Piggdekk sykkel - best i test

De beste piggdekkene til terrengsykling

Skal du sykle om vinteren trenger du gode piggdekk. Sjekk hvilke sykkelpiggdekk Terrengsykkel har testet og anbefaler. Vi har testet piggdekk til sykkel fra Schwalbe, Suomi og 45NRTH.

Har du ambisjoner om å sykle året rundt? 

Uansett om det er bare til og fra jobb eller på sti, så er piggdekk noe av det viktigste utstyret du trenger for vintersykling.

Tester av piggdekk til stisykling:

Vinteren 2020/21 lanserte Suomi sitt nye piggdekk for ivrige stisyklister, som heter Piikisika. Dette er et supert piggdekk som du får både i smale og brede versjoner. Vi har testet versjonen på 2,25 tommer bredde.

Et godt kjent piggdekk som mange liker, er Schwalbe sitt Ice Spiker Pro. Vi har testet det i en bred variant på 2,6 tommer, men dette får du også i 2,25 tommer bredde, som vil passe mange terrengsykler.

Vintersyklingsspesialistene i 45NRTH har også flere piggdekk til sykkelpiggdekk i sortimentet. Vi har testet det vanvittig kraftige dekket 45NRTH Wrathchild, som kommer i flere dimensjoner.

Andre piggdekk:

Transport og tursykling på veier 

Jobbsyklistene er hverdagens helter, og de som sykler til jobb året rundt er det bare å ta av seg hatten for.  

Til jobbsykling er man gjerne på utkikk etter et dekk som triller bra, men som har godt grep når det er nødvendig. Dekkene i sti-kategorien vil for mange oppleves alt for tunge og treige, så hvilke alternativer har man da? 

Flere av disse dekkene kommer i 28-tommer/700c-versjoner, altså slik at de passer en rekke hybrid- og landevei/cyclocross-sykler. 

45NRTH Gravdal 

En test-favoritt hos våre venner i Landevei, er 45NRTH Gravdal. Dekket har bra med volum, og nok pigger for lange turer på brøytede vinterveier, det være seg til trening eller transport.  

Pris: fra 799 kroner 

45 nrth gravdal
VOLUM: 45NRTH Gravdal er et piggdekk for lange turer, med bra volum.

Suomi Routa 

En nykommer fra finske Suomi er dekket Routa. Det kommer i både 35 og 42mm bredde i 28 tommer/700c og har 248 pigger. En lav profil med lettrullende mønster er prioritert her.  

Pris: fra ca 700 kroner 

piggdekk sykkel suomi routa
NYTT: Suomi Routa er et nytt piggdekk for denne vinteren

Schwalbe Marathon Winter 

En annen klassiker fra Schwalbe er dekket Marathon Winter. Kommer både i 35, 40 og 50mm bredde, og 208/240 pigger. Dekket fikk gode skussmål i Landevei sin test av piggdekk.  

Kommer i en rekke forskjellige dimensjoner. 

Pris: fra ca. 400 kroner 

schwalbe maraton piggdekk
ALLSIDIG: Schwalbe Marathon Winter er et piggdekk for transport- og tur-sykling.

Schwalbe Ice Spiker Pro 

Schwalbe Ice Spiker fungerer bra til stisykling, og mange velger også dette dekket til jobb og trening. Tross sitt store volum og mange pigger ruller dekket helt adekvat, og vil du ikke gå på kompromiss med grepet på isen er dette et trygt valg.  

Pris: Rundt 800 kroner avhengig av hjulstørrelse og dimensjon 

piggdekk sykkel schwalbe ice spiker pro
KLASSIKER: Schwalbe Ice Spiker Pro er et populært piggdekk

45NRTH Kahva 

En nykommer denne vinteren er 45NRTH Kahva. Dekket har 252 pigger i 29-tommer versjonen, og et allsidig mønster som angivelig skal rulle bra. Kommer både i 29x2,25 og 27,5x2,1 dimensjoner.  

Pris: 899-1499 kroner, avhengig av type og dimensjon.

