Turmål ovenfor Leira - Leira sentrum (shuttlebar)

Turmål like ved veien til Pilset.

Sist oppdatert 5. september 2012 kl 00.00

• Kommune: Nord-aurdal
  • Tidsbruk: 1-2 timer
  • Vanskelighetsgrad: 4. krevende

Fra Leira sentrum kjører/sykler du oppover forbi Valdres VGS og opp mot Skaveldenbygda/Måno. Ta av bomveien mot Pilset og følg denne ca 230 høydemeter til veien flater litt ut forbi et hogstfelt. Her kommer du til et kryss og et lite sandtak (kan parkere her). Ved krysset henger det ei turmålskasse i ei furu (skriv deg i boka hvis du har syklet opp). Dette er endepunktet for turmålet fra Leira og starten på stien for en syklist.

Boligfelt ovenfor Leira sentrum og Valdres Folkehøyskole.

Stien går gjennom hogstfelt og gran/furuskog. Middels bred, ordinær norsk skogssti (skogbunn, røtter, stein) stort sett hele veien. Noen brattere partier og crux innimellom gjør at stien får vanskelighetsgrad 4. Det er ingen grunn til å gå av sykkelen før man når asfalten - med mindre man har lyst.

Fra turmålet følges stien rett nedover gjennom et relativt flatt hogstfelt. Stien følges uten vanskeligheter til du kommer ut i et nytt hogstfelt. Her forsvinner den opprinnelige stien, men turgåere fra Leira har etablert en ny som går gjennom hogstfeltet. Stien går inn i skogen på samme side som den kom ut, men lenger nede. Ikke lenge etter at du har kommet inn i skogen igjen, kommer du til et stiskille. Fortsett rett ned her (over en vannslange). I neste stikryss holder du til venstre over et litt steinete parti og kommer ut på asfalten i et boligfelt. Her ender stituren.

Dette er en ren nedoversti. For å ha fullt utbytte av denne turen anbefales en stisykkel med 140-160 mm vandring. Denne turen kan shuttles og dermed fint tas med tyngre sykler også. Norgeskartet Nord-Aurdal dekker området, men stien er ikke tegnet inn detaljert nok. Turen kan kombineres med toppturer på Pilset - Smørlitoppen og Binhovdsknatten. Det gir mange høydemeter med sykling! Som tidligere nevnt er dette en turmålssti og IKKE en utforløype. Sannsynligheten for å møte på turgåere er stor, så hold farten nede og vær oppmerksom i uoversiktelige partier.