PLANLEGGER EKSPEDISJON: Guttorm Christensen (t.v) og Jonas Nermoen planlegger en sykkeltur noe utenom det vanlige i 2024. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lesetid: 6 minutter
– Er dette en konkurranse eller en tur?
– Begge deler. Vi kaller det en challenge. Men vi skal også ha en konkurranse på toppen. Så planen er å kjøre en 40-50 km konkurranse på det høyeste nivået. For å ha konkurransebiten der. Men det er jo en challenge å klare å gjennomføre. Hele turen. Det vil jeg si.
Guttorm Christensen har dratt i gang en sykkeltur som, hvis den blir gjennomført, vil bli historisk. Nemlig å krysse Grønland, med sykkel. Prosjektet kalles Coast to Coast.
Andre har prøvd, men mer om det senere.
Terrengsykkel møter Christensen og tur-ambassadøren Jonas Nermoen på Sognsvann i Oslo.
Denne dagen er det våt gjennomslagssnø, men det er bare småtteri sammenlignet med utfordringer de kan møte på Grønland.
Christensen er ikke fremmed for været og miljøet. Han har krysset Grønland tre ganger før, både i 1984, 1994 og 1996, men da på ski.
– Ideen kom allerede på 90-tallet. For vi så jo at sykkelmiljøet er mye større internasjonalt enn det skimiljøet er. Det har jo blitt mange som har gått på ski over, også internasjonalt. Men det er likevel et relativt lite miljø, sammenlignet med hvor mange som sykler. Og vi så på det vi hadde av underlag, spesielt i 94 og 96, at det er teknisk sett mulig å sykle over. Selv sagt en god del utfordringer, men det er teknisk mulig. Og dette var jo før fatbiken sin tid. Så det ble liggende dødt en stund, inntil jeg ble lurt inn i sykkelbransjen igjen.
Du har sikkert sett dem både langs veier og stier – sykler med feite dekk. Hva er greia med fatbikes?
Nå ønsker Christensen å arrangere en tur for å vise at det er mulig å krysse Grønland med sykkel.
Distansen anslås til å være mellom 500 og 600 kilometer, og Christensen mener dette skal gå på 7-9 dager.
– Kan ikke ta med oss hvem som helst
Målet er å få med seg opp til 64 personer, og gjøre to turer med 32 personer hver vei. Altså fra vest til øst og øst til vest.
– Man kan ikke bare melde seg på uten videre. Vi må vite at de som er med har god nok fysikk og den mentale biten som skal til. Så vi kan ikke ta med oss hvem som helst, sier Christensen.
Christensen anslår at kostnaden for å være med på turen vil være rundt 13 000 dollar. Jonas Nermoen er klar på hva som gjør at han vil være med på dette.
– Jeg tror det er mange som synes det er kult å prøve litt nye ting. Du har kanskje sykla Birken, gått ski-Birken og gjort Norseman noen ganger, og prøvd andre konkurranser. Da er det ganske få ting igjen som er skikkelig nybrotttsarbeid. Å sykle over Grønland er det jo ingen som har klart før. Det hadde vært utrolig kult å ha navnet sitt blant de første som gjør det. Så det er jo en liten egotrip, jeg må jo innrømme det. Så kall det gjerne folk som er litt sånn i 40-årskrisa, da.
Nermoen har syklet sine kilometer før, og har blant annet to seiere i gravel-Birken bak seg. Han tror imidlertid ikke den største utfordringen blir det fysiske.
– Man må jo holde teamet samlet. Det kan komme mye snø, som jo er kjipt å sykle i. Så er det dette med kulda, og si at du sliter med å sove om natta, da er det jo kjipt å holde deg gående i 7-10 timer på sykkelen hver dag. Så må man klare å få i seg nok mat og drikke. Og så er det jo dette med at vi er langt pokker i vold unna folk.
Support og vindseil
Å krysse Grønland er ikke bare en enorm fysisk utfordring, det er heller ikke risikofritt. Christensen forteller at de baserer seg på et støtteapparat som skal være med.
– Hadde det ikke vært enklere å bare gjøre dette med en liten gjeng, på 3-4 personer?
– Det er ikke bare å få utstyr inn til Grønland. Det å få løfta inn utstyr med helikopter og skutere, det drar opp kostnadene relativt mye. Så hvis dette bare skal fordeles på fem, blir det fryktelig dyrt.
Planen er altså å ha med seg inntil fem kjøretøy og 10 personer som skal frakte bagasje, drivstoff og annet utstyr.
Det er store distanser som skal tilbakelegges. En av måtene Christensen forbereder seg til turen, er å teste vindseil på sykkelen.
– Bakgrunnen er at det er ingen som har prøvd å gå over Grønland som ikke har prøvd å utnytte vinden. Halvparten av turen har vi teknisk sett motvind, og den andre veien medvind. Å klare å utnytte den vinden riktig, gjør jo ting litt lettere.
Seilene har Christensen testet ved å montere dem på styret, og nå prøver han ulike prototyper.
– Jeg var ute og syklet med det i vind på 7 sekundmeter her om dagen, og det gikk unna som bare pokker. Men kommer man til et punkt så går det jo litt for fort igjen.
Måtte gi seg med 150 kilometer igjen
Det er andre som har prøvd seg på samme utfordring, men i følge Christensen har ingen klart hele distansen. Det nyligste eksempelet var to dansker som prøvde i 2023.
De måtte gi seg med 150 kilometer igjen, i følge Christensen.
Det er ikke bare å sykle over Grønland - ferdsel oppe på isen er regulert.
– Vi har dialog med myndighetene, så de vet om det. Det er spesielle forsikringer som må tegnes, man må ha med våpen i tilfelle man møter isbjørn, sambandssystemer og slike ting. Jeg må ha navnene på de som skal være med før den endelige tillatelsen gis, forteller Christensen.
Nå begynner arbeidet med å markedsføre turen.
– Vi jobber bevisst på Instagram og TikTok, og vi har et samarbeid med en nederlandsk firma som er store på gravelbike rundt omkring i verden, ogh ar en ganske stor følgerskare.Så det er de kanalene vi har forløpig. Vi jobber selvfølgelig også opp mot internasjonale sykkelmagasiner, sier Christensen.
Verdens tjukksykkeldag er lørdag 3. desember. Terrengsykkel gir deg turtipsene!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.