Piggdekk til fatbike:

Fatbikes brukes gjerne mest om vinteren. Når dekkene uansett blir store og tunge, hvorfor ikke like gjerne gå for et sett med pigger i?  

45NRTH Dillinger 4/5 

Skal du først ha et sett skikkelige dekk til fatbiken kan de gjerne ha pigger. 45NRTH Dillinger er et populært piggdekk som kommer i både 26- og 27,5-tommer versjon og forskjellige bredder, fra 4 tommer og oppover.  

Kommer både i 60 tpi- og 120 tpi-versjoner.  

Pris: fra 1799 kroner og oppover, avhengig av type og dimensjon.

Dette kan være lurt å tenke gjennom før du kjøper piggdekk:   

Kan jeg montere piggdekk på sykkelen min?  

Det første du må gjøre, er å finne ut hvilken sykkel du skal sette piggdekkene på, og hva den skal brukes til.  

De aller fleste moderne sykler kan du uten problemer montere piggdekk på. Unntaket er ofte landeveissykler, som i utgangspunktet ikke er tiltenkt vintersykling, og hvor det ofte er så lite dekklaring at det ikke lar seg gjøre å montere piggdekk uten at de skraper i ramma.  

Skal piggdekkene stå på en bysykkel skal du antakelig ha litt annen type dekk enn om de skal stå på en terrengsykkel.  

Det finnes piggdekk til både hybridsykler, bysykler, terrengsykler og fatbikes.  

Hva betyr TPI?  

TPI, eller threads per inches, sier noe om følelsen og kvaliteten på et piggdekk (og sykkeldekk for øvrig). TPI beskriver hvor tett nylontrådene som er vevd i gummien på dekket er sydd. Et dekk med høy TPI vil ofte føles mer føyelig og fleksibelt mot underlaget, og følge det bedre. Ønsker du å dykke ned i denne materien har våre venner i Landevei skrevet mer om dette, og som Terrengsykkel-abonnent har du tilgang. 

Generelt kan man si at jo høyere tall, jo «bedre» er dekket..  

Pigger 

Det er lett å tenke slik at jo flere pigger jo bedre. Det er bare til en viss grad sant. Jo større krav du stiller til grep, jo bedre vil det være med flere pigger. Men det har også en sammenheng med mønsteret piggene er plassert i, og hva slags pigger det er.  

Det finnes pigger i forskjellig materiale, og forskjellig utforming. Noen dekk har spisse pigger, andre har konkave pigger. Det kan også være forskjeller i materialvalg som også påvirker slitestyrke og gripeevne. 

Piggdekk i dag har som regel mellom 200 og 400 pigger, men dette tallet isolert sett forteller ikke hele bildet om hva slags grep dekket har. Har du et smalt dekk vil for eksempel 200 pigger være mer enn nok.  

Mange pigger vil gi godt grep på is, men følgelig også ha dårligere rullemotstand på bart underlag som asfalt og grus.  

Innkjøring 

Må man kjøre inn piggdekkene? De aller fleste produsenter av piggdekk anbefaler innkjøring av piggdekkene i 40-50 kilometer.  

Er det viktig, og hva innebærer det?  

Med innkjøring menes det kort fortalt at man sykler rolig på fast underlag. Innkjøringen bør helst foregå uten kraftige oppbremsinger, da hele poenget er at piggene skal sette seg.   

Er det en myte at man må kjøre inn piggdekkene på sykkelen?  

Selv om vi ikke har gjort vitenskapelige tester, er vår praktiske erfaring at hvis man tar med et piggdekk rett ut i terrenget eller på is og begynner med kraftige oppbremsinger, så ryker piggene fortere ut av dekket.  

Det er med andre ord ikke helt dumt å faktisk følge «bruksanvisningen» fra produsentene her.  I verste fall får du noen skikkelig rolige langturer. 

Lufttrykk 

Når du endelig har funnet ut hva slags piggdekk du skal kjøpe og har montert dem på sykkelen, må de settes opp med et gitt lufttrykk. Her spiller mye smak og behag inn, men de færreste piggdekk er tiltenkt å brukes ved å pumpe dekkene knallharde. 

