleste hjelmer

  • Justerbar neseklype

MINUS
  • Litt harde på nesa

  • Slapt spenn sitter dårlig i hjelmhull

Test av Julbo Ultimate Reactive 0-3

Julbo Ultimate har myke brillestenger og glass som veksler fra helt klart til mørkt. De kan være krevende å kombinere med noen hjelmer.

Julbo Ultimate Reactive
ULTIMATE? Julbo Ultimate har tradisjonell sykkelbrille-design og fleksible ørestenger. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Julbo Ultimate Reactive 0-3
  • Pris: 2299 kroner

  • Vekt: 28 gram

  • julbo.com

  • Lysbeskyttelse: 12-87%

skala
7/10

Julbo Ultimate har et mer typisk sykkelbrille-utseende enn Fury-brillene. De har også glass som går fra nesten helt klare til mørke, uten annen farge enn den gråsvarte de får i sterkt lys. 

Brillene har justerbar neseklemme og myke ørestenger som kan bøyes både i høyderetning og inn mot eller ut fra tinningene. 

Julbo Ultimate REACTIV
SPISSE PINNER: Ørestengene på Julbo Ultimate er lange og føyelige. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Stengene er lange og kan komme i konflikt med en del hjelmers bakhodestrammer. Løsningen er å bøye pinnene nedover bak ørene. Julbo Ultimate er mykere enn Fury-brillen. Stengene er også mykere enn alle de andre brillene i denne testen. Det gjør at de ikke sitter veldig stramt mot tinningene og at de heller ikke er så lette å få til å sitte trygt i hjelmens luftehull ved behov. 

Brillene har nesten ikke spenn. Dette gjør de lette å ta av og på, men også avhengig av friksjon og bøying av pinnene for å bli sittende på nesa og over ørene når det rister som verst. 

Glassen er svakt buet og har gode ventiler slik at de ikke dugger. At de skifter fra helt klart til ganske mørkt gjør dem anvendelige til kveldsturer i skumringen og til og med til sykling med lykt i mørket. Glassene har ikke ramme nederst og svette kan derfor renne fritt av glasset, enten denne er på innsiden eller utsiden av glassene. Avstanden fra glassene til øynene og kinnene kan justeres ved å tilpasse neseklypa noe. Vi opplevde ikke at øyevippene tok borti brilleglassene. 

Den røde rammen er litt sjenerende i synsfeltet midt foran over nesedelen. 

Kvalitetsfølelsen er god. Brillestengene kan bøyes til ønske form på ganske hardhendt vis uten å ta skade. 

Julbo Ultimate Reactive er briller som kan tilpasses på mange måter til brukeren, men som likevel ikke sitter dønn på. De lange ørestengene er utsatte for hjelmkonflikter og det manglende spennet i brillene gjør at de ikke sitter trygt oppå hjelmen hvis det skulle bli behov for det. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS
  • Justerbar nesepute

  • Bøyelige stenger

  • Ventilerte glass

  • Glassene skifter fra helt klare til mørke

  • Kan brukes til lyktesykling

MINUS
  • Litt veike stenger

  • Lange stenger kan krasje med hjelmen

  • Høy pris

  • Trangt og mykt etui

Test av Julbo Fury Reactive 1-3 briller

Julbo Fury Reactive 1-3 har gullfargede glass med mindre buet fasong enn de fleste andre sportsbriller. Brillene er lettere enn konkurrentene.

Julbo Fury Reactive 1-3
GULL-BRILLER: Julbo Fury er de eneste brillene i testen med speil i glassene. Foto: Kristoffer H. Kippernes
TS_best_i_test
Julbo Fury Reactive 1-3
  • Pris: 2199 kroner

  • Vekt: 23 gram

  • Lysblokkering: 17-75%

  • julbo.com

skala
9/10

Julbo Fury Reactive kommer i varianter med flere forskjellige fotokromatiske linser. testbrillene har brilleglass som i lyseste nivå fortsatt har litt farge. Brilleglassene har også speil-finish på utsiden. 

Fury-brillene er testens letteste briller. Brilleglassene er noe mindre buet enn på de andre brillene. Flere hull mellom rammen og brilleglassene slipper til luft for å begrense dugging. Brilleglassene er også behandlet med antidugg-middel på innsiden. 

