Arctic Alta Fatbike Race arrangeres for andre gang 27. februar med tidenes største startfelt for et norsk fatbikeritt med enda flottere løype, bedre og bredere trasé, og neste ikke skuterspor.
TIDENES STØRSTE I NORGE: Med 120 deltakere påmeldt to uker før rittet, får Arctic Alta Fatbike Race 2021 tidenes største startfelt for et norsk fatbikeritt. Foto: Lars Abrahamsen
Lesetid: 3 minutter
Slik blir det 46 kilometer lange med start og mål i Alta 27. februar. Rittet er en del av et dobbeltarrangement med både skirenn og sykkelritt på samme helg.
– Vårt mål er at Arctic Alta Fatbike Race skal være en del av et arrangement det er verdt å reise til Alta for å oppleve. Det er også derfor vi legger arrangementet til vinterferien, slik at flere kan få sier Vidar Hågensen i arrangørklubben Tverrelvdalen IL.
Hågensen er en av ildsjelene bak fatbikerittet som ble arrangert for første gang i fjor.
Med tilgang til en ny løypeplog som er spesielt utviklet for å kjøre fatbikeløyper av Altas lokale løypekjører Agnar Thomassen, har arrangøren i år også lagt om løypa i det 46 kilometer lange fatbikerittet slik at de nå nesten unngår skuterspor.
– Det blir løst og tungt å sykle der det har vært kjørt med skuter, så i år har vi prøvd å finne en trasé som går utenom der skuterne liker å kjøre nesten hele veien, sier Hågensen.
Han forklarer at den nye plogen gjør sporene bredere og mye fastere allerede på første gjennomkjøring av traséen, og det åpner nye muligheter for løypeleggerne. Blant annet går løypa til Arctic Alta Fatbike Race i år nedom Kristendalen, noe løypeleggerne håper vil gi deltakerne en enda bedre opplevelse.
– Vi har lagt inn et parti på to-tre kilometer der løypa går ned i en vakker dal der det er smalt og trangt og utrolig fint å sykle, så det håper vi at folk vil sette pris på, sier Hågensen.
Den første utgaven av Arctic Alta Fatbike Race trakk 86 deltakere til lang løype. I år er det allerede 110 påmeldt til den lengste distansen, og fortsatt over halvannen uke til rittet.
– Det var utrolig vellykket i fjor, så ryktet om det har nok gjort at mange har fått lyst til å være med i år, sier Hågensen.
Til sammenlikning hadde Skaidi Fatbike i underkant av 90 deltakere fordelt på alle klasser og distanser da de arrangerte fatbike-NM med tidenes deltakerrekord i 2019.
Hågensen tror at konseptet til Arctic Alta Fatbike Race med mer fokus på gjennomføring enn resultater bidrar til at mange setter seg Arctic Alta Fatbike race som et treningsmål på fatbike for vintersesongen.
– Arctic Alta Fatbike Race skal være noe gir folk en god følelse av å ha gjennomført noe stort, og vi har finisher-trøyer til alle som fullfører, sier Hågensen.
Samtidig er distansen utfordrende nok til at eliterytterne også setter rittet på sine terminlister, og vinnerne av både dame- og herreklassene er tilbake for å forsvare sine seiere i år.
Daniel Boberg Leirbakken og Ida Bøthun, som vant Arctic Alta Fatbike Race i 2020, må regne med hard kamp om seieren fra flere av landets sterkeste fatbikeryttere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.