Med for mye luft i dekkene dine vil det i verste fall være slik at bare piggene har kontakt med underlaget, noe som ikke er meningen. Hvor mye eller lite luft du skal ha vil være avhengig av både hjulstørrelse og volum på dekket. 

Test av Suomi Piikkisika 29er piggdekk

Den finske vinterdekkspesialisten Suomi er tilbake med en helt ny kolleksjon piggdekk. Dekkprodusenten som ble reddet fra konkurs for et drøyt år siden ønsker nå igjen å henge med i toppen når det kommer til vinterdekk til sykling.

Suomi Piikkisika
FINSKE PIGGDEKK: Suomi Piikkisika WXC er gigantiske piggdekk med godt isgrep.
TS_anbefaler
Suomi Piikkisika WXC 29x2,25 TR 60 tpi
  • Vekt: 1230 gram per dekk

  • Pris: 1099 kroner per dekk

  • Antall pigger: 396

  • Faktisk bredde på felg med 30 mm innvendig bredde: 58-59 mm

  • 60 tpi vaierkant

  • Deler.no 

For tjue år siden var det omtrent bare Suomi, da kjent som Nokian, som lagde piggdekk for terrengsykling.

Men da 29er-revolusjonen skylte over terrengsykkelverdenen satt Nokian på gjerdet og så Schwalbe-toget ta over hegemoniet.

Suomi Piikkisika i bruk
TIL STISYKLING: Du kan ha det mye moro på is og snø med Suomi Piikkisika WXC. Foto: Christian Nerdrum

De siste 10 årene har tyske Schwalbe nærmest vært monopolist når det kommer til piggdekk til stisykling, i hvert fall helt til Minnesota-baserte 45Nrth også begynte å utvide dekksortimentet til flere dekk enn rene fatbike-varianter. 

Flere og flere oppdager gleden ved å sykle i terrenget, også om vinteren. Vi synes ikke dette er rart i det hele tatt. Vintersykling kan være vanvittig gøy. 

Suomis nye sykkelpiggdekk heter Piikkisika WXC og kommer i følgende dimensjoner:

  • 27,5" x  2.6"   (65-584) Piikkisika TLR W384

  • 29"    x  2.1"   (54-622) Piikkisika TLR W396

  • 29"    x  2.25" (57-622) Piikkisika TLR W396

  • 29"    x  2.6"   (65-622) Piikkisika TLR W408

  • 29"    x  2.8"   (70-622) Piikkisika TLR W408

Vi testet piggdekket første gang da det ble lansert i to bredder i 29-tommers størrelse. Gigantiske 2,6-tommer for de med rammer med maks dekklaring og mer normale 2,25-tommer for mer normale stisykler. Det er sistnevnte som er omtalt her.

Siden den gang har det kommet oppdateringer til dekket, og justeringer av dimensjoner.

Suomi Piikkisika
STORE: Piikkisika 29x2,25 måler 57-58 mm i bredden

Suomi Piikksika WXC TR er oppgitt til å være tubeless-ready, altså klart for bruk uten slange, men med tetningsvæske. Dette gjelder både dekkene med vaierkant testet her, og dekk med foldbar kevlarkant som også var tilgjengelig tidligere i vinter. 

Vi tok av de slangeløse sommerdekkene og monterte Suomi-dekkene med et påfyll av ekstra MucOff-guffe. 

Dekkene var enkle å få blåst opp med kompressorpumpe, men vi har ikke fått begge dekkene helt tette og vi må fylle på luft i fordekket før hver tur og etter ca 2 timers sykling. Ønsker du å bruke disse dekkene slangeløst vil vi anbefale å bruke ekstra mye guffe. Det ene av våre to testdekk lekker flere steder langs felgkanten selv etter å ha vært oppblåst i tre uker og blitt syklet med i 12-14 timer totalt. 

Suomi Piikkisika
TETT MED PIGGER: Suomi WXC Piikkisika har 396 pigger - en i hver knast.

