Setepinner – senkepinne og dropperpinne 2021

Setepinner

Setepinnen er det som binder sykkelsetet ditt sammen med sykkelen. Hva er en dropperpinne? Trenger man en heve-/senkepinne på en stisykkel?

setepinner
SETEPINNER: Det finnes mange forskjellige setepinner til terrengsykler

Setepinner er en enkel, men viktig komponent på sykkelen. Du får setepinner både i fast lengde, og justerbar lengde, også kalt senkepinner

Senkepinne er en av syklingens viktigste oppfinnelser. Hva det er, og hvorfor du bør ha en på stisykkelen din kan du lese om her

Annonse

Vi har saker om senkepinner fra Rock Shox, Fox, Crank Brothers og flere.

Ned med setet

Å senke setet før utforkjøringer er en ide med like lange tradisjoner som terrengsykkelsporten. Likevel er det først de siste årene, med inntog av avanserte fjernstyrte senkepinner at vi nå virkelig får full glede av den ekstra sikkerheten og manøvrerbarheten det å senke setet gir.

Joe Breeze sin enkle Hite-Rite fra 80-tallet ble ikke erstattet av noe bedre før Rock Shox-gründer Paul Turner lanserte sin Maverick Speedball-pinne i 2006. Mannen som gav oss den første dempergaffelen fant med det opp den moderne senkepinnen med fjernstyring. Mavericks patent ble snere kjøpt av Crank Brothers. Snøballen hadde begynt å rulle. 

En senkepinne, også kjent som heve/senkepinne og dropper post eller dropper-pinne er altså et setepinne med en innebygget fjær eller hydraulisk mekanisme som gjør at du kan senke setet i fart.

Du senker setet ved å trykke på en spak eller knapp på styret og trykker setet ned med rumpa. For å få setet opp igjen trykker du på knappen igjen og letter på rumpa. De fleste senkepinnene på markedet i dag er trinnløse. Du kan låse pinnen i hvilken høyde du vil ved å slippe styreknappen med setet i ønsket høyde.

Mange som er vant til å sykle i terrenget med høy setepinne kan fort tenke at det å sette ned setet ikke spiller så stor rolle. De fleste utforkjøringer lar seg forsere med høyt sete også. Men vender man seg til å bruke en senkepinne vil man nærmest på hver tur oppdage nye situasjoner der den tilfører syklingen en vesentlig forbedring.

Ingen som har lært seg å bruke en senkepinne på terrengsykkelen vil noen gang gå tilbake til sykling med fast setepinne frivillig. De aller fleste rittsyklister vil også raskt konstatere at fordelen med senkepinne mer enn veier opp for ulempene den ekstra vekten kan gi, også i mindre krevende løyper.

Hva er bedre med senkepinne?

●      Du får bedre kontroll i bratte utforkjøringer. I stedet for å flytte kroppen ned bak setet kan du flytte kroppen nedover. Dette gir bedre vektfordeling og balanse over sykkelen, som igjen gir bedre kontroll over forhjulet og bedre grep på bakhjulet. 

●      Du får bedre kontroll i svinger. Med setet ute av veien kan du lene sykkelen mer uavhengig av kroppen. Dette gjør at du kan hente mer grep i glatte svinger og lettere finne balansen i traverser. Lavere tyngdepunkt gjør at du kommer nærmere hjulene i svingen.

●      Du kommer deg lettere opp høye kanter. Med setet ute av veien kan du lettere få med sykkelen opp høye kanter. Med lavt sete slipper du at setet butter mot skrittet når du skal løfte sykkelen med deg.

●      Du vil klare høyere bunny-hop. Det samme prinsippet gjelder her som opp høye kanter. Når du skal dra med deg bakhjulet og resten av sykkelen etter å ha løftet fronten i været slipper du at setet slår deg i skrittet eller treffer deg i ryggen.

●      Du vil ha mye mer kontroll gjennom lufta på hopp. Med setet ute av veien er det mye lettere å holde forhjulet oppe slik at du unngår å neselande på hopp. Det er også mye lettere å få fin bue gjennom lufta på hopp som har bratt hoppkant.

●      Du vil punktere mindre. Ja, faktisk. Med hele beinlengden som ekstra dempervandring kan du sykle mykere og mer smidig over skarpt terreng som ellers ville ha slått hull i bakdekket ditt, eller knerta bakfelgen.

