Fatbikes er en type sykkel som lar deg utvide sykkelsesongen betraktelig. De kjennetegnes blant annet ved at de har enorme dekk, som kan kjøres med lavt lufttrykk og derfor flyte oppå snøen.
Mange fikk kanskje med seg at det var en fatbikeboom i Norge for noen år siden. Selv om det ikke selges like mange tusen fatbikes i Norge årlig nå lenger, er det fortsatt et utvalg sykler tilgjengelig for dem som sykler mye om vinteren eller bare vil ha denne sykkeltypen.
Her er noen av syklene som er tilgjengelige i Norge.
Hard Rocx
Norske Hard Rocx hev seg på fatbike-bølgen, og har fortsatt slike sykler i sortimentet. Circo Gigante heter deres fatbike, og den kommer i to utgaver. En som bare heter Circo Gigante, og en som heter Circo Gigante Race.
Syklene er utviklet sammen med fatbike-virtuos Ole Christian Fagerli. Han tok utgangspunkt i forrige utgave av sykkelen, og med hans innspill har nyeste versjon av Circo Gigante fått senket krankhuset, litt lenger rammelengde (reach) og litt slakere styrevinkel.

FEITE: Circo Gigante (t.v) til 16 990 kroner og Circo Gigante Race til 23 000 kroner fra Hard Rocx.
Den rimeligste modellen har sågar plass til de aller bredeste fatbikedekkene på fem tommer, noe Race-modellen ikke har da den er designet rundt en litt smalere Q-faktor (krankbredde, red.anm.) Fra fabrikken kommer begge syklene utstyrt med Schwalbes feite Jumbo Jim på 4,8 tommer bredde, i 26-tommer dimensjon.
Canyon
Tyske Canyon imponerte oss med sin Dude da vi testet den for noen år tilbake, og selv om modellutvalget ikke er like stort har de to varianter.
Både CF8 og CF9 har karbonramme, mens CF9 i tillegg kommer med dempegaffel med 120 millimeter vandring.

DUDE: CF8 til 25 199 kroner + frakt til venstre, og CF9 til 34 299 kroner + frakt til høyre
Dude har justerbare kjedestag slik at du kan definere selv om du vil ha kort lengde for maks lekenhet, eller lange kjedestag for bedre flyt på løst underlag. Canyon har også valgt å øke hjuldiameteren fra 26 til 27,5 tommer, og har gått litt ned på bredden på dekkene. Dude kommer med 3,8 tommer dekk fra Maxxis, men har plass til større dekk om du vil ha enda bedre flyteevne.
Trek
Vi må bare anta at amerikanerne fra Wisconsin vet et og annet om å sykle i kulda, og at en fatbike kan komme godt med gjennom kalde vintre.
Farley er sykkelprodusenten Trek sin fatbike. Den har vi testet og den fikk da gode skussmål.
De nye 2021-modellene som er tilgjengelige i Norge har begge stiv gaffel og senkepinne, og Trek har valgt å gå for 27,5-tommer hjul med 4,5 tommer brede dekk. Ikke de aller feiteste i klassen, men nok til å gi god flyt på snøen.

TJUKKMODELL: Trek Farley er myntet på dem som vil sykle på snø og løst underlag. Trek Farley 5 (19 999 kroner) og Farley 9,6 (32 999 kroner) avbildet.
Farley har også justerbar lengde på kjedestagene, så du kan finjustere egenskapene mellom maksimal flyt og maksimal lekenhet.
Er du ivrig og selvbyggende entusiast, kan du også bestille rammesettet og komponere din egen fatbike.
White
XXL var tidlig ute i norsk sammenheng med å kaste seg på fatbike-bølgen.
For vinteren 2021 har de to modeller tilgjengelig. 8FAT LTD NX er oppgitt å koste 12 990 når denne saken ble skrevet, og har 1x12-drivverk fra SRAM, stiv gaffel, og feite dekk fra Schwalbe. Modellen 8FAT Lite Deore er hakket rimeligere (9999 kroner) og har 1x10-drivverk fra Shimano, og jevnt over litt rimeligere utstyr.

XXL-MODELL: Sportskjeden XXL har to fatbikes i sortimentet vinteren 2021. Foto: White