Stiguide til Dyrliryggen-Storlia

«Maskinisten» er et populært turområde for innbyggerne i Bodø. Vær forberedt på å møte flere folk på turen langs Dyrliaksla og ned mot Storlia. Turen er middels krevende - og da snakker vi hovedsakelig om nedoversyklingen. Turen oppover kan nemlig i stor grad tas på grusvei mot Keiservarden, før du svinger av på sti, nesten helt på toppen.

Sist oppdatert 3. oktober 2020 kl 12.48
Andreas, Wiktor og Martin Klette på vei opp mot Dyrliryggen utenfor Bodø. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Bodø

Velkommen til Bodø!

Stisyklingen her er bedre enn du forventer og hvis du tenker deg til Lofoten for å sykle, anbefaler vi at du legger inn et stopp her også. Kanskje Bodø gir deg den syklingen du tror du finner i Lofoten?

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 11 kilometer

• Startpunkt: «Maskinisten»

Begynn turen ved parkeringsplassen ved Maskinisten. Følg grusvei nordøst mot Keiservarden. Rett før toppen skal du ta til høyre i det første veikrysset.

Kort tid etter veiskillet tar stien av til høyre, og brekker etter hvert 180 grader ned mot Bodø igjen langs åsryggen på Dyrliaksla.

Fra det høyeste punktet på Dyrliaksla har du fint overblikk over terrenget og ser helt til sentrum av Bodø. Over det øverste partiet foregår syklingen på svaberg, før det gradvis går over til å bli jordbunn, og deretter bekker ned i skogen. Utforkjøringen herfra (Dyrliryggen) er slak nedover med krappe svinger i lav bjørkeskog. Vær forberedt på febrilsk pumping om du vil sette Stravarekorder.

Etter lengre utforkjøring, ta til venstre i første stikryss ned Omundbakkan. Her får du ett minutt med røtter og annen moro, til du kommer ut på skiløypa. Følg denne til demningen ved enden av Vågøyvannet.

Trill over demningen, her går stien nesten 180 grader tilbake igjen og langs Vågøyvannet ca 500 meter. I første tydelige stikryss, ta til høyre og følg stien opp bak Junkerfjellet (kryss rett over grusvei). Følg bredere sti og skiløype litt under en kilometer, til nytt kryss hvor man tar til høyre i retning Bodø igjen.

I Tjønndalkrysset tar du på nytt til venstre og får en liten bratt klatring, før det bærer nedover igjen (Storlia). Her finner du kanskje Bodøs beste flyt. Fin sti på sandbunn som slynger seg gjennom bjørkeskogen. Slak utforsykling med noen små bratte og tekniske partier. Mot slutten går det over til åpnere granskog og en del røtter. Når du til slutt kommer ned på skiløypa igjen, ta til høyre mot Maskinisten.

Oversiktskart over Bodø med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.