Vel oppblåst på felger med 30 mm innvendig bredde måler de store finske dekkene hele 57-58 på tvers. Høyden fra felgkanten er på ca 59 mm. Vær obs på at du nok må ha en ramme som minst sluker store 2,4-tommers sommerdekk for at du trygt skal få plass til disse dekkene. Du bør ha rikelig med plass for å unngå at de skarpe piggene subber i ramma. 

Suomi Piikkisika
LEKKASJE: Dekkene holder ikke helt tett mot felgkanten.

En ting du også må sjekke før du sykler avgårde med store piggdekk montert, er om dekkene kan subbe i seterøret på sykkelen din ved full demperkompresjon. Sykler du hardtail trenger du ikke å bekymre deg. Sykler du fulldemper bør du ta ut all luft av bakdemper å forsikre deg om at det er litt avstand mellom bakdekk og seterør ved full kompresjon. Husk også at bakdemperen fort kan bli mykere i kaldt vær, hvis du ikke pumper den opp ute før tur. Luft som blir nedkjølt tar mindre plass og da går trykket ned i demperen. 

Suomi Piikkisika
TAPT PIGG: Vi har kun mistet to pigger i ett av dekkene i løpet av testperioden.

Tross problemene med å få dekkene helt tette, så var de enkle å montere. De stive vaierkantene var ikke trangere enn at vi greit fikk dekkene på plass uten dekkspaker. Vær dog obs på at piggene på nye dekk er veldig skarpe og det er lett å skjære seg på fingrene under montering. Bruk gjerne mekaniker-hansker. Altså ikke gummihansker, men beskyttende hansker med godt grep. 

Suomi Piikkisika
GROVT MØNSTER: Suomi Piikkisika har høye, grove knaster.

Mønsteret på Piikkasika WXC består av høye, firkantede knaster. 396 pigger er plassert på dekket slik at hver eneste knast får en pigg hver. Senterknastene har piggene plassert annenhver gang på høyre og venstre side av dekkets senterlinje. Sideknastene er plassert i et mønster der to knaster står helt ut mot siden, før en står litt lenger inn på dekket, før mønsteret gjentas med to pigger ytterst. 

På snøen og isen

Suomi Piikkisika WXC er store dekk med et enormt volum. De har også høye knaster med god avstand. Piggene er ikke helt spisse, men likevel ganske skarpe. De er laget av rustfritt, herdet stål og bør holde seg skarpe i noen sesonger. Det er uansett lurt å unngå og sykle med piggdekk på barfrost og barmark. Både fordi det setter stygge spor på fjell og steiner, og fordi du sliter ut piggdekkene mye raskere enn på snø og is. 

I terrenget opplever vi at dekket føles ganske stivt, men også at det gir god støtte. Grepet er solid både på litt mykere snø og på hard is. Under sprengkulde med temperaturer under -12 grader opplevde vi at dekkene sleit med å finne feste på glatt stålis, men i litt mildere temperaturer får piggene også godt tak på flat is. Du kan både akselerere og bremse trygt på et islagt vann. Prøver du deg på å svinge vil dekket slippe ganske fort, men samtidig med litt treghet så du rekker å reagere og rette opp. 

Svingrepet er et stykke unna det vi opplever på sommeren så klart, men både på snø og is opplever vi forutsigbarhet og trygghet. Flere av piggene er i kontakt med underlaget både når vi sykler rett fram og i sving. Ved traversering av skråstilte ispartier på tvers av stien er det null problem å holde høyden i traversen uten å miste retningen over isen. 

Vi klarer ikke å sykle opp et islagt bekkefall, men akselerasjon foran islagte crux gir godt fraspark. Når vi begynner å spinne er det raskt å få igjen grepet ved et raskt skifte av tyngdepunkt. 

Vi har syklet dekkene på litt blandet føre med både stein, is, røtter og snø. I løpet av testperioden, som inkluderer 20 km innkjøring på vei, og 5-6 timer på sti, har vi kun mistet to pigger i bakdekket. Dette er imponerende bra, og like bra eller bedre enn det vi har opplevd med både Schwalbe Ice Spiker Pro og 45Nrth Wrathchild tidligere. 

