Nesbyen Enduro, som arrangeres førstkommende helg, er i år tildelt status som uoffisielt NM i enduro. Det er første gang det arrangeres nasjonalt mesterskap i enduro i Norge. Foto: Per-Eivind Syvertsen
Lesetid: 3 minutter
Nesbyen Enduro, som også er fjerde runde i 80/20-serien, er tildelt status som uoffisielt norgesmesterskap i enduro. Det er første gang det arrangeres nasjonalt mesterskap i enduro i Norge.
NM i kjente rammer NCFs Selv om Nesbyen Enduro i år er tildelt status som uoffisielt NM i enduro, og fra i år også arrangeres under NCFs paraply for sykkelritt, blir det rammer og format som tidligere.
– Vi kjører samme konsept som før, forsikrer Ove Grøndal, som er en av arrangørene i Nesbyen Enduro.
Nesbyen Enduro har heller ikke fått noen føringer fra NCF om hvordan rittet skal avholdes eller ting som må endres i forbindelse med at vi nå er en del av NCFs reglement, verken generelt eller spesifikt for mesterskapet.
Grøndal legger også til at rittet også i år har status som EWS Qualifier event.
Nesbyen Enduro går over to dager, der det blir trening i løypene på lørdag og ritt søndag. I år setter arrangøren også opp to shuttlebiler på lørdag som kjører kontinuerlig for de som ikke shuttler selv.
Totalt blir det fem etapper i årets utgave av Nesbyen Enduro, og arrangøren har gjort seg flid med å finne fram til løyper som skal skille godt og samtidig la utøvere med ulike egenskaper få partier der de får utnyttet sine styrker.
– Siden det er så stor variasjon i løypene er det vanskelig å si hvem som favoriseres i Nesbyen Enduro. Men det blir ganske lang konkurransetid og tidvis intensive etapper, så den som klarer å holde fokus gjennom hele dagen og unngå teknisk, vil hevde seg her, sier Grøndal.
Startordningen kjøres som før, med damer først, halvraske menn og 30 raskeste til slutt.
Zakarias Blom Johansen vant Nesbyen Enduro i fjor. Han er for øvrig regjerende svensk mester for andre år på rad. Foto: Snorre Veggan
Kombinasjon av nytt og velkjent, håndbygd og maskinbygd – Etappene er en blanding av stier som har vært brukt i Nesbyen Enduro før men vi har også noe helt nytt og nye kombinasjoner av tidligere løyper. Det blir en god blanding av alle slags typer terreng og underlag. Fra nytt håndbygd, maskinbygd og naturlige stier. Så jeg tror deltakerne vil sette pris på variasjonen, sier Grøndal.
Etappene er lagt til begge sider av dalen, og totalt blir det cirka 2300 høydemeter nedover og cirka 1200 høydemeter oppover. Men i år blir det imidlertid mindre tråkking enn det som har vært gjengs for Nesbyen Enduro.
– Vi har lagt inn shuttling på de to siste og lengste etappene, så man sparer 1100 høydemeter med tråkking der. Vi tenker mindre slit og mer moro, sier Grøndal.
Harald Brekke underveis i Nesbyen Enduro i fjor. Foto: Per-Eivind Syvertsen
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.