Julbo Fury Reactive
GYLDNA GLAS: Julbo Fury-brillene skifter fra lett gyldne til ganske så mørke på et blunk. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Julbo Fury har en litt kantete fasong, forsterket av at brilleglassene er flatere enn vi har blitt vant til på sykkelbriller. Brillestengene har gummipolstring på undersiden som ligger mykt an mot ørene. Stengene er rette, men føyelige. De er også så tynne at de ikke kolliderer med de vanligste terrengsykkelhjelmene. Neseputen kan ikke byttes ut, men har god friksjon mot nesa. 

De gullfargede glasset i Julbo-brillene er veldig komfortabelt. Det gir et gulaktig skjær i svakt lys og blir til mørke speilglass i sterk sol. De ganske flate glassene har god avstand fra øyevippene. Brillene holder seg godt oppe, også under mye risting i terrenget. 

Brillestengene har noe mindre spenn enn Oakley-brillene og krever derfor at hullene i hjelmen, som du måtte ønske å tre brillene inn i hvis du ikke ønsker dem foran øynene, må passe godt i avstand. 

På både Sweets terrenghjelm Trailblazer og landeveishjelmen Falconer sitter brillene godt i de nederste hullene i pannen. Da gjerne opp/ned for ikke å komme i synsfeltet. 

Julbo Fury har bredt synsfelt. Rammen kan samle litt på svette på innsiden av glassene, men avstanden til fjeset hjelper godt. Den svarte rammen virker ikke sjenerende på synet og neseputen klemmer ikke. Den spesielt lave vekten bidrar positivt her. 

Julbo Fury Reactive 1-3 ble våre favorittbriller i denne testen, både på grunn av det behagelige og allsidige glasset og på grunn av den velventilerte rammen og komfortable passformen. Prisen er ganske stiv, men brillene har solid kvalitetsfølelse og flott finish. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS
  • Lav vekt

  • Høy komfort

  • God lufting forhindrer dugg

  • Flotte glass med farge og fargeskifting

  • Kult, annerledes utseende

MINUS
  • Trangt og mykt etui

  • Mørke til lyktesykling

  • Ganske dyre

  • Rammen kan holde på litt svette

Test av Sweet Ronin photochromatic

Norske Sweet tar opp kampen med de store solbrillemerkene med ganske god treff på første forsøk. Sweet Ronin har unikt utseende og fargede glass.

Sweet Ronin photochromatic
ROSENRØDT: De rosa-lilla glassene på Sweet Ronin gir økt kontrast i terrenget og behagelig utsyn. Foto: Kristoffer H. Kippernes
SWEET protection RONIN photochromatic

Pris: 2299 kroner

Vekt: 32 gram

Lysbeskyttelse: 13-81%

Sweetprotection.com

skala
8/10

Sykkelbrillen Ronin har et særegent utseende som skiller seg ut i mengden, samtidig som de ikke ser rare ut. 

Ronin kommer i to versjoner, Ronin og Ronin Max. Forskjellen er større og høyere glass på Ronin Max. Rammen er den samme. 

Sweet Ronin Photochromatic
FARGET GLASS: Sweet Ronin har rosa farge på de fotokromatiske glassene. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Rammen på Ronin festes til brilleglassene på hver side. Brillene består dermed av fire adskilte deler. Glassene, de to rammesidene og neseklypa kan alle skilles fra hverandre. 

Sweet sitt fotokromatiske glass har en rosa-aktig grunnfarge i lyseste modus. Dette gjør de litt mindre egnet til lyktesykling i mørket enn de andre som blir helt klare, men de vil fungere i alt av dagslys, også i skumring og regnvær. 

Brillene sitter lett på nesen. Det følger med to nesegummier der den ene er tjukkere enn den andre for kraftigere grep rundt smalere neser. 

Ørestengene er i plast med gummi på under- og innsiden. De er spisse og rette og kan ikke justeres eller bøyes på noe vis. De kan komme i konflikt med noen hjelmer, men lar seg som regel plassere over eller under bakhodestrammeren uten problemer. 

Neseputen er myk og snill mot nesen, men holder ikke brillene like myndig på plass som spesielt Oakley sine neseklyper. 

Spennet i brillene er ganske svakt, så de biter seg ikke fast over ørene, men sitter likevel godt på. Ønsker du å plassere dem i hjelmhullene er du avhengig av at hullene har akkurat passelig avstand. De passer så klart godt i Sweet sine egne hjelmer som har hull i pannen tilpasset akkurat dette. 

