Twin peaks

Start ved Sola videregående skole.

Sist oppdatert 15. september 2010 kl 00.00

• Kommune: Sola

Ligger rett utenfor Sola sentrum. Lett å finne fram, godt skiltet. Skulle en ikke finne fram spør lokale og du er garantert veibeskrivelse av kjekk solabu!

Ender inn mot Sola sentrum så her kan man fint trille inn mot butikker for matbit eller sin parkerte bil.

På denne ruta trengs ikke gode såler, her kan man sykle hele veien. Store deler av ruta er på nylaget grusede stier i skog. En del varienrende høydemeter og krappe svinger. Store muligheter for å få høye pulssoner om en måtte ønske.

Mellom Sola VGS og Åsenhallen finner man en til dels bratt gruset sti som slanger seg oppover. Følg denne og man havner inn på en lysløype rundt forsvarets arealer. Løypen er gruset med godt kuppert løype. Utrolig gøy med høy hastighet rundet denne løypen. Når du så har krysset veien du først kom inn på rundløypen så fortsetter man videre inn på løypen igjen for så å svinge ut etter et lite stykke mot den nye høyblokken på Åsen. Her følger mann vanlig vei ned til Sola Golfbane. Sving så inn mot golfklubbens klubb hus og fortsett forbi bomstasjon som ligger over hovedveien på venstre side. Følg ytterkanten av golfbanen og man havner inn på ny sti. Deler av denne stien kan være noe løs da den består av en del fin sand i begynnelsen. Dette bedrer seg raskt da man skal begynne på ny stigning. Belag deg på lang stigningsetappe opp mot fjelltoppen her. Enkelte godt bratte partier. Nyt den flotte utsikten og gode sjøluften mens svetten siler på vei opp. Vel oppe på toppen er det bare å nyte gode bakkedrag i god fart på nylig grusete stier. Virkelig flott område dette. I dette skogspartiet har man mange muligheter til å utforske nye ruter men om man velger å følge hovedsti så vil man havne ved skadbergtoppen og utkanten av byggefeltet. herfra kan man så velge å fortsette turen mot rundløypen ved SVG, mot Forus, Sandnes eller tilbake til Sola sentrum. Valget er ditt! God tur!

Kar over området er å finne på bensinstasjoner eller mer detaljerte kart med sykkelruter finnes å få hos Sola Kulturhus i Sola sentrum.