/ NM

Lover andre boller til NM 2016

– For kort, for få høydemeter og for lite terreng, sier Norgescup-eliten etter NC-finalen Femundrittet på Drevsjø lørdag, i løypa som skal brukes til NM maraton 2016.

Sist oppdatert 14. september 2015 kl 11.12
Norgescupeliten etterlyser mer terreng og flere høydemeter når Femundrittet skal være NM i maraton 2016. Foto: Ingeborg Scheve
Norgescupeliten etterlyser mer terreng og flere høydemeter når Femundrittet skal være NM i maraton 2016. Foto: Ingeborg Scheve

FEMUNDRITTET

  • Hva: NM 2016 terreng maraton

  • Sted: Drevsjø/Engerdal

  • Dato: Fastsettes så snart dato for EM maraton er klar

  • Distanse og profil: Lenger enn 85km, flere høydemeter og mer terreng enn løypa som var finale i Norgescupen 2015

  • Hjemmeside 

– Det er jo kommet en del kommentarer på løypa etter helga, og i hovedsak går de på at løypa er for enkel, sier rittleder Odd Magnar Opgård i Femundrittet.

Rittet på snaut 85km har status som NM maraton 2016, og oppfyller Norges Cykleforbunds krav til lengde, andel sti og tekniske elementer. Men flere av utøverne som kjørte helgas Norgescupfinale er kritiske til at løypa skal kjøres som NM maraton neste år.

Les også: Granberg og Hott vant Femundrittet

Maratoneliten mener det holder med Birken en gang i sesongen. Resten av sesongen vil de gjerne bruke fulldemper i stedet for stiv gaffel.

– Birken er jo på en måte et uoffisielt NM i stiv gaffel, sier Vidar Mehl i Sepura Toyota racing with Birk.

Han syns den offisielle NM-løypa i maraton bør være tøffere enn som så.

– Som NM løype så bør de nok gjøres endringer. For det første lage løypa lenger, vertfall lenger i ritt tid. Vinner tid bør nok være nærmere fire timer i et NM, sier Mehl.

– Og det bør nok inn flere høydemeter, alternativt mer stipartier, da det ble vel mye transport partier. Men løypa har potensial så de finner nok helt sikkert noen måte å lage den hard nok på, sier han, og legger til at de stiene som fantes var både utfordrende og morsomme.

Mehl får støtte fra lagkompisen i Sepura Toyota racing with Birk, Lars Granberg, som vant Norgescuprunden i Femundrittet på lørdag. Han syns løypa bør kjøres to runder om det skal være NM i samme trasé.

– Vinnertida vil da fortsatt være godt under seks timer, selv om distansen blir over 16 mil, sier Granberg, og argumenterer med at en slik lengde ville være mer på høyden med det som serveres i maraton nedover i Europa. 

Les også: Granberg på pallen i WC 

Saken fortsetter under

Vidar Mehl - Thomas Engelsgjerd - Foto Ingeborg Scheve 1400x924
Vidar Mehl fra Sepura Toyota racing with Birk tok spurtoppgjøret med Thomas Engelsgjerd fra Hardrocx-ABAX, som likevel vant Norgescupen 2015 sammenlagt. Foto: Ingeborg Scheve

Vidar Mehl fra Sepura Toyota racing with Birk tok spurtoppgjøret med Thomas Engelsgjerd fra Hardrocx-ABAX, som likevel vant Norgescupen 2015 sammenlagt. Foto: Ingeborg Scheve

To bratte NM på rappen
Helterittet i august, som var NM maraton 2015, var på drøyt 10 mil for menn og 99km for kvinner. Der vant Carl Fredrik Hagen på 3:59:44, og Hildegunn Gjertrud Hovdenak var raskeste dame på 4:06:53.

Les også: Gulpet blodsmak i 10 mil 

Norgescuprunden på Furusjøen Rundt siste helga i juli var 73km lang for menn og 57km for kvinner. Der vant de to på henholdsvis 3:34:13 og 3:19:13. Samme løypa ble brukt da Furusjøen Rundt var NM i maraton 2014.

Femundrittet ble kjørt to ganger denne sesongen, første gang var siste helga i juli. Da vant Eirik Fiskvik på 2:33. På lørdagens tyngre føre var vinnertida til Granberg 2:51:55.

Saken fortsetter under

Lars Granberg - Øivind Bjerkseth - Scheve 1400x924
Lars Granberg fra Sepura Toyota racing with Birk vant Femundrittet på lørdag, som var siste runde i Norgescupen 2015. Her med Øivind Bjerkseth på hjul etter fem mil. Foto: Ingeborg Scheve

Lars Granberg fra Sepura Toyota racing with Birk vant Femundrittet på lørdag, som var siste runde i Norgescupen 2015. Her med Øivind Bjerkseth på hjul etter cirka fem mil. Foto: Ingeborg Scheve

Suger til seg innspill
Som man roper i skogen får man svar. Rittledelsen er opptatt av å lage en trasé og et arrangement som er spennende og utfordrende, og de tar til seg tilbakemeldingene.

– Vi er lydhøre for alle innspill, og vi begynner allerede nå med å legge inn endringer i traséen for NM i 2016. Det blir lengre konkurransetid, mer bakker og mer terreng. Vi skal helt sikkert komme fram til en løype som gjør de fleste fornøyde, sier Opgård.

Noe av problemet traséen som ble brukt under Norgescuprunden skyldes at en planlagt motbakke i starten av løypa måtte tas ut fordi den ligger i et naturreservat og da kreves Fylkesmannens godkjenning for å kunne bruke den. Det regner arrangøren med å ha i orden til NM 2016, og da vil det bli vesentlig flere høydemeter tidlig i rittet.

Samtidig understreker Opgård at han er godt fornøyd med Norgescuprunden i helga, selv om noen elementer manglet denne gangen.

– Eliten kom ikke samlet til mål heller, så det siste stipartiet skilte godt likevel, og det var de tre beste i Norgescupen som vant eliteklassen for menn, sier Opgård.

– Men vi har mer terreng å ta av, og vi kommer til å legge inn mer sti rundt omkring i traséen til neste år.

Det finnes ingen NM-fasit
I utgangspunktet er løypa godkjent av Norges Cykleforbund slik den står i dag. Selv om Furusjøen Rundt er brattere, har flere høydemeter og mer terreng enn Femundrittet, mener Opgård at rittet i Rondane ikke er noen fasit på hvordan en NM-løype skal eller bør være.

– Nå har rytterne blitt vant til NM-løyper med mye høydemeter som favoriserer klatrere. Men man kan ikke bare ha NM-løyper som favoriserer en type utøvere. Det er flere ryttere som står over Furusjøen Rundt fordi den er som den er, sier Opgård.

– Forbundet ønsker også at NM-løypene skal varieres, slik at flere typer ryttere har muligheten til å hevde seg utfra sine styrker.

– Det er ikke feil å ha noen grusstrekker som innbyr til taktikkeri, sier Opgård.

Camilla Hott - Scheve 1400x924
http://www.engerdalsykkelklubb.no/meny_4_1_00.asp

I dameklassen vant Camilla Hott, som hovedsakelig satser landevei og Birken. Foto: Ingeborg Scheve

Publisert 14. september 2015 kl 11.12
Sist oppdatert 14. september 2015 kl 11.12
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen