De «raserte» stiene

Slik ser de ut i dag, områdene som har blitt brukt som eksempel på Terrengsykkelrittets «rasering» av Østmarka.

Sist oppdatert 12. juni 2015 kl 16.00
BEFARING: Mange stilte opp på befaring av Terrengsykkelløypa i dag, men ikke de ivrigste kritikerne i Østmarkas Venner.
BEFARING: Mange stilte opp på befaring av Terrengsykkelløypa i dag, men ikke de ivrigste kritikerne i Østmarkas Venner.

Bakgrunn: Les kommentaren om debatten her. 

– Det er ikke snakk om noen massakre av stiene i Østmarka, slik det har blitt hevdet i diverse medier og diskusjonsforum. På dagens befaring måtte vi lete etter de påståtte massakrene fra Terrengsykkelrittet, og i flere av stikryssene kunne man faktisk på denne befaringen ha problemer med å se hvor løypa hadde gått. Det er bare tull å hevde at marka er ødelagt for lang tid framover, sier Trude Elde fra arrangørklubben IF Frøy.

IDYLL: Plenen bak Røde Kors-hytta har hentet seg fint inn etter Terrengsykkelrittet.
IDYLL: Plenen bak Røde Kors-hytta har hentet seg fint inn etter Terrengsykkelrittet.

IDYLL: Plenen bak Røde Kors-hytta har hentet seg fint inn etter Terrengsykkelrittet.

NOTS og Frøy inviterer til dugnad

Østmarkas Venner takket nei

Hun var på befaring i dag sammen med folk fra Bymiljøetaten, Den Norske Turistforening, Skiforeningen, Oslo & Omegns friluftsråd, Fri Flyt og Norsk Organisasjon for Terrengsykling (NOTS). Også Østmarkas Venner var invitert på befaringen, men takket nei til invitasjonen.

– Vi gikk over alle områdene som ligger nær bebyggelsen. Noen steder har vi fiksa og reparert løypa, men de fleste stedene her har stien så å si reparert seg selv. Noen steder har gjørme blitt med opp på svaberg, som gjør at det ser litt rotete ut, men dette er ikke slitasje. Vi møtte flere turgåere som stussa over bildene de har sett i avisene, sier Elde.

DSC_0020
DSC_0020

SMALSTI: Ett av områdene som så verst ut rittdagen. Slik ser stien ut etter 13 dager.

Reparerer der det trengs

Hun innrømmer at korte strekninger av stiene trenge hjelp for å komme tilbake til samme tilstand som før Terrengsykkelrittet, og at dette er hjelp de akter å gi.

– Noen steder er det gjort allerede, og der det trengs skal vi gå inn og reparere, så på nytt, drenere og legge til rette for alles bruk og forhåpentligvis  neste års arrangement. Jeg er helt overbevist om at i løpet av sommeren vil løypa i stor grad være slik den var før rittet, sier Elde.

Traseen er 28 kilometer, og av disse går 18 på sti. Resten er grusvei, som ikke påvirkes av rittet.

– 13 dager etter rittet er veldig mange av disse atten kilometerne slik de var før konkurransen.

Traseen er 28 kilometer, og av disse går 18 på sti. Resten er grusvei, som ikke påvirkes av rittet.

– 13 dager etter rittet er nesten alle disse atten kilometerne slik de var før konkurransen.

Ekstra ødeleggelse på grunn av sabotasje

Flere steder ble løypa –som så ofte før- utsatt for sabotasje ved at folk flytter og endrer på merkingene. Ett av stedene har sabotørene ledet syklistene ut i ei myr –og dermed økt slitasjen betydelig.

– Det er ingen tvil om at slitasjen ble forverret at denne sabotasjen, sier Elde.

DSC_0031
DSC_0031

TØRKER OPP: De verste gjørmehullene i løypa er i ferd med å tørke.

– Synsing ødelegger debatten

– Hvordan opplever du den voldsomme debatten som har kommet i etterkant av Terrengsykkelrittet?

– Jeg deltar ikke i disse debattene, som bærer mer preg av følelser enn av en konstruktiv debatt. Jeg har stor forståelse for at folk reagerer på hvordan det så ut i de første dagene etter rittet, det var et skikkelig trist skue for alle. Men synsing og munnhuggeri i avisene bidrar ikke til noe som helst, da er det bedre med fakta og konstruktive diskusjoner, slik vi fikk på dagens befaring. Nå har det gått to uker siden rittet, og mye av løypa beginner å komme tilbake til slik den var før. Da må vi spørre oss: Er noen uker med slitasje greit for å få til et stort idrettsarrangement, eller er det ikke akseptabelt?

Publisert 12. juni 2015 kl 15.17
Sist oppdatert 12. juni 2015 kl 16.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen