Hvis du sykler du til og fra jobb året rundt, er det viktig å synes godt i trafikken. Smith Express MIPS er en sykkelhjelm som skal hjelpe deg å være nettopp det – synlig. Den har integrert lysdiode bak på hjelmen.
Mange velger å bruke sykkelen ikke bare på tur, men også i det daglige. Det være seg til og fra jobb, henting i barnehage, eller handling av dagligvarer. Trafikksikkerhet er viktig også for de som sykler, og Smith har kommet med en ny sykkelhjelm som skal være litt ekstra interessant i så måte.
Vi har testet Smith Express MIPS.
Smith Express er ny av året. Den kommer i to versjoner. En med MIPS og lys som vi har testet her til 999 kroner, og en uten MIPS, lys og skygge til 699 kroner.
Til transportsykling
Dette er altså det mange vil kalle en commuter-hjelm, eller bysykkelhjelm. Formen kan minne om en typisk BMX eller skate-hjelm, men formen er mer avrundet.
Hjelmen kommer i fire forskjellige farger, alle ganske så nøytrale. Skallet har to ventilasjonsåpninger i front, seks oppå, og fire bak, om du ikke regner med åpningen hvor lysdioden sitter.
Lysdioden sitter integrert i en gummi-kloss som du dytter på plass bak i det ene ventilasjonshullet.
Tar du av selve ytterdekselet på dioden, fristiller du dioden, om igjen kan tas ut av gummiklossen. Her kommer du da til batteriet, av typen CR 2032.
Løsningen virker ikke veldig tillitvekkende med tanke på alt regnet man kan møte som syklist, men vi opplevde ikke noen problemer under vår test.
Lyset har to moduser, en fast og en blinkende, og du skrur det på, og skifter mellom modusene ved å trykke på dioden på baksiden av hjelmen. Enkelt og intuitivt.
Stroppene har refleks-detaljer, og krysset under ørene er justerbart. På innsiden av skallet kan strammemekanismen justeres i to høyder. I bakhodet sitter et stort strammehjul med riller, som er lett å få tak på både med og uten hansker. Det har definerte klikk.
Skyggen sitter i putene på innsiden av hjelmen og kan tas av, og erstattes med vanlige puter.
Slik har vi testet
Vi har testet Smith Express MIPS på flere turer i urbant miljø i Oslo, både på dagtid og kveldstid.
I mai måned fikk vi både behagelige sommertemperaturer, men også ganske kalde og sure forhold. Underveis har vi også opplevd skikkelige regnskyll.
I bruk
Passform er som kjent litt individuelt, men denne hjelmen er veldig komfortabel på. Litt tykkere puter enn vi er vant til fra terreng- og landeveishjelmer både i forkant og bakkant av hjelmen gjør at den føles veldig myk og god på hodet.
Justeringen av både stropper og strammehjul er enkel og intuitiv.
Skyggen gjør jobben sin – og selv om det kanskje ville vært litt rart estetisk, hadde det ikke gjort noe om den hadde vært litt lenger. Det er godt å slippe den verste piskingen fra regnet i ansiktet.
Lyset
Lyset er enkelt å betjene når vi sykler. Det er selvfølgelig et lite skår i gleden at du kan bli usikker på hvilken modus lyset står i med mindre du ser refleksen fra deg selv i vinduer eller skilt, men dette anser vi ikke som et stort problem. I verste fall må du stoppe noen sekunder og ta av deg hjelmen for å sjekke.
Vi skrudde lyset på før vi satte oss på sykkelsetet, og skrudde det av når sykkelen var parkert.
Selve dioden er ikke superkraftig – har du investert i en skikkelig diodelykt til å ha bak på sykkelen din, er denne antakelig kraftigere. Det er derfor viktig å understreke at en slik hjelm med lykt bør ikke være et substitutt for lovpålagte lys på sykkelen.
Når det er sagt, så har denne hjelmen den åpenbare fordelen at lyset er integrert – og hjelmen har du alltid på (slik man bør), selv om du glemmer diodelykten en dag.
Batteribytte på lykten er fort gjort. Du napper gummi-delen ut av hjelmen, løfter av plastdekselet, og løfter ut dioden.
Batteritid og varighet er også et tema - vi lot lykten stå på i blinkemodus i over 30 timer uten at den gikk tom - og kan bare anta at dette diodelyset ikke bruker veldig mye energi. Det ville selvfølgelig vært en fordel med et oppladbart batteri, for eksempel via USB som vi ser på en del diodelykter og tilsvarende produkter.
Vi har ikke testet hjelmen lenge nok til å kunne si noe om holdbarhet og varighet på lykten, men vi fikk opptil flere skikkelige regnskyll under testing, og opplevde ingen problemer.
Vind i håret
Ventilasjon er alltid et moment å vurdere på hjelmer. Denne hjelmen, og hjelmer i samme kategori har vesentlig mindre ventilasjon enn typiske terreng- og landeveishjelmer.
Men de to ventilasjonsåpningene i front får inn mer luft enn hva det visuelle skulle tilsi, og vi opplever hjelmen som mer luftig enn man kan anta.
Et annet moment å vurdere for de hardbarka jobbsyklistene som tråkker året rundt, er beskyttelsen ikke bare mot fall, men også vær og vind.
Når vi fikk et skikkelig regnskyll i lusne fem plussgrader satte vi pris på at hjelmen ikke var helt perforert av luftekanaler.
Hvem bør kjøpe denne hjelmen?
Utseende på hjelmer er og blir en personlig smakssak, men Smith Express er en hjelm som gjør det den skal – den beskytter hodet og gjør deg synlig i trafikken – og det til en overkommelig pris.
Om du er mer opptatt av å se rask ut enn stilig, finnes det kanskje andre alternativer. Men til urban bruk sklir denne hjelmen rett inn.
Alternative produkter
Sjangeren «hjelm med lys» er ikke veldig stor, men det finnes noen lignende alternativer. POC lanserte for ikke lenge siden sin Omne Eternal. Den koster riktignok dobbelt så mye, og har en estetikk som er mer rettet mot landeveissyklister. Den har også et litt annet prinsipp for lyset sitt.
Giro Camden er et alternativ med en tydelig commuter-look, også den koster en god del mer enn denne hjelmen, og har et litt annet type integrert lys.
Konklusjon
Smith Express MIPS er både en stilig og smart hjelm til bysykling og jobbsykling. Den koster forholdsvis lite sammenlignet med andre hjelmer med integrerert lys, og er superkomfortabel på hodet. En mulighet for oppladbart batteri hadde dog vært en bonus.
Er du ikke fryktelig opptatt av ventilasjonen, men vil ha en hjelm som både ser kul ut og gjør deg mer synlig i trafikken?
Vi har lite å utsette på Smith Express MIPS, og gir tommel opp.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.