Med elmotor på stisykkelen er det flere aspekter å vurdere enn det er på vanlige ikke-motoriserte stisykler. I denne testen har vi kjent på motorens kraft og moment. Vi har følt på akselerasjonen og vurdert hvordan motoren og batteriet er integrert i elsykkelen forøvrig. I løpet av timene vi har tilbragt på stier i og utenfor det konstruerte anlegget i Trysil har vi også vurdert brukervennligheten på syklene, motorene, de tilhørende computerne og hvordan syklene lades og settes i gang.Les om motorene i denne testen her: Artikkelen fortsetter under bildet I LUFTA MED: Når terrenget peker nedover er det fort gjort å glemme den ekstra vekten fra motor og batteri. Kristoffer H. Kippernes gjør klar for landing Et viktig moment i valg av elsykkel er brukervennlighet. I denne kategorien trekker vi inn aspekter som hvor lett det er å lade batteriet, hvor enkelt det er å se hvor mye batteri du har igjen og hvilket nivå du har motoren i. Vi har vurdert hvor lett det er å justere motornivåene i fart og i hvilken grad motoren og batteriet krever ekstra hensyn og vedlikehold.Les om forslaget om å endre Markaloven for å også tillate elsykler i Oslo-Marka her: Som i Terrengsykkels tester av vanlige terrengsykler har vi tatt med alle syklene i denne testen på mange timer i variert terreng. Vi har testet alle syklene i Trysil, og har i testperioden syklet både i de konstruerte løypene i Gullia og på naturlige stier i terrenget rundt alpinbygda i Hedmark. Vi har syklet på disse syklene som om de var vanlige stisykler, men også brukt mulighetene som følger med den ekstra hjelpemotoren. Vi oppsøkte så bratte motbakker vi kunne finne og erfarte at alle syklene hjalp oss opp bakker vi på vanlige sykler kun ville sett på som utforkjøringer.Les alle artiklene våre om diskusjonen rundt elsykler i skogen under Bærekraft. Artikkelen fortsetter under bildet I KLATRING: Med Specialized Levo i Shuttle-modus kan du holder over 20 km/t også i middels tekniske klatringer som her på Bjønnåsen i Trysil. På syklene i denne testen har produsentene tatt i bruk ulike motorer. Markedslederne Bosch og Shimano er på flertallet av syklene, men vi ser også unike løsninger der flere av produsentene har utviklet eller tilpasset  egne motorer og batterier. Elsykler ble lov å bruke på stier i utmark i Norge i 2017: Elmotorene på stisyklene i denne testen gjør at flere av syklenes andre egenskaper blir mindre viktige enn de er på stisykler uten motor. Eksempelvis spiller det liten rolle med en kilo fra eller til på sykkelens vekt, i hvert fall når det kommer til egenskaper i terrenget. Skal du bære sykkelen opp trapper er det mer aktuelt å være opptatt av vekten. I tillegg er det også mindre viktig at demperopphenget på bakhjulet er tråkkeffektivt, med motoren kommer du uansett greit opp det meste. Tilsvarende er det også ganske meningsløst med fjernstyrt lås av bakdemperen, all den tid du både kan og vil ha bakdemperen åpen i alle situasjoner uten å tape fart, kraft eller moment. Det er bedre med åpne dempere for å takle eventuelle uforutsette hull i veien eller andre hindringer. Artikkelen fortsetter under bildet TRYGT: Den ekstra tyngden i elsyklene gir selvtillit og trygghet til å lande småhuck på flatmark, eller i slak motbakke. Scott Genius E-Ride er med på notene. Vi kan raskt slå fast at til tross for at stisykler med elektriske hjelpemotorer er et relativt nytt fenomen, så er teknologien både moden og velfungerende. De aller fleste syklene i denne testen er intuitive i bruk og skiller seg i liten grad fra sine umotoriserte søsken. Motorene er godt integrert i sykkelrammene og batteriplasseringen er for det meste gjort slik at tyngden i liten grad påvirker sykkelens egenskaper i terrenget negativt.Motorene gir jevn krafttilførsel, noe som for det meste fører til færre glipptak enn på sykler uten motor. Det at du i større grad vil bli sittende på setet i krevende terreng, gjør også at bakdekket får bedre grep.Artikkelen fortsetter under bildet. BÅDE OPP OG NED: Vi kunne bruke både doseringer og wall-rides i Trysil, enten vi syklet ned eller opp. Motoren sørget for det. Her på Rocky Mountain Altitude Powerplay. Argumenter om at det å sykle på sti med en el-terrengsykkel ikke er noe morsomt kan vi uansett legge død med en gang. Disse syklene er kjempemorsomme å sykle på. Om det er gøy, er uansett ikke et veldig godt argument hverken for eller mot elsykler på stier i marka. Diskusjonen om hvem elterrengsykler er for, hvem som kommer til å kjøpe dem og om elterrengsykler bør ha lik rett på tilgang til utmark som stisykler uten hjelpemotor er en større debatt som vi tar for oss på andre steder på dette nettstedet. Delta også i debatten på Forumet. Syklene i denne testen beholder de aller fleste av de gode egenskapene til moderne stisykler. I tillegg får du muligheten til å holde vesentlig høyere fart i slakt terreng, samt at du kommer opp lange og bratte klatringer uten å slite deg ut. Du kan selvfølgelig sykle lengre turer enn du orker uten motor. I tillegg blir transportetapper til terrenget mindre kjedelig og slitsomme enn uten hjelpemotor.El-stisyklene i denne testen vil helt sikkert ikke bare appellere til syklister med nedsatt funksjonsevne og dårlig fysisk form. Det vil også være mange friske, spreke og dyktige syklister som vil ønske å kutte ned på klatre-, transport- og slitetid for å få mer tid i høyere fart på tekniske stier i terrenget. I denne testen tar vi ikke noe standpunkt for eller mot elsykler på sti, men vi sammenligner produsentenes alternativer og mulighetene de gir.Husk at du som abonnent på Terrengsykkel, også kan lese pluss-artikler og digitale magasiner for alle våre andre utgivelser.