Les også: 80/20 oppsummerer 2015-sesongen

I forkant av årets første enduroritt, annonserer 80/20-serien endringer for årets ritt. Arrangørene vil holde kortene tettere til brystet når det gjelder annonsering av hvor etappene skal gå.  

Annonse

 

– Vi ønsker at rittene skal oppleves likt for alle, derfor må vi gjøre det sånn. Hvis de lokale syklistene får mulighet til å trene i løypene i to uker, blir det urettferdig. Det er vanskelig å holde folk unna løypene på sykkel, men vi vil se på muligheter for publiseringsdato for løypene, forteller Petter Andreas Strøm i 80/20 Enduro-series.

 

Arrangørene legger seg dermed på samme linje som ritt som Terrengsykkelrittet og Ultrabirken, som begge lanserer løypene sine tett opp til rittdato, av ulike årsaker. Datoene er ikke fastsatt, men det er klart at kunngjøringen av løypene vil bli lagt nærmere rittdato enn før. En etterspurt endring, ifølge Strøm.

 

– Dette er noe vi gjør på bakgrunn av tilbakemeldinger fra rytterne i serien. Det vil fortsatt være opp til hver arrangør om de vil ha gjennomkjøring i løypene, eller «blind» sykling, selv om offentliggjøringen av løypene vil være mer likt for alle rittene i serien, forklarer strøm.

11-03-25_lightboxorg
NY ORDNING: I årets første 80/20-ritt på Nesbyen, blir det prøvd ny startordning. Foto: Kristoffer H. Kippernes

NY ORDNING: I årets første 80/20-ritt på Nesbyen, blir det prøvd ny startordning. Foto: Kristoffer H. Kippernes 

Les også: Merkebånd – yay or nay?

 

I 2015-utgaven av serien var det problemer tilknyttet tidtakingen i noen ritt. Deltakerne i TraktorEnduro måtte eksempelvis vente i flere dager før resultatlisten kom på nett. Derfor skal arrangørene nå prøve en ny form for tidtaking. 

 

– Nytt for i år er at vi ønsker å gå vekk fra fastsatte starttidspunkter for hver rytter. Hver etappe er åpent i et gitt tidsvindu, hvor rytterne selv velger når de vil starte, sier Strøm.

 

– Hvordan gjøres dette rent praktisk?

 

– Eksempelvis vil vinduet for en etappe være på 1,5 til 3 timer, hvor rytterne må starte innenfor dette vinduet. Intervallet mellom hver starttid vil være 30 sekunder. Starteren noterer seg hvilken rytter/hvilket startnummer som startet til hvilken tid, og tidtakeren ved mål på hver etappe gjør det samme, og så regnes dette ut.

 

– Umiddelbart høres det ut som dette kan blir mer å holde styr på. Er dette klokt når tidtaking har vært et problem?

 

– Faktisk så er det teoretisk mindre sjans for feil. Med den nye startordningen, så er det slik at hvis en tidtaker gjør en feil, så rammer det bare én rytter, i stedet for hele startlisten. Jeg har selv deltatt i tre ritt hvor denne startordningen ble brukt, og det gikk knirkefritt, forklarer han.

 

– Vil det ikke bli store forsinkelser hvis rytterne selv får bestemme hvor lenge det skal gå mellom hver start?

 

– Vi kommer til å legge opp til at rytterne må sykle ut jevnt og trutt fra start, som før. Det blir opp til starteren å sørge for at rytterne står klare på start og kommer seg ut med jevne intervaller. Det blir mer ansvar på rytterne med den nye ordningen, men de kan også få en bedre rittopplevelse, forklarer Strøm.

 

Ordningen skal prøves for første gang i NesbyEnduro 21. mai, som er sesongåpningen i 80/20-serien. Mer informasjon om ordningen vil også komme på arrangørens hjemmesider i god tid før dette. 

Les også: Enduromaskinen Espen Johnsen