Nesbyen Enduro blir ett av rittene som inngår i lagkonkurransen til 80/20-serien. Foto: Per-Eivind Syvertsen
- 12/01/18
80/20 lanserer lagkonkurranse og introklasse
av: Ingeborg Scheve
12.01.18 10.51
I år blir det både lagkonkurranse og en ny, individuell klasse i den norske enduroserien.

Det var fjorårets lagkonkurranse i det nye rittet Ringerike Enduro som trigget styret i 80/20-serien til å etablere en lagkonkurranse i 80/20-serien.

Lagkonseptet i 80/20-serien er basert på samme konsept som lagkonkurransen i Enduro World Series.

– Etter at vi var med på Ringerike Enduro i høst som hadde lagkonkurranse ble vi enige om å ta opp denne tråden selv. Enduro World Series har også hatt en lagkonkurranse i mange år, og siden vi kjører det meste likt som EWS vil vi nå også innføre en lagkonkurranse, sier Knut Lønnqvist i 80/20-serien.

Ringerike Enduro inngår imidlertid i en egen lagcup med fire ritt på Østlandet: Østafjells ETS, og er ikke en del av 80/20-serien i 2018.

Les også: Etablerer ny endurocup med lagkonkurranse 

Slik fungerer lagkonkurransen
Lagene samler poeng i lagkonkurransen basert på de individuelle poengene hver enkelt rytter får i sin klasse. I 80/20 er det fire klasser: Kvinner og menn og masters kvinner og menn.

Et lag må bestå av minst to ryttere for å kunne delta i lagkonkurransen. Er det flere enn tre ryttere på laget, vil kun de tre beste resultatene telle.

– En lagkonkurranse åpner for flere taktikker og sider av racing. Vi håper dette blir en ny og spennende side i rittene våre, sier Lønnqvist.

Les også: Lagkonkurranse gir en ekstra dimensjon   

Saken fortsetter under

Enduro er sosialt, og med lagkonkurranse blir den sosiale dimensjonen enda sterkere. Foto: Anette Røssum Bastnes

Ny introklasse: 80/20 Explorer
I tillegg til lagkonkurransen får 80/20-serien i 2018 også en egen introklasse: 80/20 Explorer. Denne klassen er et tilbud til ryttere som vil prøve seg på enduro, og til etablerte ryttere som ikke er så opptatt av plassering.

Deltakere i den nye Explorer klassen vil stille til start på samme linje som de andre klassene, og det vil bli tidtaking på samme måte som i de tradisjonelle klassene.

Les også: 80/20 vil få med flere i 2018 

Selv om Explorer-klassen har tidtaking, får rytterne ikke plassering eller poeng i rittet, og de er ikke med i den ordinære sammenlagtserien slik som de vanlige klassene (kvinner og menn, og master kvinner og menn).

– Det vil bli presentert en liste med tider til alle deltakerne i explorer-klassen, men denne lista er ikke rangert etter tid. Deltakeren kan dermed sammenligne seg selv med kompisen, naboen, sønnen eller de andre klassene, men uten konkurransepresset, sier Lønnqvist.

Videre kan explorer-rytterne også starte samtidig på etappene, til forskjell fra de tradisjonelle klassene.

– Deltakere i explorer-klassen kan starte helt samtidig på hver etappe om ønskelig. Øvrige klasser starter med 20 til 30 sekunder mellomrom som tidligere år, sier Lønnqvist.

Han legger til at explorer-klassen er etablert etter tilbakemeldinger fra miljøet, og håper tilbudet kan bidra til å senke terskelen for å delta i enduroritt.

– Vi etablerer klassen etter anbefalinger fra publikum, og håper dette kan føre til at enda flere vil prøve seg i enduro, sier Lønnqvist. 


ANNONSEINNHOLD
I fjor fikk jeg fart på stisyklingen igjen, for fullt. Jeg har syklet 3-4 ganger pr uke stort...
USYNLIG: Knebeskyttere bør gjøre minst mulig ut av seg, men beskytte deg ved behov. Foto: Ale DiLullo
På lange og varme stisykkelturer ønsker du lette knebeskyttere som redder knærne dine i fall....
ANNONSEINNHOLD
Med disse tipsene holder du både bilen og sykkelen skadefri
USYNLIG: Knebeskyttere bør gjøre minst mulig ut av seg, men beskytte deg ved behov. Foto: Ale DiLullo
På lange og varme stisykkelturer ønsker du lette knebeskyttere som redder knærne dine i fall....
Opplevelser, høyfjell, flyt og utfordringer er hovedingrediensene når løypa til Offroad Valdres stikkes. Foto: Arrangøren
Enda mer flyt og flere helt nye partier både i Helvegs på 154km og Halvvegs på 84km.
La Thuile er kjent for svært lange, svært bratte og svært tekniske etapper. Foto: Enduro World Series
I Enduro World Series La Thuile er etappene lange og bratte. Dette venter til helga.
Moratråkket skal tilby mer for alle - både de som vil a mer sti og de som vil ha mer kos. Foto: Per Roger Bekken
- 17/07/18
– Det er viktig at vi ikke avlyser alle rittene
Isak Leivsson leverte like bra på dagens verdenscupritt i Andorra som på sesongbeste i Leogang i juni. Foto: Niclas Stensrud Andersen
- 14/07/18
Nullstilte og leverte