Suomi Piikkisika er reale stisyklingsdekk som byr på stort luftvolum og supert grep. De er litt krevende å få helt tette uten slanger. De stive sideveggene på dekkene med 60 tpi stjeler litt følelse med underlaget og gjør at du bør unne deg noe lavere dekktrykk hvis isen er spesielt ruglete. 

På transportetapper på asfalt og grus er dekkene både bråkete og tunge å dra på, men de sporer ikke og svinger forutsigbart og trygt også her. 

Er du på utkikk etter 29er-piggdekk som passer til stisykkelen din og erstatter 2,4-2,5-tommers dekkene du bruker om sommeren er Suomi Piikkisika WXC TR gode og solide dekk. Med stort volum og godt grep er dette gode alternativ til stisyklisten som vil ha piggdekk.

PLUSS

Stort volum

Grovt mønster bra på snø

Sporer ikke på asfalt

Skarpe pigger med godt utstikk

Holder godt på piggene

MINUS

Høy vekt

Høy pris, (men ikke verre enn andre piggdekk)

Vanskelig å få tett slangeløst

Kan bli for høyt/stort for noen sykler/rammer

Stive sidevegger

Test av 45Nrth Wrathchild piggdekk

Bølledekkene 45Nrth Wratchild til vinterføre har færre pigger enn Schwalbe, men tar igjen mye på fint dekkmønster, volum og smart piggplassering.

DJEVELUNGE: De store piggdekkene fra 45Nrth har et rått grep. Legg merke til de skålformede piggene. Alle foto: Kristoffer H. Kippernes/Terrengsykkel.no
DJEVELUNGE: De store piggdekkene fra 45Nrth har et rått grep. Legg merke til de skålformede piggene. Alle foto: Kristoffer H. Kippernes/Terrengsykkel.no
TS_anbefaler
45Nrth Wrathchild 27,5x3,0

45Nrth Wrathchild

  • Mål: 27,5x3,0 - 77 mm bredde

  • Vekt: 1100 gram

  • Pris: 1799 kroner per dekk

  • Antall pigger: 252 konkave

  • Bcsport.no

En hver sykkel vil se ti knepp råere ut med disse dekkene på. Etter å ha satt opp disse slangeløst på et par store Roval Traverse SL Fattie-felger ble testsykkelen vår - denne gangen en Santa Cruz Tallboy seende ut som en banditt fra en MadMax-film.

De svære dekkene har relativt grovt mønster. Mønsteret har en tydelig retning med piler som peker fremover midt i mønsteret.

Knastene har stor avstand og er ganske skarpe og høye. I motsetning til Schwalbe har 45Nrth valgt å ikke utstyre hver eneste knast med en pigg. 45Nrth har posjonert ut piggene på en smart måte.

Annenhver knast på siden og annenhvert senterpar er utstyrt med de veldig skarpe skålformede piggene. Piggende ser ut som lutftgevær-potter og har en bred overflate med skikkelig skarpe kanter.

Dette er med på å gi piggen et bredere grep mot isen, noe som nok er med på å kompensere noe for at det er ganske få av dem, dekkvolumet tatt i betraktning.

LEK OG MORO: Vintersykling er skikkelig moro, spesielt med dekk som sitter på både snø og is.
LEK OG MORO: Vintersykling er skikkelig moro, spesielt med dekk som sitter på både snø og is.

I bruk føles dekkene spenstige, myke og forutsigbare. De sporer lite på fast underlag og er faktisk helt kurante å sykle med på asfalt. Vi kjørte dem inn ved å sykle tur/retur kontoret noen ganger på asfalt og følte ikke at det var det orket vi fryktet.

På holke og hardpakket snø sitter dekkene såpass solid at du kan legge deg over, selv på våt is med masse svuller og rugler. Ser du deg ut linjer der du kan bruke de groveste svullene til å styre deg dit du vil får du både forutsigbart og trygt grep.

Havner du utenfor den hardpakka linja og litt ut i løssnøen flyter dekkene bra, samtidig som de ikke slipper brått sideveis. Det store volumet i dekkene gjør at du kan sykle med lite luft, Under 1 bar går fint på løsere snødekke, omtrent akkurat 1 bar er fint på isen.