Da Ronin-brillene ikke har ramme hverken over eller under glasset renner svette raskt forbi glassene. Det er heller ikke noe som forstyrrer synet i topp eller bunn. Den gule siderammen er litt sjenerende i sidesynet. Sidesynet er likevel godt da glassene er buet. 

Det er veldig lett å bytte glass på Ronin, da de to rammedelene lett klipses løs fra glasset. Koblingen føles nesten litt skjør, men selv med å bøye og dra i brillene har vi klart å få glasset til å løsne. 

Sweet Ronin photochromatic har en linser med en behagelig farge som gir ekstra kontrast. De skifter fra ganske lyst til helt mørkt raskt. Rammen sitter godt på ørene og nesen og brillene føles lette på. Vi ønsker oss litt strammer spenn i rammen for ekstra sikkerhet både med brillene foran øynene og med brillene på hjelmen. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS
  • Behagelig rosa-farge på glass

  • Føles lette på

  • Stort synsfelt

MINUS
  • Litt skjør innfesting av glass

  • Slapt spenn sitter dårlig i hjelmhull

  • Høy pris

Test av Shimano Spark fotokromatisk

Shimano sine fotokromatiske briller leveres med to ekstra glass. Passformen er god. Glasset kunne godt vært større.

Shimano Spark
GIRA PÅ BRILLER: Shimanos briller har klare glass som titter tett, uten å dekke nedover kinnene.
SHIMANO SPARK PHOTOCHROMATIC
skala
7/10

Shimano-brillene har minst linse i denne testen. De dekker noe mindre nedenfor øynene enn de andre brillene og sitter heller ikke høyt i pannen. Dette gjør at vi ser den øvre rammen tydelig når vi har hodet lavt, f.eks ved rask grussykling, eller klatring i bratte kneiker. 

Shimano Spark briller
MINDRE DEKNING: Shimano Spark slipper noe vind og sprut til under brillene. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Brilleglassenes fasong minner oss om den typiske sykkelbrillen som regjerte markedet for en del år siden - inspirert av Oakleys klassiske M-Frame. 

At glassene dekker litt lite nedover kinnet gjør at vind kommer litt inn her. I sølete forhold opplever vi også at vann og gjørme kan sprute litt oppunder brillene. En av hovedgrunnene til å bruke briller er å holde slikt unna øynene. Graden av åpenhet på undersiden av brilleglassene vil avhenge av ansiktsform, men vi har lært oss å like større briller nå enn vi gjorde tidligere. 

Shimano-brillene har heller ingen luftehull over glasset. Vi opplevde likevel ikke dugging som noe stort problem. 

De fotokromatiske glassene til Shimano går fra helt klare til ganske så mørke. Vi føler ikke at de er noe tregere til å skifte farge enn de andre her. De føles også like klare foran øynene når vi sykler med dem på. Det går fortere fra lyst til mørkt, enn fra mørkt til lys, men overgangen er sømløs. I tillegg tilpasser øynene seg samtidig, slik at du ikke legger merke til endringen i farge. 

Passformen er ganske god, forøvrig. Ørestengene er rette, men bøyer seg inn bak hodet. Stengene er dekket av silikon på alle kanter. På innsiden, mot tinningene har silikonen spor for ekstra friksjon mot hodet. Brillene sitter godt på hodet. Neseklypen er myk og kan lett byttes ut. Klypene er laget slik at de kan monteres på to forskjellige måter.

De to neseklypene gir altså fire forskjellige passformer. Vi foretrakk den ene neseklypen merket S og L montert i S-konfigurasjon. Når vi snudde klypen, slik at vi kom i L-innstilling slo selve plastbroen over nesen ned i nesen. Denne er skarp og hard. Har du bred nese bør du sjekke om dette blir et problem for deg. Klypen merket M og XL er større enn den merket S og L. I M-innstilling gir denne mest friksjon mot nesen, men den kunne ha vært hakket trangere for mer tillitvekkende feste i slagete terreng. 

Shimano-brillene har bedre spenn enn mange av de andre brillene her. De kommer etter Oakley og Smith, men foran Julbo, BBB og Sweet på dette området. Shimano Spark er også lette å få til å sitte i hjelmens egnede luftehull. 

Shimanos briller gir deg veldig mye for pengene. To brilleglass i tillegg til de allsidige fotokromatiske glassene gjør at du bør være rustet for de fleste typer lys. Brillene sitter godt på nesen og hodet, men vi ønsker oss noe mer dekning, samt noen luftehull i glassene. 

