FAKTA

PRIS: 48 373 kroner
VEKT: 11 kg (slanger)
VEKT HJULSETT: 4185
STØRRELSE TESTET: L
NETT: trekbikes.no

UTSTYR
VANDRING F/B: 100/100
RAMME: Karbon/aluminium
GAFFEL: Fox Float 32 Performance StepCast
BAKDEMPER: Fox Float Performance RE:aktiv
STYRE/STYREFREMSPRING: Bontrager Race X Lite styre, Bontrager Pro Stem
SETE/SETEPINNE: Bontrager Montrose Elite sete, Bontrager Pro setepinne
HJUL OG DEKK: Bontrager Kovee Elite 23 hjul, Bontrager XR2 Team Issue 2,2 dekk
DRIVVERK: SRAM 1x12 GX Eagle, SRAM Stylo 32t krank
BREMSER: SRAM Level TLM

skala
5/6

Trek har røtter som strekker seg helt tilbake til terrengsyklingens spede begynnelse, og har alltid ligget langt framme i utvikling. 

Top Fuel er deres rittfulldemper for de ambisiøse. Som med mange andre sykler har også denne sykkelen vært gjennom flere runder med oppgraderinger. Sist vi testet Top Fuel var i 2015, men da i en rimeligere aluminiumsvariant. Den fikk gode tilbakemeldinger av testpanelet da. Hvordan har den holdt seg? 

Trek Top Fuel 9.8 SL har en fornuftig utstyrspakke. Som totalleverandør med eget husmerke er sykkelen følgelig utstyrt med komponenter fra Bontrager på kontakt- punkter og hjul/dekk. Sykkelen er en av de aller beste i testen når det kommer til finish. Her er ikke noen detaljer overlatt til tilfeldighetene. Kvalitetsfølelsen er god. 

Trek sitt Full Floater-oppheng som bruker Treks egne RE:aktiv dem- perteknologi har fått gode skussmål i Terrengsykkel før, og ikke uten grunn. Når det kommer til følsomhet mot slag fra underlaget og tråkkeffektivitet, er det ikke mange som kan hamle opp med Trek Top Fuel. 

Vi lar oss spesielt imponere over hvor godt bakdemperen tar unna slag, men samtidig holder seg oppe i vandringen når vi sitter på setet og dundrer på i kupert og teknisk terreng. 

Top Fuel 9.8 SL er utstyrt med en hendel på styret som låser demperne både foran og bak. Denne så vi oss egentlig kun nødt til å bruke i lengre grusklatringer og i korte sprintklatringer i terrenget, så godt tråkker denne sykkelen. 

I mer teknisk krevende terreng sluker sykkelen unna, og er presis i håndteringen. Trek Top Fuel imponerer oss med sitt allsidige image, og svarer godt til hva vi forventer en rittfulldemper i 2018 må skilte med. 

Det finnes sykler som responderer bedre når vi skal jage sekunder, men vi mener dette er en sterk kandidat om du har lange, tekniske maratonritt som satsingsmål. Og ikke minst til treningsturene i marka i hverdagen, som det tross alt er flest av. 

Gode tråkkegenskaper og fornuftig utstyrsvalg gjør dette til en av våre favoritter. 

JUSTERBAR: Top Fuel har justerbar geometri, du endrer styrevinkel ved å snu på en del i demperopphenget. Foto: Kristoffer Kippernes

SAMLINGSPUNKT: Vaierføringen er gjort ryddig på Top Fuel. Foto: Kristoffer Kippernes

EKSTRA, EKSTRA: StepCast-gaffelen fra Fox har ekstra volum for bedre dempeegenskaper. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Justerbar geometri Flotte hjul Fin karbonkrank
MINUS
Kunne med fordel hatt 180mm skive foran
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
UTFOR
TEKNISK TERRENG
GRUS
SYKKELGLEDE
VINNERPOTENSIAL
FINISH
SNITT