Oakley Radar er nærmest prototypen på den moderne sykkelbrillen. Hvis du sier ordet sykkelbrille til noen så er det Oakleys Radar som dukker opp i manges hoder.
Radar EV - Extended View har både bredere og høyere glass enn tidligere Radar-modeller. Advancer-modellen har i tillegg en funksjon for å lufte ekstra bak glassene ved behov.
VIPPBARE: Radar EV Advancer har en vippefunksjon som løfter brillene litt ut fra ansiktet. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Mange vil ha kjent på behovet for å plassere brillene litt lavere på nesa i lange bakker - for å la øynene «puste» litt. Radar EV Advancer har en slik funksjon bygget inn.
En spak over nesen vipper neseklypa inn og brillene ut slik at brilleglassene kommer lenger fra ansiktet, uten at nesegrepet endres. Praktisk i lange grus- og asfaltklatringer der svetten renner fra pannen, og også i roligere partier på varme stisyklingsturer.
Uten å vippe brillene fram i nesepartiet sitter glasset ganske tett på øynene, men ikke tett nok til at øyevipper tar borti innsiden av glasset.
VIPPET UT: Ved å dra i spaken foran glassene løftes glasset ut fra fjeset. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Radar EV Advancer har videre alle funksjonene alle som har brukt Oakley-briller tidligere vil kjenne igjen. Ørestenger går i en bue utover før de bøyer seg inn bak hodet. De har godt spenn og silikon-grep som griper godt mot tinningen.
Stengene griper godt rundt hodet og holder brillene solid på nesen. Noe konflikt med hjelmer med stor bakhodestrammer eller lavt skall over ørene kan oppstå, så prøv med egen hjelm i butikken.
Spennet i brillen gjør at de sitter godt fast i hjelmens luftehull ved behov. Akkurat på dette er disse klart best i testen.
De fotokromatiske glassene går som på Jawbreaker helt fra klart til ganske så mørke og gjør derfor brillene egnet til skumringssykling og sågar sykling i mørket med lykt. I supersterkt sollys kommer glassene litt til kort. Til disse dagene ville vi ha valgt et av Oakleys mange fargede speilglass, f.eks Prizm Road.
Manglende ramme nederst på glassene gjør at svette renner unna raskt. Advancer-funksjonen forsterker dette. Svetter du vanligvis mye på briller kan disse være en løsning.
Oakley Radar EV Advancer er en klassisk sykkelbrille som sitter godt både på nesen og over ørene. Glassene er store og gode. Nesepartiet er litt sjenerende i utsynet, men ikke verre enn på de andre brillene. Vippefunksjonen i Advancer-brillene gir dem en x-faktor for deg som sliter med at svette renner på innsiden av glassene.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.