– Jeg hadde lyst til å prøve meg på 150km alene. Det er litt moro å se hva denne kroppen tåler når den er blitt 52 år gammel, sier Geil Elde, som regner med at det skal gå greit å kjøre to tøffe løp på vidda back to back.

Han er ikke redd for å slite seg ut til OF300 selv om han kjører OF150 solo like før.

Annonse

– OF150 varer jo bare 7-8 timer, og den går lørdag. Da har jeg fem dager pause til å hente meg inn igjen før OF300 starter, sier Elde.

Men det folk flest definerer som restitusjon blir det sannsynligvis lite av. Elde er nemlig sentral i frivilligkorpset til Offroad Finnmark, og kommer til å være i sving mesteparten av døgnet fra målgang på OF150 til han står på start til OF300.

Årlig grensekontroll
Elde har så langt vært med på og kommet i mål på samtlige utgaver av Offroad Finnmark siden starten i 2009. Han har syklet OF700 fire ganger, og OF300 tre ganger. Men OF150 blir noe annet.

– Utstyret og det mentale holder. Men det spørs om kroppen tåler det kjøret i 7-8 timer. Det blir høy puls hele veien. Det er bare 15 mil, så da skal jeg prøve å ta i, og komme i mål helt utmattet, sier Elde.

Etterpå skal han altså sykle OF300, i år sammen med kona Gry igjen. 

– Jeg prøve å se hvor grensa går en gang i året, sier han ivrig.

Og da må det en real utfordring til. Elde har prøvd seg på det mye, både hjemme på Finnmarksvidda og andre steder i Norge.

– Norseman går jo fort. Det er jo bare 14 timer. Aurlandsfjorden Extreme Triathlon er rundt 8 timer, sier Elde, som har en egen plass i hjertet for hjemlige arrangementer.

– Jeg er fra Finnmark. Offroad Finnmark går utenfor min egen stuedør, så det er ikke så rart at jeg trekkes til Vidda. Jeg liker og svette og jeg liker å bruke kroppen og teste kroppen.

Saken fortsetter under

Geir Elde - 2012 Foto OF Hans Idar Haldorsen 1400x933
Geir Elde er med i Offroad Finnmark både som frivillig og deltaker på OF300. I år satser han på dobbelt dose: Først OF150 solo til helga, og deretter OF300 til uka, og mellom slagene skal han jobbe dugnad. Foto: Offroad Finnmark/Hans Idar Haldorsen

Geir Elde er med i Offroad Finnmark både som frivillig og deltaker på OF300. I år satser han på dobbelt dose: Først OF150 solo til helga, og deretter OF300 til uka, og mellom slagene skal han jobbe dugnad. Foto: Offroad Finnmark/Hans Idar Haldorsen 

Nyter i spenningen
At Offroad Finnmark er så veldig tungt, vil ikke Elde være med på.

– Folk spør jo om det er tungt, men det er egentlig bare en nytelse. Man treffer hyggelige mennesker som er opptatt av det samme som meg, det er trivelige sjekkpunkt med god service, det er morsomt å kjøre Offroad Finnmark. Man må bare huske å nyte det. Jeg har tid til å nyte opplevelsen, sier han.

– Det er ikke pallen det står om for min del. Jeg har vært idrettsutøver på høyt nivå før. Det er andre grunner til at jeg kjører Offroad Finnmark, sier Elde.

– Det er spenning knyttet til dette løpet her. Med Offroad Finnmark vet man jo faktisk aldri om man kommer i mål. Når starten går på en halvmaraton vet du jo alltid at du kommer i mål. Det er ikke noe spenning i det, sier Elde.

For det er nettopp spenningen og usikkerhetsmomentene som trigger ham.

Saken fortsetter under

OF Finnmark 2015 - Foto OF:Jon Vidar Bull 1400x933
Finnmarksvidda byr på unike naturopplevelser, uansett distanse. Foto: Jon Vidar Bull/Offroad Finnmark

Finnmarksvidda byr på unike naturopplevelser, uansett distanse. Foto: Jon Vidar Bull/Offroad Finnmark

Respekt er nøkkelen
De sju gangene han har kjørt Offroad Finnmark, har han alltid kommet i mål, og alltid kommet inn med hele laget. Men det er ikke tilfeldig. Elde elsker Finnmarksvidda, men har samtidig respekt for terrenget og naturen.

– Det ligger mye arbeid i forberedelsene. Du stiller til start med sykler som fungerer optimalt. De er alltid fullstendig overhalt før start. Og du må legge kjøringen på et nivå som hele teamet behersker. Det er der folk som oftest gjør tabber. Det handler om å respektere den som har det tøffest, om å støtte hverandre og hjelpe hverandre underveis. Teamet må jobbe sammen, sier Elde.

– Vi etterlater aldri noen på Vidda. Du parkerer ikke den svakeste på sjekkpunktet. Det er veldig moro å fullføre noe i lag. Jeg har syklet med gode venner og jeg har syklet med folk jeg knapt kjente fra før. Og jeg har syklet med kona mi, som jeg har bodd i lag med i mange år. Nå er vi enda bedre kjent, sier Elde ivrig. 

Offroad Finnmark 150 (OF150) kjøres med tre hovedklasser: OF150 solo og OF150 fatbike for ryttere fra 17 år og eldre, samt OF150 junior for to-til tremannslag for ryttere fra 17 til 19 år. Alle 15-milsrittene kjøres lørdag 30. juli. OF700 starter torsdag 2. august og har et tak på 25 lag. OF300 starter torsdag 4. august og har et tak på 100 lag. 

OF2015 - Venche Jensen 1400x924
Unik stemning over Finnmarksvidda under Offroad Finnmark 2015. Foto: Venche Jensen/Offroad Finnmark

Unik stemning over Finnmarksvidda under Offroad Finnmark 2015. Foto: Venche Jensen/Offroad Finnmark