Første ritt for sesongen blir Red Bull eventen i Valparaiso i Chile 19. februar, og første verdenscupritt går i Frankrike i april. Brage Vestavik har planen klar for hvordan tida fram til da skal brukes.

Først og fremst må han heve kondisen om han skal ha noen mulighet til å innfri sine egne forventninger.

Annonse

– Jeg føler at kondisen er det som holder meg tilbake. Jeg sykler de enkelte seksjonene av løypa bra, men når jeg skal sette det sammen til en full run sliter jeg, for jeg sykler dårligere når jeg blir sliten, så kondisen er noe jeg må jobbe med framover nå, forklarer Vestavik, som får god oppfølging fra Olympiatoppen både på fysisk og mental trening.

Se høydepunktene for 2016-sesongen: Brages Beste 

Han har brukt oppkjøringen så langt til å konsentrere seg om styrketrening og sykling, og ser allerede resultater av den innsatsen.

– Styrken begynner å komme seg, og på crossfit intervallene på landslagssamlinga hadde jeg beste tid. Jeg har syklet veldig mye, så jeg er veldig komfortabel på sykkelen, sier Vestavik, og legger til at han også har en del å hente på mental trening.

Travel sesong
I tillegg til alle de europeiske rundene i verdenscupen som han sykler med landslaget, og rittene i Canada som han reiser til på eget initiativ, skal Vestavik kjøre Norgesmesterskapet på Nesbyen, samt alt i den felles skandinaviske utforcupen som ikke kolliderer med verdenscupritt. Videre vil han også kjøre noen runder i IXS-cupen, det som passer inn i planen av andre norske konkurranser og ikke minst Red Bull konkurranser om han blir invitert der.

– Det kommer jo helt an på hva jeg blir invitert på, men Red Bull konkurransene er alltid kule, sier Vestavik.

Saken fortsetter under

Brage Vestavik - Styrke - Arnebjørn Vestavik 1400x933
Brage Vestavik har hatt mye fokus på styrketrening i vinter. Foto: Arnebjørn Vestavik

Brage Vestavik har hatt mye fokus på styrketrening i vinter. Foto: Arnebjørn Vestavik

Midler til å satse enda hardere
På tampen av 2016-sesongen ble laget til Vestavik, DeVinci Global Racing, lagt ned. Da var det allerede for sent å bli plukket opp av andre UCI-lag. Derfor måtte Vestavik bruke det som var igjen av høsten til å sikre seg egne støttespillere, ettersom støtten fra laget falt bort. Det gikk imidlertid bedre enn fryktet.

– Det høres jo veldig dramatisk ut at jeg ikke har noe UCI-lag lenger, men jeg har fortsatt nok sponsorer og støttespillere til å satse like hardt som før, om ikke hardere. Mange av de sponsorene jeg hadde gjennom laget ble med meg videre som om ingenting hadde hendt, forteller Vestavik.

Saken fortsetter under 

Brage Vestavik - GT Fury Foto Mayhem Media 1400x933
Brage Vestavik har fått på plass ny sykkelsponsor gjennom landslaget, og kan fortsette satsingen på like høyt nivå som tidligere. Foto: Mayhem Media

Brage Vestavik har fått på plass ny sykkelsponsor gjennom landslaget, og kan fortsette satsingen på like høyt nivå som tidligere. Foto: Mayhem Media

Han har blant annet fått Dacia som bilsponsor i år, og nå er førerkortet like rundt hjørnet for Mysen-gutten som fyller 18 i februar. 

I tillegg har han også en avtale om GT-sykler gjennom landslaget. At han ikke reiser rundt med UCI-laget denne sesongen, gråter han heller ikke over.

– Nå har jeg et lag rundt meg der alle er norske, og jeg har fortsatt en sesong igjen som junior. At jeg var på et verdenscuplag i fjor vare bare en bonus. Jeg hadde ikke regnet med det som førsteårsjunior uansett, sier Vestavik.