Stiguide til Bymarka

Denne stituren starter på parkeringsplass ved Frivillighetssentralen og tar deg inn Kristiansands skoger. Første sti du beveger deg inn på, er Kjærlighetsstien - kanskje denne turen passer bra for en par-tur? Turen tar deg videre innom stravasegmentet "Bymarkas feteste" og går videre på fine svaberg, flyt og morsomme stipartier.

Sist oppdatert: 26. september 2020 kl 20.38
Øyvind Østvedt og Nick Leach finner flyten i utforkjøringen ned mot Kristiansand Jernstøperi. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Kristiansand

Når noen nevner bymarka, så tenker kanskje de fleste på Trondheim.

Denne turen går derimot i bymarka utenfor Kristiansand og starter på parkeringsplassen ved Frivillighetssentralen.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 10,5 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass ved Frivillighetssentralen

Fra parkeringsplassen ved Frivillighetssentralen triller du ut på Solbergveien vestover. Etter 150 meter, ta inn til venstre på Kjærlighetsstien. Denne grusstien går nordover langs jordene mot Kristiansand sykehus. Ved sykehuset følger du vei et stykke, før du på ny holder til venstre på grusvei.

Følg denne grusveien opp mot Nedre Hellerstøvann.

Grusveien blir grovere og passerer ei kraftgate. Etter kraftgata tar du til venstre i første kryss.

Stien krysser kraftgata opp ei lita klatring til du kommer til en myr. Her er det et kryss hvor du skal holde til høyre ned mot vannet igjen.

Følg vannet langs demningen ved den vestlige enden. Videre følger fine svabergpartier forbi Øvre Hellerstøvann og opp mot Bervannet.

I den nordlige enden av Bervannet skal du holde til venstre og følge stien sørover igjen rundt vannet. Du passerer blant annet Sigmunds bakke (skiltet). Kupert og morsomt terreng. Hold retningen sørover helt til du krysser ei kraftgate.

Ca. 500 meter etter kraftgata skal du holde til venstre, før du tar til høyre opp på Ravneheia. Her får du fine svabergpartier et stykke nordover igjen. Denne stien følger deler av Lochners løype nordover.

Når du har gjort deg ferdig med svabergene, skal du følge stien østover igjen mot sykehuset. Tar til høyre mot Bånetjønn. Stien kommer ned ved et lite tjern nord for Bånetjønn, her skal du holde til venstre. «Bymarkas feteste» heter Stravasegmentet som går her.

Følg stien helt til du kommer til grusvei mot Baneheia. Kryss veien og ta inn på sti opp på en sløyfe rundt toppen øst for Bånetjønn. Den sørligste delen av Bymarka har jevnt over mer flyt og jevnere underlag enn den nordlige delen. Stien går ned mot Baneheia igjen, her får du morsomme stipartier mellom gruspartiene ned mot Frivillighetssentralen.

Oversiktskart over Kristiansand med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.