Setepinner

Setepinnen er noe du finner på alle sykler, men til terrengsykling finnes det flere typer som vil gjøre opplevelsen din bedre.

Sist oppdatert: 15. mars 2023 kl 18.21
setepinner
SETEPINNER: Det finnes mange forskjellige setepinner til terrengsykler

Setepinner er en enkel, men viktig komponent på sykkelen. Du får setepinner både i fast lengde, og justerbar lengde, også kalt senkepinner. 

Senkepinne er en av syklingens viktigste oppfinnelser.

Hva det er, og hvorfor du bør ha en på stisykkelen din kan du lese om her

Vi har saker om senkepinner fra Rock Shox, Fox, Crank Brothers og flere.

Setet nede - bedre!

Å senke setet før utforkjøringer er en ide med like lange tradisjoner som terrengsykkelsporten. Likevel er det først de siste årene, med inntog av avanserte fjernstyrte senkepinner at vi nå virkelig får full glede av den ekstra sikkerheten og manøvrerbarheten det å senke setet gir.

Joe Breeze sin enkle Hite-Rite fra 80-tallet ble ikke erstattet av noe bedre før Rock Shox-gründer Paul Turner lanserte sin Maverick Speedball-pinne i 2006. 

Mannen som gav oss den første dempergaffelen fant med det opp den moderne senkepinnen med fjernstyring. Mavericks patent ble snere kjøpt av Crank Brothers.

Snøballen hadde begynt å rulle. 

Hva er det, egentlig?

 

En senkepinne, også kjent som heve/senkepinne og dropper post eller dropper-pinne er altså et setepinne med en innebygget fjær eller hydraulisk mekanisme som gjør at du kan senke setet i fart. De fungerer som regel slik:

  • Du senker setet ved å trykke på en spak eller knapp på styret og trykker setet ned med rumpa.

  • For å få setet opp igjen trykker du på knappen igjen og letter på rumpa.

  • De fleste senkepinnene på markedet i dag er trinnløse.

  • Du kan låse pinnen i hvilken høyde du vil ved å slippe styreknappen med setet i ønsket høyde.

Mange som er vant til å sykle i terrenget med høy setepinne kan fort tenke at det å sette ned setet ikke spiller så stor rolle. De fleste utforkjøringer lar seg forsere med høyt sete også.

Men vender man seg til å bruke en senkepinne vil man nærmest på hver tur oppdage nye situasjoner der den tilfører syklingen en vesentlig forbedring.

Ingen som har lært seg å bruke en senkepinne på terrengsykkelen vil noen gang gå tilbake til sykling med fast setepinne frivillig.

De aller fleste rittsyklister vil også raskt konstatere at fordelen med senkepinne mer enn veier opp for ulempene den ekstra vekten kan gi, også i mindre krevende løyper.

Hvorfor er det bedre?

  • Du får bedre kontroll i bratte utforkjøringer. I stedet for å flytte kroppen ned bak setet kan du flytte kroppen nedover. Dette gir bedre vektfordeling og balanse over sykkelen, som igjen gir bedre kontroll over forhjulet og bedre grep på bakhjulet. 

  • Du får bedre kontroll i svinger. Med setet ute av veien kan du lene sykkelen mer uavhengig av kroppen. Dette gjør at du kan hente mer grep i glatte svinger og lettere finne balansen i traverser. Lavere tyngdepunkt gjør at du kommer nærmere hjulene i svingen.

  • Du kommer deg lettere opp høye kanter. Med setet ute av veien kan du lettere få med sykkelen opp høye kanter. Med lavt sete slipper du at setet butter mot skrittet når du skal løfte sykkelen med deg.

  • Du vil klare høyere bunny-hop. Det samme prinsippet gjelder her som opp høye kanter. Når du skal dra med deg bakhjulet og resten av sykkelen etter å ha løftet fronten i været slipper du at setet slår deg i skrittet eller treffer deg i ryggen.

  • Du vil ha mye mer kontroll gjennom lufta på hopp. Med setet ute av veien er det mye lettere å holde forhjulet oppe slik at du unngår å neselande på hopp. Det er også mye lettere å få fin bue gjennom lufta på hopp som har bratt hoppkant.

  • Du vil punktere mindre. Ja, faktisk. Med hele beinlengden som ekstra dempervandring kan du sykle mykere og mer smidig over skarpt terreng som ellers ville ha slått hull i bakdekket ditt, eller knerta bakfelgen.

  • Du vil lettere få sykkelen inn i bilen, inn i boden, på sykkelstativet og ned i sykkelkoffert. Når du raskt kan senke setet 10-20 centimeter tar sykkelen brått mye mindre plass. 

Hva er ulempene med senkepinne?

