Lars Granberg er en av de som satser mest på maratonsykling i Norge. For Granberg er sesongen lang, og han valgte i år å starte den med etapperitt i Spania og Sør-Afrika før rittene tar til hjemme i Norge.

 

Vi tok en nærmere titt på sykkelen hans rett etter hjemkomst fra Sør-Afrika og det knallharde etapperittet Cape Epic hvor han og makker Søren Nissen syklet inn til en sterk 12.plass sammenlagt.

Vi gjorde også et portrettintervju med Granberg, som du kan lese i Terrengsykkel 55.

 

PÅKLISTRET: Deltakerbeviset var fortsatt klistret til sykkelen etter Cape Epic da vi tok en prat med Lars Granberg.

– Dekket ditt er fullt av torner Lars, er det minner fra Sør-Afrika du har med hjem?  

– Tornene der nede er djevelens verk. Det er umulig å kjøre uten å ha slangeløst oppsett med masse guffe. Mange av tornene som ligger på stiene har flere spisser sånn at det alltid ligger en spiss vendt oppover som treffer og går perfekt inn i dekka. Noen av tornene blir sittende i dekket og må plukkes ut for hånd eller med pinsett etter turen, mens de største blir røsket ut av dekket når en kommer inn på fin grus eller asfalt. Da fyker de ut og guffa spruter i noen sekunder før det i de fleste tilfeller tettes etter at hjulet har gått noen runder.

Det er da man skjønner hvor effektivt slangeløsguffa kan være. Er man uheldig og punkterer skikkelig slik at det det blir hull i dekket som er for stort til at det kan tettes av guffa, må man prøve å få plugga hullet på en eller annen måte sånn at det går an å fylle på luft og fortsette slangeløst.
Å sette inn slange er absolutt siste utvei. Da må man i så fall plukke ut alle tornene i dekket først før man setter inn slangen. Er man nødt til å sykle sti etter å ha satt inn slange skal man være veldig heldig om man kommer fra det uten at det setter seg en torne i dekket som punkterer slangen.

 

SPOR AV SØR-AFRIKA: Dekkene var fullstendig perforert av torner fra Sør-Afrikanske stier, og størknet guffe der tornene hadde løsnet. Lars Granberg forteller at noe annet enn slangeløst oppsett er fullstendig dødfødt i rittet.

– Hvorfor 29-tommers hjul?

– Jeg har muligheten til å kjøre både 27,5 og 29-tommers hjul. Jeg prøvde 27,5 noen uker i fjor sommer, og vant faktisk et par ritt på den hjulstørrelsen. Men jeg trives bedre på 29, så det var egentlig ikke noe alternativ å bruke noe annet. 

 

GANSKE VANLIG: Crest-felgen fra NoTubes er et populært valg blant rittsyklister uansett nivå. Lav vekt, passe bredde og enkel å sette opp slangeløst. Lars Granbergs felger er bygd opp med Sapim eiker og 240-nav fra DT Swiss.

BARE MÅ HA DET: Lars Granberg kjører EXO-varianten av det populære dekket Maxxis Ikon i 2.20-bredde. I et langt etapperitt blir holdbarhet og styrke prioritert fremfor lav vekt, også på dekkene.

– Hvorfor halvdemper fremfor fulldemper?

– Jeg får muligheten til å bruke en Pivot Mach 429 Carbon denne sesongen. Jeg har ikke testet den enda, men det skal være en veldig god fulldempa sykkel etter hva jeg har hørt! Den kommer nå rundt disse dager, dessverre akkurat litt for sent til bruk i Cape Epic, hvor jeg sikkert kunne hatt godt av litt skånsom demping i bakramma.

 

 

PÅ PLASS: To flaskeholdere i karbon fra Birk passer på Granbergs flasker under ritt. I Cape Epic må rytterne selv stoppe ved drikkestasjonene og plukke opp og/-eller fylle flaskene.

– Hva er du mest fornøyd med på sykkelen?

– Jeg synes ramma er responsiv, spesielt når jeg står og tråkker i motbakker, og den er ellers leken og god å kjøre med nedover. Den veier heller ikke spesielt mye. Ellers synes jeg styret på 72 cm fra Race Face er veldig bra. Det har akkurat passe oppsving for meg, og fin bredde for rittsykling. Jeg holder meg også til Syntace HiFlex-setepinnen jeg har brukt de 3 siste åra. Jeg liker flexen den gir. 

 

LÅSING: DT Swiss har kanskje den mest minimalistiske låsebryteren til dempegafler på markedet.

 

– Har du gjort noen andre spesielle tilpasninger til ritt og trening?

– Utenom dekk, som byttes etter forholdene, bytter jeg drev etter hvordan løypa er. I tillegg bytter jeg også sete etter hvordan løypa og underlaget er. Er det mye sti og slagete terreng bruker jeg dette Oval setet som står på nå. Det gir meg opp mot et par centimeter demping, og gjør at jeg nesten får en slags "softtail". Det hjelper mer enn det kan se ut som faktisk! Ulempen er at det veier litt mer enn de mer vanlige setene, men det er det verdt.
I motsatt ende av skalaen har jeg ett helkarbon Selle Italia SLR sete som jeg bruker i løyper som ikke har spesielt mye terreng, og hvor jeg kan få en fordel av å ha ett lett sete. Og så har jeg ett sete fra Fizik, som er midt i mellom både på vekt og mykhet, som jeg bruker på ritta som også er "midt i mellom". Felles for alle setene er at jeg sitter komfortabelt på de alle. 

PRIORITERER KOMFORT: Lars Granbergs favoritt-triks for økt komfort på halvdemperen er en setepinne i karbon med mye fleks fra Syntace, og et mykt sete fra Oval som gir noen centimeter med demping til sammen i følge han selv.

TUNGT NOK: Lars Granberg kjører et ganske vanlig 1x11-oppsett. 32-tenners drev foretrekkes til ritt med mye klatring eller teknisk terreng, mens til grusritt som Birken og Grenserittet bruker han 34- eller 36-tenners drev.

Spesifikasjoner:

 

Ramme: Birk karbon

Gaffel: DT Swiss OPM XMM

Styrelager: FSA

Stem: Syntace F109 90mm 17 grader

Styre: RaceFace Next Flat Wide Carbon 720mm

Holker: ESI

Sete: Oval

Setepinne: Syntace P6 carbon HiFlex, 400mm

Krank: RaceFace Next SL carbon, 32t drev

Kranklager: RaceFace PF30

Skifter: SRAM XX1

Bakgir: SRAM XX1

Kassett: SRAM XX1 10-42t

Kjede: SRAM XX1

Hjul: Notubes Crest felg, Sapim Laser eiker og DT Swiss 240 nav

Dekk: Maxxis Ikon 2.20 EXC EXO

Bremser: Shimano XTR9000 med 180/160 skiver

Vekt: som avbildet; 9,65kg