●      Du vil lettere få sykkelen inn i bilen, inn i boden, på sykkelstativet og ned i sykkelkoffert. Når du raskt kan senke setet 10-20 centimeter tar sykkelen brått mye mindre plass. 

Hva er ulempene med senkepinne?

●      100-350 gram høyere totalvekt på sykkelen

●      Noe mer kompleksitet ved montering/vedlikehold

●      En vaier/slange ekstra fra styret - så fremt du ikke har trådløs pinne

●      Ekstra kostnad – Hvis du skal oppgradere en eldre sykkel uten senkepinne må du beregne inn dette. Skal du kjøpe ny sykkel vil de aller fleste sykler komme med senkepinne som standard.

●      Ørlite grann slark sideveis på setet på noen pinner

Hvem bør ha senkepinne på sykkelen sin?

●      Alle som sykler i terrenget! Det er ikke noe å lure på. En senkepinne vil gjøre sykkelopplevelsen din bedre.

Hvor lang vandring bør senkepinnen ha?

●      Så lang vandring det er plass til mellom ramme og rumpe. Det er ingen vits å gå for en pinne med kortere vandring, annet enn et godt bruktkjøp eller annet prisrelatert. Mål hvor langt setepinnen stikker ut fra sykkelramma di i dag og prøv å få plass til så lang vandring som mulig. Noen          senkepinner bygger noe mer enn andre over ramma så beregn at du trenger 15-25 mm kortere vandring enn det totale pinneutstikket du har med fast pinne.

Må jeg ha fjernkontroll? Holder det ikke med spak under setet?

●      Ja, du må ha fjernkontroll. Senkepinne som styres med spak under setet tvinger deg til å ta en hånd bort fra styret på verst mulig tidspunkt. Senkepinner med spak under setet er bare et ørlite hakk bedre enn å ha hurtigkobling på ramma og stoppe for å sette setet ned og opp igjen.

Hvilke varianter finnes?

  • Det viktigste du må passe på hvis du skal kjøpe en senkepinne løst, er at den passer sykkelen din. Senkepinner kommer oftest i 30,9 eller 31,6 mm diameter. Har du tynnere setepinne på sykkelen din i dag vil utvalget begrense seg drastisk. Du kan fint bruke en 30,9-pinne i en ramme med seterørshull til 31,6 mm pinne, men du trenger da en foring, også kalt shim eller adapter.

  • Du må vite om du kan gå for en pinne med intern vaierføring, eller om du må ha en pinne med utvendig vaierføring. Eldre rammer og mange nyere rittsykler har ofte ikke hull i ramma til innvendig føring. Du kan borre et hull i seterøret til dette, men det finnes også flere senkepinner med utvendig vaierføring på markedet. Det finnes også et par elektroniske, trådløse alternativer.

  • Du må passe på at styrebryteren passer styreoppsettet ditt forøvrig. Har du frontgir på sykkelen din må du ha en bryter som ikke kommer i veien for girspakene. Har du ikke frontgir på sykkelen din anbefaler vi spak under styret på venstre side.

Her er et utvalg pinner på markedet. 

Merida Dropper

Meridas senkepinne er et rimelig og funksjonelt alternativ. Den kommer i flere lengder og har en enkel, men velfungerende over-styret-bryter på styret.

Merida Expert dropper

1549 - 1999 kroner

Merida.no

OneUp V2 Dropper

OneUp sin senkepinne er overraskende rimelig for det du får. One Up-pinnen er den eneste på markedet der du kan justere mengden maks-vandring. Dette gjør at du kan maksimere vandringen du har plass til, enten det er 173 mm eller 137,5 mm, eller alt annet et sted mellom 120 og 210 mm.  

One Up V2 Dropper

1999 kroner

Bikeshop.no

Pro Koryak Dropper

Shimanos undermerke Pro leverer Koryak-pinnen. Denne har ett-bolts hode og kommer i flere lengder og tykkelser.

Pro Koryak Dropper

2299-2499 kroner

Shimano-nordic.no

 

BikeYoke Revive

Tyske BikeYoke har virkelig markert seg på senkepinne-kartet. Deres Revive-pinne er kjent for supersmidig funksjon og høy kvalitet. Den kan også raskt nullstilles hvis den begynner å lugge med en liten spak under setet. BikeYoke Revive kommer i mange lengder og tykkelser.

