Stiguide til Løpsfjellet

Med utgangspunkt i "Maskinisten" rett utenfor Bodø sentrum, har du tilgang til flere fantastiske stier. Terrenget her er nybegynnervennlig med enkle klatringer og transportetapper på grus, og relativt enkle stier. Utsikten er storslagen - spesielt over tregrensa. Her ser du ut over havet mot Landegode i Nord og Børrvasstindene mot sør. På klare dager ser du også Lofotveggen mot nord.

Sist oppdatert 1. mars 2021 kl 12.06
Stien «Hold Brillan» som er beskrevet, går litt til venstre for denne på bildet. Andreas og Martin Klette setter fart mot Bodø sentrum. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Bodø

Bodø byr på en kombinasjon av tradisjonell markasykling og toppturer.

Her finner du alt fra svabergsykling til tett skogssykling. Selv om du kanskje ikke er på de høyeste toppene, får du likevel høyfjellsfølelse på toppen av Keiservarden når du skuer ut over Bodø by.

• Vanskelighetsgrad: 4 - middels krevende

• Lengde: Ca. 14 kilometer

• Startpunkt: «Maskinisten»

GPS-spor til alle turene finner du på gps.terrengsykkel.no. Disse kan du laste ned og se nærmere på. Har

du en GPS med kartvisning, kan du følge sporet når du sykler.

Start ved Maskinisten og følg grusvei opp til Lille Keiservarden øst for Keiservarden. Fra platået skal du følge stien nordøst mot Løpsfjellet.

Ryggen på Løpsfjellet er godt synlig fra utsiktspunktet. Sykle over fine flytpartier i småkupert terreng mot toppen av Løpsfjellet, før det bærer nedover. Høy fart på jordbunnsstier som går over til tett, lav bjørkeskog og krappe svinger. Her er det viktig å være oppmerksom.

Nå kommer du til Hælvetesbakken, som ikke har fått navnet sitt uten grunn. Dette er en veldig bratt gressbakke ned bjørkeskogen, hvor stien er vasket ut i områder. Denne stien kan være utfordrende på vått føre.

Under noen strømledninger kommer du ned til et stikryss. Følg skilt mot Skardalen. Her kommer en ny utforkjøring, hvor det igjen blir veldig bratt med skarpe svinger og tidvis utvasket sti. Stien ender på en grusvei ved en gård, følg grusveien til asfalten.

Følg asfalten og FV576 ca. to kilometer, og ta av på grusvei mot Junkerfjellet. (Avkjøringen er rett før en bro over veien). Følg grusen til toppen og nyt flott utsikt over Bodø sentrum. Snu og trill litt tilbake langs grusveien. På høyre hånd går stien «Hold brillan». Denne relativt tekniske stien tar deg ned til en kjerrevei. Kryss rett over, her overtar «Skummelskogen». Den er mer bratt og teknisk, og tar deg ned til en grusvei. Følg denne ned til Maskinisten igjen. Eventuelt kan du ta opp til venstre på kjerreveien. Når denne snur hardt venstre tar du stien til høyre som ender opp i Tjønndalkrysset som tar deg opp til Storlia.

Alternativt kan du ta stien som går rett ned fra Junkerfjellet mot byen. Den inneholder en del bygde elementer, hopp og drop. Disse kan du sykle rundt. Stien ellers er svært bratt og krevende.

Hvis du er interessert i flere turer i området, kan du se våre forslag til stisykling i Bodø her.

Oversiktskart over Bodø med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.