Stiguide til Jegersberg

Denne turen går i bymarka utenfor Kristiansand og starter fra parkeringsplass ved universitetet i Kristiansand. Denne runden byr på fine nedkjøringer.

Sist oppdatert 26. september 2020 kl 20.43
Holmenkollen finnes ikke bare i Oslo, Kristiansand har også sin egen variant. Øyvind Østvedt og Steffen Dutton på vei mot toppunktet. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Kristiansand

Både i Jegersberg og Bymarka er det et stort nettverk av stier

Ønsker du lengre stisykkelturer i Jegersberg, anbefales Den Omvendte båt, Skråstadvarden, og Reddalsheia.

Disse turene er skiltet.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 10 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass ved universitetet i Kristiansand

Fra parkeringplassen ved Universitetet i Agder følger du asfaltvei som etter hvert blir grus langs Nedre Jegersbergvann. Snill stigning innover og opp til Øvre Jegersbergvann.

Veien skal du følge helt til du kommer til Kroktjønn. Her tar du til høyre og følger sti på jevn klatring mot Lomtjønn.

Etter du har passert Lomtjønn på høyre hånd dreier stien mot høyre og du skal krysse kraftgata som går over Lomtjønna.

Her får du fin utforkjøring med noen stigninger nedover mot Stitjønn. Etterhvert får du en steinmur på høyre hånd. Her er kommer et kryss hvor det er fristende å ta rett fram, men her skal du ta til høyre skiltet mot Holmenkollen.

Bratt klatring opp mot Holmenkollen. Fra Holmenkollen er det flere muligheter nedover. Følg stien vestover, her får du fin utforkjøring ned mot Slåttebekken og krysset på grusveien hvor du syklet ut i stad.

Her skal du ta til venstre på sti over en høyde ned mot Øvre Jegersbergvann. (stien passerer en tipi på høyre hånd på vei ned) Ved Øvre Jegersbergvann skal du følge stien sørover langs vannet til krysset hvor du kom opp på tur ut. Ta til høyre på asfalten og følg samme asfaltvei opp igjen mot Kroktjønn.

Nå skal du ta til venstre i stedet for høyre ved Kroktjønn. Stien krysser ei kraftgate og fortsetter sørover. Du får en siste stigning opp mot Kalkheia(gammelt gruveområde) før du får en morsom utforkjøring (flere stivalg ned fra Kalkheia). Enten kommer du til badeplassen ved Jegersbergvann, eller ned mot bebyggelsen. Følg veien tilbake til parkeringen.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Kristiansand med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
Steffen Dutton og Øyvind Østvedt terper på svingteknikken i fine svinger bak Holmenkollen. / Stisykling i Norge.