BikeYoke Revive

3699 kroner

Bikeshop.no

BikeYoke Divine SL

 

Revive-pinnens lillesøster, Divine er en lettvektspinne med kort vandring. Den har tynnere innerrør enn storebror, samt kortere vandring. Den letteste varianten kommer med kun 80 mm vandring. Akkurat nok til rittsykkelen. Vekten er rett under 400 gram – altså 150-200 gram lettere enn de fleste andre pinner på markedet.

BikeYoke Divine SL

3299 kroner

Bikeshop.no

 

Fox Transfer Performance

Fox sin senkepinne har teknologi fra dempergaflene til Fox. Pinnen med utvendig vaierføring har en smart spole nederst på pinnen som gjør at du unngår at vaieren skraper opp sykkelen hver gang setet går opp og ned. Performance-pinnen kommer også med innvendig vaierføring og i mange lengder og tykkelser. Rimeligere enn Factory-versjonen.

 Fox Transfer Performance

3099 kroner

Cyklon.no

Fox Transfer Factory

 

Fox sin topp-pinne skiller seg fra den rimeligere Performance ved at den har Kashima lavfriksjonsbelegg på innerrøret. Dette gir også et eksklusivt utseende som matcher Fox sine topp-gafler.

 Fox Transfer Factory

3889 kroner

Cyklon.no

Bontrager Line Pinne

Trek/Bontragers egen pinne holder høy kvalitet og bygger lite opp fra ramma. Bryteren under styret er nett og funksjonell.

Bontrager Line dropper

3299 kroner

Trek.no

 

Rock Shox Reverb

Rock Shox var ikke først på banen, men de har raskt rukket å bli den vanligste senkepinnen på dyre sykler. Den skiller seg fra alle andre på markedet ved at den har hydraulisk fjernkontroll. Siste versjon av pinnen har nullstilliingsfunksjon som Revive og spaklignende bryter under styret.   

RockShox Reverb Dropper

3199 – 3499 kroner

Cycleservicenordic.com

 

RockShox AXS Dropper

RockShox sin rådyre AXS-pinne benytter SRAMs unike trådløse AXS-teknologi. Dette gjør at du lett kan flytte pinnen mellom sykler, samt slipper å ha hull i ramma for et rent uttrykk. Den trådløse bryteren er helt uten forsinkelse og pinnen kommer i lange lengder og både i 30,9 og 31,6-tykkelser.

RockShox Reverb AXS dropper

8099 kroner

Cycleservicenordic.com

Thomson Elite Dropper

Thomson var i mange år kongene på haugen når det kom til stive setepinner. Dropper-pinnen deres har det velkjente to-bolts hodet i samme aluminiumsdel som innerrøret. Thomsons senkepinne kommer i mange varianter både for innvendig og utvendig vaierføring og i tre vandringslengder – 100, 125 og 150 mm.  

Thomson Elite Dropper

5599 kroner

Bikeshop.no

KS Lev CI

Kind Shock(KS) sin ritt-pinne er blitt hyppig brukt av mange verdenscupsyklister de siste årene. Som en av markedets eneste lettvekst-pinner har den blitt en populær oppgradering på rittsykler. Den er også en av bransjens eneste pinner i 27,2 mm tykkelse. Superlett vaier og bryter er med på å holde vekten under 400 gram for de letteste variantene. Kommer i vandringslengder fra 65mm og opp til 120 mm og i 27,2, 30,9 og 31,6 mm tykkelse.

KS LEV CI

4799 – 5999 kroner

Deler.no

Test av Fox Transfer SL senkepinne

Fox sin nye Transfer SL senkepinne er lettere og enklere enn andre pinner på markedet. Er dette den perfekte dropper-pinnen for rittsyklisten?

Test  Fox Transfer SL
LETT PINNE: Fox Transfer SL sparer 150 gram sammenlignet med andre senkepinner. Den fungerer supert til ritt- og lettere stisykling
FOX TRANSFER SL 30,9

Fox Transfer SL Performance

  • Vekt: 358 gram kun pinne, 400 gram for pinne vaier og styrebryter

  • Pris: 4350 kroner + styrebryter til 899 kroner

  • 7blaner.no

  • Testet i 30,9/100 mm

skala
7/10

Senkepinne har gått fra å være noe man oppgraderte endurosykler med til å bli standardutstyr på alle terrengsykler. Også rittsyklister vet nå å sette pris på den økte kontrollen og sykkelgleden en senkepinne byr på. Fox sin nye Transfer SL er skreddersydd for rittsyklister som er opptatt av pålitelig funksjon og lav vekt. 

