Hopsfjellet

Sist oppdatert 20. oktober 2008 kl 00.00

• Kommune: Bodø

Det er to muligheter for å komme opp på fjellet. Det letteste er å starte fra Valle ved R80 ca 10 km fra Bodø. Fra riksveien står det et skilt "Malmveien"Denne skal du følge helt til tops, det begynner på asfalt men går over til kjerrevei etterhvert. Med litt saft i beina er du oppe på 20 min. Det andre alternativet er å starte der ruta slutter, ved Engan (bueskytter-bane). Det er litt tyngre og teknisk å komme seg opp her...men det går på tørre dager.

Stien slutter ved Engan ved Soløyvanns-veien. Følg Soløyvannsveien nedover langsFutelva til du kommer til R80 igjen.

Malmveien opp til Hopsfjellet er bred og fin å sykle på. Ca 250 høydemeter og 3 km, noe bratt enkelte steder. Er du en O2 snapper er du oppe på ett øyeblikk. Stien ned til Engan er ett stort glis=)Middels teknisk og delvis rask nedfart, på smal sti. Vær obs hvis det er vått i marka, en del sleipe røtter her og der.

Ta av fra R80 ved Valle, følg skiltet til Malmveien. Følg kjerreveien (malmveien hele veien oppover). Litt før selve toppen går det en sti til venstre, dette er nedfarten du skal kjøre. Stien går nedover Støverlinakken i fint flyt. Noe dårlig oversikt nedover så pass opp for fotgjengere. Ett stykke lengre nede kommer ett stikryss, ta til høyre. Etterhvert går det over til litt bredere kjerresti...her er det bare å gi full gass og styre. Ved de to neste kryssene tar du til venstre, nedover mot Engan.Før du vet ordet av det er du nede å må konstantere at moroa er over.....eller gjør som meg, ta en runde til=)

Statens kartverks Bodø-Bodømarka er ett flott kart og viser stier og løyper i Bodømarka i målestokk 1:25000Her ser du Ruta fra Hopsfjellet tydelig samt de andre stiguidene i Bodø.