Les et lengre intervju med Tom Larsen her:

Tom Larsens Cannondale Flash 29 1

Ramme: Cannondale F karbon XL Gaffel: Cannondale Lefty DLR med Rock Shox innmat og låseknapp Stem: Integrert Schmolke karbon Styre: Integrert Schmolke karbon Bremser: Formula F1 karbon Girhendler: SRAM XX Setepinne: Schmolke Karbon Sete: Jaeger Liteseat Hjul: Tune Cannonball fornav, Tune 3.30 baknav, Notubes ZTR Alpha 340-felger og Schwalbe Ultremo ZX-racerdekk. Krank: Cannondale Hollowgram SRM, 30/42 drev Kassett: SRAM XX 11-36 Frontgir: SRAM XX Bakgir: SRAM X0 Pedaler: Shimano XTR Computer: Garmin Edge 500 Flaskeholdere: King Cage titan Seteveske: Lezyne

Selv om sykkelparken ikke teller mange sykler til forskjellig bruk er den ene sykkelen Tom nå har brukt i tre sesonger ganske så oppgradert. Sykkelen blir brukt til stijaging, rittsykling, landeveistrening, og barnetrekking.

Sykkelen er i utgangspunktet en Cannondale Flash 29 1 fra 2011. Da vi møtte Tom hadde han vært å trent sammen med landeveisproffene Vegard Breen og Vegard Stake Laengen og sykkelen var derfor satt opp for landeveistrening. At det fint lar seg gjøre å trene med landeveisproffer på en terrengsykkel er kanskje ikke noe alle er klar over. Tom har opp gjennom årene eid mange landeveissykler og ble kjent for å sykle Birken på en standard racer et år også. Likevel klarer han seg nå med terrengsykkelen.

Eget racer-hjulsett

Sykkelen er utstyrt med et spesialbygget hjulsett med Tune-nav og No-Tubes landeveisfelger. Dekkene er standard racer-dekk.

– Selv med todelt terrengkrank går det fint å følge med på landeveisturer, sier Tom.

– Ingen sykler så rolig på langturer som proffene uansett.

At Tom liker utstyr er det uansett lett å se når vi går sykkelen nærmere etter i sømmene. Kranken er utstyrt med SRM-spider for kraftmåling. Mens styret og styreframspringet er spesialbestilt fra tyske Schmolke. Stem og styre er i en karbondel og følgelig superlett.

Også setepinnen er fra Schmolke, mens setet er spesiallaget av Otto Jæger fra Rælingen. – Setet er ikke helt godkjent for terrengbruk, men Otto har virkelig truffet blink med komforten, sier Tom.

Utstyret for øvrig er standard-utstyret fra øverste hylle. Flaskeholderne er King Cage i titan og drivverket er SRAMs XX-gruppe. Men Tom har byttet ut bakgiret til et X0 bakgir med kløtsj-funksjon.

Bremsene er fra Formula, montert slik på styret at Tom kan bremse med langefingrene slik har foretrekker.

– Også har jeg virkelig fått sansen for å sykle med seteveske, sier Tom.

– Da slipper jeg å ha slanger og verktøy skranglende i baklommene på trøya.

Spesialsydde sko

At Tom er opptatt av spesialtilpassing viser også skoene. Custom-sko fra D2 er ikke vanlig kost på norske føtter.

– Jeg vet ikke om jeg gidder custom-skoene igjen, sier Tom selv. Han har tidligere hatt flere par sko fra customprodusenten Rocket7 også.

– Det blir mye styr med sending av lest og støpeformer frem og tilbake. Nå kan man få så lette standardsko at customskoene litt har utspilt sin rolle.