Test Fox Transfer SL
LETT Å JUSTERE: Seteklemmen er av velkjent to-bolts-type. Den gjør det lett å få setet i riktig vinkel.

Er du fortsatt på gjerdet om senkepinne har noe for seg til rittsykling er det på tide å komme seg ned. Også på rittsykler vil de fleste syklister oppleve at en fjernstyrt senkepinne er den beste oppgraderingen de har gjort på sykkelen sin. Vi vil i mange tilfeller si at en hardtail med senkepinne vil være en bedre rittsykkel enn en rittfulldemper uten. 

Test Fox Transfer SL
GOD BRYTER: Fox sin egen bryter må kjøpes separat, men den fungerer veldig bra .

Dette gjaldt før Fox sin Transfer SL ble lansert og det gjelder i enda større grad nå. Erstatter du en vanlig stiv setepinne med en Transfer SL vil du øke sykkelens totalvekt med om lag 200 gram. Avhengig av tykkelse og lengde veier Fox Transfer SL rett rundt 400 gram, inkludert vaier og fjernkontroll. Til sammenligning veier de fleste andre senkepinner et sted mellom 500 og 600 gram. Du sparer altså et sted mellom 140 og 250 gram med en Transfer SL sammenlignet med en annen senkepinne med trinnløs funksjon og i mange tilfeller mer vandring. 

  • Bikeyoke Revive med 125 mm vandring og 31,6 mm størrelse veier 491 gram for kun pinnen. Vaier, styrebryter og vaierstrømpe vil veie det samme som for Transfer SL. 

  • Thomson Elite Covert Dropper 30,9 mm med 100 mm vandring veier 510 gram før vi legger til bryter, vaier og strømpe. 

Test Fox Transfer SL
TYNGRE: Både Bikeyoke Revive og Thomson Elite er vesentlig tyngre enn Fox Transfer SL.

Transfer SL har en enkel fjærkonstruksjon for mekanismen som hever og senker setet. Her er det ingen luftkammere eller oljepatroner som kan gå lekk. Pinnen har bare to høyder - helt i bunn, eller helt oppe. Dette gjør også konstruksjonen enklere og mer robust. 

I bruk er det lett å sette pris på den kontante følelsen i pinnen. Den dropper ned med lite motstand og spretter opp igjen med et markant smell. 

 

Test Fox Transfer SL
ENKEL MONTERT: Gjennom vinduet på pinnen er det lett å feste vaieren.

Med mye vekt på setet opplever vi noen ganger at pinnen binder seg litt i det vi ønsker å senke den til bunns. Det er noe slark i lengderetning mellom inner- og ytterrør på pinnen og dette gjør nok at setepinnen kan henge litt når du sitter tungt på setet. For å dytte settet ned trenger du bare lette litt på rumpa og så sette deg ned igjen. Et raskt trykk på knappen gjør at setet spretter tilbake i tråkkeposisjon. 

 

Test Fox Transfer SL
VAIER-PARKERING: Vaierenden på hendelen gjemmer du elegant inne i egen garasje.

Pinnen er også litt sensitiv for strammingen av setepinneklemma. Strammer du for hardt kan det føre til at senkepinnen ikke fungerer som den skal. Bruk friksjonspasta på pinnen og stram til riktig moment så slipper du at senkefunksjonen låser seg og at selve setepinnen siger i rammen. 

Setepinnene med 30,9 og 31,6 millimeters diameter kommer med 100 mm vandring. Dette er kort sammenlignet med de fleste senkepinner til grovere stisykling, men mer enn de fleste andre lettvektspinner tilbyr. BMC sin integrerte RAD-pinne på rittfulldemperen FourStroke og stiraketten FourStroke LT, byr til sammenligning kun på 80 mm vandring. 

Test Fox Transfer SL
GRADERING: Bokstaver og streker bakpå pinnen gjør det lett å finne riktig setehøyde fra gang til gang.

 

BikeYoke sin Devine SL til 3500 kroner veier noen titall gram mer enn Transfer SL og kommer også med 80 mm vandring. Dt Swiss sin D232 senkepinne til 5000 kroner, der ytterrøret er øverst byr på korte 60 mm vandring. 