  • 100-350 gram høyere totalvekt på sykkelen

  • Noe mer kompleksitet ved montering/vedlikehold

  • En vaier/slange ekstra fra styret - så fremt du ikke har trådløs pinne

  • Ekstra kostnad – Hvis du skal oppgradere en eldre sykkel uten senkepinne må du beregne inn dette. Skal du kjøpe ny sykkel vil de aller fleste sykler komme med senkepinne som standard.

  • Ørlite grann slark sideveis på setet på noen pinner

Hvem bør ha senkepinne på sykkelen sin?

  • Alle som sykler i terrenget! Det er ikke noe å lure på. En senkepinne vil gjøre sykkelopplevelsen din bedre.

Hvor lang vandring bør senkepinnen ha?

  • Så lang vandring det er plass til mellom ramme og rumpe. Det er ingen vits å gå for en pinne med kortere vandring, annet enn et godt bruktkjøp eller annet prisrelatert. Mål hvor langt setepinnen stikker ut fra sykkelramma di i dag og prøv å få plass til så lang vandring som mulig. Noen senkepinner bygger noe mer enn andre over ramma så beregn at du trenger 15-25 mm kortere vandring enn det totale pinneutstikket du har med fast pinne.

Må jeg ha fjernkontroll?

  • Ja, du må ha fjernkontroll. Senkepinne som styres med spak under setet tvinger deg til å ta en hånd bort fra styret på verst mulig tidspunkt. Senkepinner med spak under setet er bare et ørlite hakk bedre enn å ha hurtigkobling på ramma og stoppe for å sette setet ned og opp igjen.

Hvilke varianter finnes?

  • Det viktigste du må passe på hvis du skal kjøpe en senkepinne løst, er at den passer sykkelen din. Senkepinner kommer oftest i 30,9 eller 31,6 mm diameter. Har du tynnere setepinne på sykkelen din i dag vil utvalget begrense seg drastisk. Du kan fint bruke en 30,9-pinne i en ramme med seterørshull til 31,6 mm pinne, men du trenger da en foring, også kalt shim eller adapter.

  • Du må vite om du kan gå for en pinne med intern vaierføring, eller om du må ha en pinne med utvendig vaierføring. Eldre rammer og mange nyere rittsykler har ofte ikke hull i ramma til innvendig føring. Du kan borre et hull i seterøret til dette, men det finnes også flere senkepinner med utvendig vaierføring på markedet. Det finnes også et par elektroniske, trådløse alternativer.

  • Du må passe på at styrebryteren passer styreoppsettet ditt forøvrig. Har du frontgir på sykkelen din må du ha en bryter som ikke kommer i veien for girspakene. Har du ikke frontgir på sykkelen din anbefaler vi spak under styret på venstre side.

Fox
Transfer Neo
9/10
Dette liker vi

Trådløs!

Lynrask respons

Enkel å finjustere i fart

God bryter

Kort totallengde i forhold til vandring

Batteriet plassert ute av veien til bakhjul og sprut

Smooth

Noe å tenke på

Prisen – mama mia

Ganske tung i langt vandringsalternativ

Enda et batteri å glemme og lade, eller bare glemme

Produktinfo
  • Pris: 12 900 kroner

  • Vekt: 818 gram + 65 gram for fjernkontroll. Kortere og tynnere pinner veier ned mot 600 gram

  • Vandringslengde testet: 200 mm x 31,6

  • Batteritid: 30-40 timer for setepinnebatteriet, 12 måneder for fjernkontrollens CR2032-myntbatteri

  • Importør: VPG

Wolf Tooth
Resolve
8/10
Dette liker vi

Lav byggehøyde (32mm)

Rask og holdbar

Enkel montering

Selvluftende og dermed mindre vedlikehold

2 års garanti

Noe å tenke på

Vanskelig å komme til luftventilen og krever tilpasset demperpumpe med langt pumpehode

Litt dyr

Produktinfo

Størrelser: 30,9/31,6mm diameter i lengdene 125/160/200 mm vandring. (testet uthevet) 

Pris: 4798 kr 

Vekt: 497 gram (veid av oss) + 40 gram (bryter)

Farge: sort

Nettside: wolftoothcomponents.com

Fox
Transfer SL 30,9
7/10
Dette liker vi

Lav vekt

Pålitelig funksjon

Enkel montering

Passelig mengde vandring til rittsykling

Brukervennlig to-bolts setefeste

Bygger lite i høyden

Noe å tenke på

Slark mellom inner- og ytterrør

Kun to høyder, i bunn og helt oppe

Binder seg litt med mye vekt på

Høy pris

Litt sensitiv for stramming av setepinneklemma

Bryter må kjøpes løst.

Produktinfo
  • Pris: 4350 kroner + styrebryter til 899 kroner

  • Vekt: 358 gram kun pinne, 400 gram for pinne vaier og styrebryter

  • Testet i: 30,9/100 mm

  • Importør: VPG

 

Relevante artikler og tester

Foreslått innhold

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Knut Andreas Lone, Sigurd Ekeli Grimsby

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen