Gooey Gluey-ryggen

• Kommune: Sandnes
  • Tidsbruk: 2-3 timer
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Kjør utover langs østsiden av Gandsfjorden til veien stoper på Dale. Parker ved fotballbanen.

Samme sted.

Topptur! En del bæring oppover, men innsatsen belønnes med flott sykling nedover granittrygg. Kraftig sykkel og litt eventyrlyst gir god uttelling her. Definitivt ikke en tur for syklister som ikke liker både bæring og bratt nedoversykling på bart fjell.

Fra Dale følg DNT-sti mot øst opp til Dalevatn. Bratt, men god sti helt frem til ca. 100 meter før vannet hvor man må til med litt bæring. Videre på teknisk sti mot vest før ny bæreøkt opp til toppen av en rygg. Ned i liten dal, følg DNR-merking hele tiden. Videre opp til masta på Lifjell. Pause. Følg stien tilbake noen hundre meter, men ta av fra stien og hold rett frem der stein tar krapp sving til venstre over myr.Fortsett rett frem til du står øverst på lang granittrygg som leder helt ned til fjorden langs DNT-merket løype. Dette er hele poenget med turen! Tildels veldig bratt i starten, men alt kan sykles med rett innstilling og en kraftig sykkel (160 mm AM/FR er ikke dumt her). Kan også være greit med myk gummi i dekkene for å unngå utglidning. Nederst treffer du DNT-stien som går tilbake til Dale. Først litt bæring igjen før fin og teknsik nedkjøring til stranda og videre tilbake til parkeringen langs grusvei.