Vi opplever at 100 mm er akkurat nok til ganske mye stisykling, samtidig som det ikke medfører for dype knebøy i kampens hete i ritt. 60-80 mm synes vi kan bli akkurat litt for kort når vi skal forsere de bratteste og mest tekniske utforkjøringene med høy fart og selvtillit. 

Fox sin vanlige Transfer og Devine og Revive fra Bikeyoke er alle bedre alternativer hvis du ønsker mer vandring, eller ønsker trinnløse nivåer på pinnen. Transfer SL bør ikke være et førstevalg hvis du ikke føler at 200 gram spart er avgjørende for din sykkelopplevelse.

At Transfer SL kun har to nivåer føler vi er bra og riktig for bruken. Med såpass kort vandring som 100 mm er det lite vits med et mellomnivå rett under toppen, eller rett over bunn. I en rittsituasjon er det også veldig krevende å være så presis med rumpa at man finner slike mellomnviåer som andre senkepinner byr på. Transfer SL kunne så klart vært trinnløs, slik de fleste senkepinner til stisykling er, men dette vil øke kompleksiteten, vekten og sannsynligheten for at pinnen feiler i et ritt. 

I en rittsituasjon er det verste som kan skje med en senkepinne at den låser seg i bunnen. 

Transfer SL-pinnen er enkel å montere. I hvert fall hvis du har en ramme med ryddig og brukervennlig vaierføring. 

Du kan velge om du vil ha vaier-enden med metallklumpen i pinne-enden eller i bryter-enden av systemet. Du fester uansett vaieren med en settskrue i begge ender. Dette gjør at du kan fritt velge hvilken fjernkontroll du ønsker å bruke, enten denne er tilpasset å holde i enden med metallklumpen, eller om den er laget for å klemme fast vaieren i en skrue. Vi har testet pinnen med Fox sin egen bryter. 

I begge ender er det greit med plass rundt vaierklemma. Du trenger ikke å være supernøyaktig med klippingen av vaieren. Det går fint med 0,5-1 centimeter lang vaierstump utenfor vaierklemma i begge ender. 

I hendelen er det en egen garasje der vaierenden kan festes for ikke å stå ut som en forstuet lillefinger. 

Av alle senkepinner vi har montert på sykkelen vår de siste årene er Transfer SL den desidert enkleste å få til å virke på første forsøk. 

I tillegg til den lavere vekten, er det en annen god grunn til å vurdere Transfer SL - den kommer i 27,2 mm tykkelse. Få vanlige senkepinner kommer i denne størrelsen. Den tynne varianten av Transfer SL kommer dog med kun 50 eller 70 mm vandring.

Konklusjon

Fox Transfer SL er en senkepinne som gjør akkurat det den skal. Den er lettere enn konkurrentene og byr på en god mengde vandring, tilpasset rittsykling. Både montering og konstruksjon er enkel og holdbar. 

Hvis du er opptatt av spare de siste grammene på rittsykkelen, men vet at du sykler fortere med senkepinne enn uten, er Fox Transfer SL blant de aller letteste og mest brukervennlige pinnene du kan kjøpe. 

Kjøp din hvis du er veldig opptatt av vekt. Kjøp heller en pinne med lengre vandring og trinnløs funksjon hvis du synes 150 gram ekstra er helt greit. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Lav vekt - Pålitelig funksjon - Enkel montering - Passelig mengde vandring til rittsykling - Brukervennlig to-bolts setefeste - Bygger lite i høyden

MINUS

Slark mellom inner- og ytterrør - Kun to høyder, i bunn og helt oppe - Binder seg litt med mye vekt på - Høy pris - Litt sensitiv for stramming av setepinneklemma - Bryter må kjøpes løst.

Hva er en senkepinne eller dropperpinne?

En senkepinne er en setepinne som lar deg justere høyden på sykkelsetet i fart ved hjelp av en bryter på styret. Det er en av de viktigste oppfinnelsene i terrengsyklingens historie, og her kan du lese hvorfor

Hvor lang senkepinne trenger man?

Det vil avhenge av typen sykling du skal gjøre, sykkel og kroppsmål. Er du lang selv, bør du kanskje ha en lengre senkepinne

Finnes det lette setepinner til terrengsykkel?

Ja, Fox Transfer SL er et eksempel på en slik setepinne.