STORE KNASTER: Wrathchild-dekkene har åpent mønster med store knaster og 252 pigger per dekk.
STORE KNASTER: Wrathchild-dekkene har åpent mønster med store knaster og 252 pigger per dekk.

Både på klink is og hardt underlag forøvrig har vi litt mindre følelsen av å stå på tynne metallstylter noen millimeter over isen enn vi får med Schwalbe-dekkene.

Piggene gjør noe mindre ut av seg, men har likevel skikkelig godt grep både under tråkking opp bratte isklatringer, under nedbremsing og under ganske så offensiv svingkjøring.

Vi opplevde kun å miste 2 pigger i bakdekket under testingen. Pigger og verktøy til å skru dem inn kan kjøpes løst fra 45Nrth

45Nrth Wrathchild 3,0 er noen helt vanvittige dekk som gjør vintersyklingen ganske så mye morsommere, uten at de føles så tunge og drågete som de ser ut. Har du plass i sykkelramma og romslig nok lommebok er disse dekkene vårt førstevalg.

BESKYTTELSE: Det kan være lurt å polstre rammen litt innerst i kjedestagene da det er lett å skrape opp her når du monterer hjul med store piggdekk.
BESKYTTELSE: Det kan være lurt å polstre rammen litt innerst i kjedestagene da det er lett å skrape opp her når du monterer hjul med store piggdekk.
PLUSS

Stort volum

Skarpe skålformede pigger

Flyter godt på snø

Griper veldig bra på is

Solide

Slangeløse

MINUS

Fryktelig dyre

Pass på at du har plass

Test av Schwalbe Ice Spiker Pro EVO Liteskin TLE 27,5x2,6

Tyske Schwalbe har tatt over for finske Suomi/Nokian som ledende på sykkelpiggdekk. Schwalbe Ice Spiker Pro i 27,5x2,6 er produsentens verstingdekk.

STOR STANDARD: Schwalbe Ice Spiker Pro er bransjestandarden for stisyklingspiggdekk. Versjonen i 2,6-tommers bredde gir god flyt og rått isgrep, hvis du har plass til dem. Alle foto: Kristoffer H. Kippernes
STOR STANDARD: Schwalbe Ice Spiker Pro er bransjestandarden for stisyklingspiggdekk. Versjonen i 2,6-tommers bredde gir god flyt og rått isgrep, hvis du har plass til dem. Alle foto: Kristoffer H. Kippernes
TS_mest_for_pengene
Schwalbe Ice Spiker Pro EVO 27,5x2,6

Schwalbe Ice Spiker Pro EVO Liteskin TLE

  • Mål: 27,5x2,6 - 72 mm bredde

  • Vekt: 1100 gram

  • Pris: 899 kroner per dekk

  • Antall pigger: 344 alu/wolfram

  • Cyklon.no 

Med hele 344 spisse pigger, en i hver eneste knast, så ser Schwalbe Ice Spiker pro virkelig ut som et futuristisk pinnsvin.

Piggene har alukrage og en skarp wolframspiss for solid grep og varighet.

Til tross for det store antallet pigger, og den ganske store størrelsen veier ikke Schwalbe-dekkene mer enn rett rundt 1100 gram. Mye for dekk til trening og rittsykling, selvsagt, men ikke så galt sammenlignet med andre stisyklingsdekk med tilsvarende dimensjoner.

SMÅ KNASTER: Schwalbe-dekket har små, runde knaster og en pigg i hver knast, 344 i tallet.
SMÅ KNASTER: Schwalbe-dekket har små, runde knaster og en pigg i hver knast, 344 i tallet.

Vi monterte opp disse dekkene slangeløst på et par Santa Cruz Reserve-hjul med 37 mm bred felg. Hjulene ble brukt på en Specialized Stumpjumper av siste årgang - en sykkel som både har plass til 29x2,6-dekk og 27,5x3,0-dekk.