Utseendet til disse brillene er helt uten særlig særpreg. Fint for deg som ønsker helt nøytrale briller. Ikke så stas for deg som ønsker et par statement-briller til bruk på sykkelen. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS
  • Leveres med vanlig, rødt solbrilleglass samt klart glass i tillegg

  • Utbyttbar neseklype

  • Godt spenn i ramme for plassering på hjelm

  • Lav pris

MINUS
  • Litt sjenerende ramme i midten øverst

  • Ikke ventilerte glass

  • Glassene dekker dårlig under øynene

Test av Oakley JawBreaker Photocromatic

Oakley Jawbreaker har blitt Oakleys nye signaturbriller. Ikke bare på syklister, men også på joggere, skiløpere og soltilbedere av mange slag.

Oakley Jawbreaker
NY STANDARD: Oakley Jawbreaker har et særegent utseende, men beskytter og sitter godt. Foto: Kristoffer H. Kippernes
TS_best_i_test
Oakley Jawbreaker Photocromatic
  • Pris: 2560 kroner

  • Vekt: 34 gram

  • Lysbeskyttelse: 23-69%

  • Oakley.com

skala
9/10

De store Oakley-brillene har en kraftig ramme rundt glasset. Glasset skifter farge fra helt klart til ganske mørkt. Oakley kaller den mørke fargen for Black Iridium. Det er store luftehull mellom brilleglass og ramme både på over- og undersiden. 

Oakley Jawbreaker
STORE BRILLER: Oakley Jawbreaker er som ny standardbrille å regne. Med fotokromatiske glass blir den veldig allsidig. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Ørepinnen er tynne og ganske spisse. De kan justeres i lengden med en solid plastspak som gjemmer seg godt i brillens design forøvrig når den ikke er i bruk. 

De spisse pinnene over ørene er lette og smyge under hjelmens bakhodestrammer, hvis det oppstår en konflikt her. Har du pinnene i korteste innstilling skal det mye til at de kommer i kontakt med hjelmen i det hele tatt. 

Den kraftige rammen til tross, Oakley Jawbreaker byr på stort utsyn i alle retninger. Brilleglassene har tydelig bue og holder god avstand til øyevipper. Rammen under glassene er tynn og vinklet slik at svettedråper ikke hoper seg opp her. Et luftehull sørger også for å blåse slikt unna raskt. 

Rammen kan være noe sjenerende i underkant og over nesen, men den øvre rammen sitter så høyt at du skal veldig lavt med hodet for at den skal komme i veien for utsikten. 

Brillene har solid og kraftig spenn i rammen slik at de biter seg fast både i tinningene og i hullene i hjelmen hvis det skulle bli aktuelt. 

De fotokromatiske glassene gjør at brillene ser rarere ut på enn Jawbreaker gjør med fargede speilglass, spesielt i dårlig lys når glassene er helt klare. Glassene blir heller ikke helt mørke. De er oppgitt til å gi 69% lysinnslipp i mørkeste nivå. Dette fungerer bra til aller meste, men til de aller lyseste dagene i sterk sol ville vi valgt et annet glass. 

Å bytte glass på Jawbreaker er litt mer innviklet enn på andre briller, men når man gjør det riktig er det enkelt å få glass både ut og inn av rammen. 

Oakley Jawbreaker har nesten blitt en moderne klassiker på kun få år. Den kraftige brillen forsvarer sin status som målestokk med topp passform og spesielt, men tidsriktig utseende. At de ikke er veldig mye dyrere enn alternativene fra Julbo og Smith gjør dem også enkle å anbefale som et trygt alternativ hvis Julbo Fury ikke passer din hodefasong. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS
  • Justerbare ørestenger

  • Stor synsvidde

  • Utbyttbar nesepute

  • Passer med de fleste hjelmer

  • Gode glass

MINUS
  • Høy pris

  • Rammen er litt sjenerende

  • Litt tunge

  • Ikke best i sterkt lys

Hvilken sykkelbrille et best i test?

Les terrengsykkel.no sin samlesak med sykkelbrillene som ble best i test

Bør jeg velge sykkelbriller med fotokromatiske glass?

Sykkelbriller med fotokromatisk glass gjør at du kan sykle i både sol og skygge uten å ta brillene av. Les terrengsykkel.no sin test av sykkelbriller med fotokromatisk glass.