Stiguide til Tungvekter-runden i Arendal

Tungvekteren i Arendal er ikke en sykkelløype – det er et flettverk av løyper bygget av syklister – for syklister. Her finner du krevende utforkjøringer med doserte svinger, og gode flytstier, men som navnet sier, løypene er tunge selv om det ikke er de lange bakkene. Runden starter på parkeringsplass ved Dråbelia.

Sist oppdatert 19. april 2022 kl 20.54
Stien er bygget på en slik måte at man enten kan rulle over kuler - eller får luft under hjulene slik Steinar Ytrehus helst gjør. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Arendal

I Arendal har en gjeng entusiaster jobbet i flere år for å utvikle et rikt nettverk med stier.

Tungvekteren i Arendal er et fantastisk område hvor stiene er håndbygde - imponerende byggverk.

På denne runden er det tre utforkjøringer og disse er enveiskjørte. Resten av stiene er derimot ikke retningsbestemte, så du kan derfor hoppe inn i området og avslutte der det passer deg. Alle stiene er forutsigbare.

I motbakkene er stigningsgraden redusert til maks 10 prosent slik at alt skal være mulig å klatre. For å oppnå dette er det anlagt mange krappe svinger.

Løypa er merket med grønne skilt og hvit maling på trær. Sykler du i mørket er det reflekser som viser hvor traseen går. Skiltene sitter høyt på trærne, så løft blikket i alle stikryss.

• Vanskelighetsgrad: Varierende vanskelighetsgrad etter hvilke stier man sykler. 2-3 – middels krevende

• Lengde: Ca. 10 kilometer

• Startpunkt: Parkeringsplass ved Dråbelia. Adresse til GPS: Dråbelia 1

Start fra parkeringsplassen ved krysset mellom Nordbødalen og Dråbelia. Her er det en brå og hard start opp til en mobilmast før du får en fin utforkjøring med flere korte trebroer og små hopp. Løypa krysser flere ganger en gammel skiløype (østkantløypa), så følg godt med slik at du ikke tar feil av stien.

Nå kommer du til S-works, som er de beste klatresvingene i løypa.

Følg svingene oppover, med en påfølgende morsom utforkjøring. I bunnen av utforkjøringen vender stien sørover igjen langs Froskedammen.

Ved Froskedammen er en gigantisk gran felt, kløyvet og ligger over den lille dammen. Fra Froskedammen kommer du opp til starten på en liten men intens og morsom nedkjøring til Sinsenkrysset. I Sinsenkrysset møtes to ulike lysløyper og Tungvekteren. Dette kan være et bra startsted hvis du kommer østfra.

Stipartiet ”Halv fire” starter i Sinsenkrysset og er først en morsom svingete klatring før du kommer til områdets kanskje beste (og letteste) nedkjøring. Fine små hopp og doserte svinger.

Nå skal du følge stien ”Parallelen” sørover mot Grillhytta. Her får du hvilt beina litt og kan tråkke på tungt gir over lange klopper inn til Grillhytta.

Fra Grillhytta er det fortsatt relativt lett sykling vestover inn til en gammel ferdselsvei hvor grantrærne står som en allé, derav navnet Alleen. Men før du kommer så langt skal du krysse en gammel skiløype som heter 3-kilometeren. I enden av Alleén går stien ”Flatbankeren” rett frem. Denne runder Kremtoppen og ender i Gullrekka og videre ned i Hundremeterskogen, eller opp på Kremtoppen.

Tar du opp til venstre i enden av Alleén, kommer du opp på Kremtoppen. Her kan du snu og dundre ned Kamelen. Dette er en krevende og bratt utforkjøring med mulighet for luftige svev. I bunnen følger du 3-kilometeren noen hundre meter. Ta til venstre i retning Grillhytta, rett frem på en grusvei like vest for Dråbelia.

Utforen er en nydelig og teknisk nedkjøring med store doseringer. I bunnen er broen over bekken både dosert og krummet. Hold flyten over den lille toppen over en ny bro inn i Hundremeterskogen. Tar du til høyre ved siste dosering er du på vei opp mot Kremtoppen igjen. Her slutter også Flatbankeren.

Det går fine løyper på begge sider av store og lille Ribbervann. Begynn med å følg østsiden på spektakulære broer hengende utover vannet. Ved den sørlige enden av Store Ribbervann tar du til venstre på grusen og inn til venstre på sti opp mot Varden. Her skal du holde til venstre i første stikryss, og følge Rallarvegen til toppen. På toppen ved Varden skal du holde mot høyre og ned en fin utforkjøring mot Store Ribbervann igjen.

Nå skal du ta fatt på vestsiden av Store Ribbervann, som kalles Vestbredden. Stien krysser skiløypa ca. midtveis, og kommer tilbake til Gullrekka som du kjørte i stad. Ved 100-meterskogen tar du fatt på klatring opp til Kremtoppen og følger fin utforsti ned mot Alléen igjen.

Ta fatt på 3-kilometeren og Transportløypa tilbake til parkeringsplassen i Dråbelia.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har

syklet selv.

Oversiktskart over Arendal med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.
«Utforen» er bare ett av mange morsomme stiparti i Tungvekteren. Når sant skal sies, er egentlig hele stien morsom. / Stisykling i Norge.