Med 2,6-dekkene fra Schwalbe blir kranken på sykkelen noe lavere enn den vil være med standard-dekkene for denne sykkelen. På vinterføre har dette veldig lite å si, da det er sjelden vi møter skarpe kanter om vinteren.

Terrenget er rundet ut og det er få kanter opp og ned. Litt lavere klaring mot bakken spiller veldig liten rolle med snø på stiene.

BEST PÅ IS: De spisse wolfram-piggene på Schwalbe-dekkene gir supert grep på glatt is.
BEST PÅ IS: De spisse wolfram-piggene på Schwalbe-dekkene gir supert grep på glatt is.

Vi har syklet i timesvis med Schwalbe Ice SPiker pro i 29er-versjon. Disse kommer dessverre bare i 2,25-bredde og ønsker du noen kraftigere dekk fra Schwalbe er disse til 27,5-hjul eneste alternativ.

På både klink is og fast snø sitter dekkene veldig bra. De spisse piggene biter seg fast i holka, og da hver knast har en pigg så opplever du aldri at du ikke har pigger mot bakken. I litt løsere snø er mønsteret litt mindre retningsstabilt enn Wrathchild-dekkene.

De åttekantede knastene på Schwalbe-dekkene er symmetriske og dekkene er dermed like, uansett hvilken vei de monteres. På asfalt er det litt mer bråk og noe mer sporing enn med dekkene fra 45Nrth. Vi kjørte inn Schwalbe-dekkene med drøye 20 km på asfalt, slik som på dekkene fra 45Nrth.

Under testingen, som kun foregikk på is og snø mistet vi ingen pigger.

Til tross for at piggene sitter tettere på Schwalbe-dekkene enn på 45Nrth-dekkene følte vi ikke at isgrepet var vesentlig bedre. Dekkene sitter veldig godt på både plan is og ruglete is.

Du kan legge deg et stykke ned i svingene og fortsatt ha grep, men havner du utenfor den harde stien vil du slite litt mer med både bæreevnen og sidegrepet med Ice Spiker Pro enn med Wrathchild.

Også på hardere snø der knastene står for grepet, mer enn piggene, opplevde vi mer sideveis drifting enn med 45Nrth. Under roligere sykling på stier med snødekke og fast underlag sporer også fordekket noe mer enn Wratchild-dekkene fra 45Nrth. De drar deg litt fra side til side og holder retningen dårligere enn dekkene fra 45Nrth. 

Vær obs på at ikke alle vanlige 27,5-stisykler vil ha plass til disse dekkene. Hvis sykkelen din ikke er helt siste generasjon, vil du nok får problemer med plassen i ramma.

Selv om dekkene ikke helt har pluss-dekk-mål, som defineres som 2,8-3,2-tommer, må du nesten ha 27,5+-ramme for å ha plass. Du ønsker ikke å bunne dekket mot seterøret, eller subbe i kjedestagene med disse dekkene.

MELLOMSTØRRELSE: Schwalbe-dekkene kan fort havne litt mellom to stoler, for brede for vanlige 27,5-sykler, litt smale til pluss-sykler.
MELLOMSTØRRELSE: Schwalbe-dekkene kan fort havne litt mellom to stoler, for brede for vanlige 27,5-sykler, litt smale til pluss-sykler.

Schwalbe Ice Spiker Pro EVO 27,5x26 er rå piggdekk som gir solid feste på hardt vinterføre, og bedre flyteegenskaper enn 2,25-dekk. De er for store til vanlig 27,5 og små som pluss-dekk.

Vi hadde ønsket oss 2,8-3,0-bredde når de allerede er så store som de er. De koster halvparten av dekkene fra 45Nrth og gjør vintersykling på fast underlag veldig moro og trygt. Har du plass til disse, men ikke Wrathchild er valget enkelt. Har du plass til begge er det lommeboka som avgjør.

PLUSS

Veldig bra på is

Solide

Slangeløse

Holder bra på piggene

God pris

MINUS

Litt små for pluss

For store for vanlig 27,5

Drifter litt sideveis i snø

Sporer litt på fast underlag

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på terrengsykkel.no og få tilgang til artikkelen.