Dugnad i Terrengsykkelritt-løypa

På lørdag inviterer Terrengsykkel og NOTS til dugnad i Terrengsykkelritt-løypa i Østmarka i Oslo. Bli med og vær med i trekningen av en XTR-klokke.

Sist oppdatert 7. oktober 2010 kl 15.59
KLOPPING: Å bygge enkle broer over myrer og gjørme er hva som står på planen for dugnaden.
KLOPPING: Å bygge enkle broer over myrer og gjørme er hva som står på planen for dugnaden.

Bli med på dugnad og vær med på å gjøre Terrengsykkelritt-løypa enda morsommere og mer føreuavhengig. Klopping av gjørme og myr vil gjøre at vi setter mindre spor etter oss og at løypa vil flyte bedre, uten at vi tar bort gleden ved den tekniske syklingen.

Rekk hånda i været på forumet om du stiller.

Dugnaden er både godkjent av Oslo Kommune som bidrar med materialer og utkjøring, samt Østmarkas venner og NOTS.

Total dugnadsplan for høsten 2010

En hensiktsmessig klopp over myra øst for Søndre Skytten (Ved 10 km på kartet). Her ligger det i dag mange stokker og lignende i myra. Sannsynligvis for å lette kjøring av skiløyper om vinteren. En klopp vil måtte gå fra myras sør-østre hjørne og over til stien som nå går sør for myra. Dette vil ikke forhindre fremtidige skiløyper, samtidig som fotgjengere vil kunne forsere myra relativt tørrskodd uten myrdykk til over knærne.

Gjørmedraget de siste hundre meterne før trebroa ved El Paso ønskes også utbedret med mer sammenhengende klopper enn de som er der i dag.

Dette er partiet som ble forsøkt sabotert under avviklingen av årets Terrengsykkelritt den 22. mai. En kjetting ble her spent tvers over stien i et forsøk på å skade og stoppe rittets 13 og 14-åringer som startet aller først.

Klopping av gjørmehull ved Hestehullet – (ved 15km på kartet), her har det vært klopper tidligere, som nå er blitt ødelagt av løypemaskin.

Klopping av gjørmehull ved inngangen til Slettfjell (ved 13 km på kartet). Her var det for tre år siden en klopp, men denne ble fjernet av Oslo Kommune etter befaring med Øyvind Aas og Østmarkas venner, da den var ødelagt. En ny klopp vil forhindre ytterliggere forstørring av gjørmehullet her.

Klopping av myr mellom Fjellstad og Katisa (ved 24 km på kartet). Her er det i dag en lang, smal og råtten klopp som bør erstattes. En ny bredere klopp vil forhindre dype fot- og sykkelspor i den myke grunnen.

Ved inngangen til grusbakke parallelt med Fjellstadbakken (rett ved 18 km på kartet). Kloppen som er der i dag er litt for kort og det oppstår dype hull rett før og rett etter denne. En forlengelse i begge ender vil forhindre at hullene blir dypere.

Eksisterende smal klopp etter tømmerstokker over myr på svabergparti på vei opp Skullerudåsen vil byttes ut med ny og breiere klopp. (litt før 19 km på kartet)

Klopping av gjørmedrag på Skullerud Gårds grunn (ved 21 km på kartet). Her er det dyp gjørme som har blitt forsøkt kloppet og tettet med tilfeldige steiner i mange år. Noen passe brede, ryddige klopper vil bedre fremkommeligheten for gående og syklende og forhindre at gjørmehullet forstørres og at alternative stier rundt hullene oppstår. Grunneier er både Oslo Kommune, Skullerud Gård og Losby Bruk. Alle har gitt tillatelse til disse utbedringene.

Hva bør du ta med?

Alle som kan og vil bli med bes om å melde seg i tråden.

  • Batteridrevet sirkelsag

  • Evt motorsag

  • Driller med Torcx-bit og gjerne ekstra batteri

  • Bob eller lignende tralle.

  • Spett

  • Skarp og spiss spade

  • Armstyrke

  • Øks

  • Vanlig sag.

Publisert 7. oktober 2010 kl 00.00
Sist oppdatert 7. oktober 2010 kl 15.59
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen