/ Fatbike

Syklet Røros-Trysil på ti timer (!)

På skaresnøen holdt Marius Bryn en snittfart på 19.3km/t over 178km – på fatbike.

Sist oppdatert 26. april 2016 kl 17.17
På skareføre gikk fatbiketuren fra Røros til Trysil fortere enn forventet. Foto: Marius Bryn
På skareføre gikk fatbiketuren fra Røros til Trysil fortere enn forventet. Foto: Marius Bryn

Tryslingen utnyttet nattefrosten til å sykle på skaren gjennom villmarka. GPSen viser at Marius Bryn gjorde unna de 178.1 kilometerne med en gjennomsnittsfart på 19.3km/t på turen.

– Jeg har tidligere gått samme turen på ski, men i motsatt retning: fra Bittermarka til Røros. Så etter at jeg fikk fatbike, fant jeg ut at dette måtte være en bra tur å satse på, sier Bryn.

Bryn endte med å kjøre hele turen alene, selv om planen fra start var at dette skulle være en kompistur.

– Vi var egentlig fire stykker som skulle sykle sammen, og vi har snakket om turen siden i vinter, men det endte med at det bare passet for meg. Det må jo klaffe med vær, vind, føre og snøforhold, sier Bryn, som følte at han begynte å få hastverk dersom turen skulle blir gjennomført i år.

Les også: Trysil, Norges Beste skisenter

Saken fortsetter under

Xeed Fatlard - 1400x924
Marius Bryn hadde pakket sin Xeed Fatlard etter kunstens regler og fikk plass til det meste på styret og ramma, slik at han slapp å bære bagasje på ryggen. Foto: Marius Bryn

Marius Bryn hadde pakket sin Xeed Fatlard etter kunstens regler og fikk plass til det meste på styret og ramma, slik at han slapp å bære bagasje på ryggen. Foto: Marius Bryn

Forrige torsdag tok han toget til Røros og startet fra Bergstaden cirka klokka 1930. Bryn hadde regnet ut at med gjennomsnittlig gode forhold, ville turen hjem til Trysil ta et sted mellom 12 og 16 timer.

Han tok grundig feil. Da han parkerte sykkelen ved husveggen, var det ikke mer enn 10 timer og 15 minutter siden han tråkket ut fra togstasjonen på Røros.

Les også: Milevis på Paracet og viljestyrke   

Marginene på sin side
Bryn stoppet ikke for annet enn å justere dekktrykk, fylle vann og sende noen tekstmeldinger. Mat og drikke fikk han greit inn i fart. Det gikk med 17 polarbrød med Nugatti og honning, seks Snickers, og han drakk mellom fire og fem liter vann.

Han hadde også både vær og vind og sin side, og slapp unna tekniske problemer underveis.

– Jeg var heldig og hadde bra med medvind, så det gjør jo at turen gikk lettere enn planlagt, sier han, og legger til at turen ikke kostet på langt nær så mye som han hadde forventet.

– Kroppen var utrolig kvikk da jeg kom frem. Den bar jo selvsagt litt preg av å ikke ha sover på ei natt, og baken bar preg av kun å ha hatt mellom fem og ti sykkelturer i løpet av vinteren, sier Bryn, som mener han også flyter på god grunnkondis.

– Jeg går en del på ski på vinteren, så formen i bunnen er ok, sier Bryn beskjedent.

Les også: Finnmarksvidda: Til å grine av 

Saken fortsetter under

Nugatti Polarbrød - Marius Bryn - 1400x924
Marius Bryn hadde smurt ferdig matpakker på forhånd: Det gikk med 17 polarbrød med Nugatti, seks Snickers og en hel del vann. Foto: Marius Bryn

Marius Bryn hadde smurt ferdig matpakker på forhånd: Det gikk med 17 polarbrød med Nugatti, seks Snickers og en hel del vann. Foto: Marius Bryn

Logistikken på stell
Bryn kjører med veske på styret der han har plass til mat, telefon og småutstyr, og det gjør at han ikke trenger å stoppe for å spise og drikke.

En solotur på vinterstid krever imidlertid litt ekstra planlegging og forsyninger. Basert på hva han trenger til tilsvarende tur på ski, hadde Bryn pakket med seg så han skulle greie seg gjennom det meste av forutsigbare utfordringer. Dette fikk han plass til fordelt på større vesker på sykkelen.

– Når man skal sykle alene i høyfjellet på vinteren kreves det jo litt mer utstyr, så jeg hadde med meg liggeunderlag, fjellduk, tynn dunjakke og ei fleecebukse, samt noen bæreposer som kan brukes til vindskydd på kroppen, sko- eller hansketrekk, litt sykkelverktøy og pumpe og kjedeolje, forteller Bryn, og legger til at han heldigvis ikke fikk bruk for noe særlig av det.

Les også: Hjulebord i Danmark

Saken fortsetter under

Femund 1400x924
Det gikk radig over Femund. Foto: Marius Bry

Det gikk radig over Femund. Foto: Marius Bryn

Panserskare - Marius Bryn - 1400x790
Skareføre over høyfjellet. Foto: Marius Bryn

Skareføre over høyfjellet. Foto: Marius Bryn

I seneste laget
– Det var et lite skår i gleden at det ble litt mye veisykling, både på grunn av litt lite snø ved Røros og dårlig skare de siste tre milene. Da jeg oppdaget at skaren ikke holdt, ble det noen mils omvei på noen mil på slutten, sier Bryn, som alt i alt er godt fornøyd med opplevelsen.

– Turen frister absolutt til gjentakelse til neste år, men det hadde nok vært bedre å gjennomføre litt tidligere på grunn av snøforholdene rundt Røros, sier Bryn, og legger til at han også ser for seg nye langturer på fatbike.

– Jeg er utrolig fascinert av litt lengre turer, der man kjenner at kroppen må jobbe litt ekstra, samt det mentale med å sette delmål underveis og bite sammen tennene i perioder det går litt tungt, sier han.

Les også: Nyheter og repotasjer om Terrengsykler

Flere bilder

Ikke bare skare - Marius Bryn 1400x
Det var ikke kremskare overalt, og noen steder måtte Marius Bryn ut på veien for å komme fram. Foto: Marius Bryn

Det var ikke kremskare overalt, og noen steder måtte Marius Bryn ut på veien for å komme fram. Foto: Marius Bryn

Kremskare - Marius Bryn 1400x768
Store deler av turen gikk på upåklagelig føre. Foto: Marius Bryn

Store deler av turen gikk på upåklagelig føre. Foto: Marius Bryn

Reinsdyr og råtten skare 1400x924
Marius Bryn var ikke alene hele veien. Her fikk han følge av reinsdyr. Foto: Marius Bryn

Marius Bryn var ikke alene hele veien. Her fikk han følge av reinsdyr. Foto: Marius Bryn

Marius Bryn 960x1280
Marius Bryn syklet fra Røros tl Trysil på ti timer. På fatbike. Foto: Privat

Marius Bryn syklet fra Røros tl Trysil på ti timer. På fatbike. Foto: Privat

Publisert 26. april 2016 kl 17.17
Sist oppdatert 26. april 2016 kl 17.17
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen