Sustjednet - Garli (shuttlebar)

Toppen av hogstfelt ved Sustjernet.

Sist oppdatert 5. september 2012 kl 00.00

• Kommune: Nord-aurdal
  • Tidsbruk: 0-1 time
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Alternativ 1: Sustjernet (sees enkelt på kart) ligger i Ranheimsbygda like ved veien mot Leirin Flyplass og Kruk. Her er det mulig å komme seg til hogstfeltet ved å holde i utkanten av jordet (går en vei inn rett før du kommer til tjernet). Ta sikte på grinda på andre siden av jordet. Her starter stituren. Å tråkke ned gress som skal bli fôr er ugreit. Er gresset for langt, må du rett og slett finne en annen vei rundt.Alternativ 2: Se beskrivelsen for stien "Turmål ovenfor Leira - Leira". I det omtalte krysset hvor denne stien starter følger du veien som tar av vestover her. Denne ender ved en parkeringsplass hvor det begynner en sti som du følger gjennom hogstfeltet mot Leira-elva. Du skal ikke nedover, men bortover gjennom hogstfeltet. Ved et hyttetun like ved elva krysser du brua over og fortsetter til du kommer til et hogstfelt. Her begynner moroa.

Rett nedenfor Garlikrysset retning Leira. Her er det ei lita lomme på grunn av et masseuttak. Traktorveien som kommer ned her er endepunktet på stituren. Mulig å parkere her.

Herlig, svingete sti gjennom hogstfelt og skog. Litt røtter og stein, men ingen nevneverdige tekniske utfordringer. Litt tight noen steder, åpent og mere fart i andre partier Noen plasser kan du få deg en smekk av ei grein hvis du ikke passer på. Du må over to gjerder, ellers er det absolutt ingen grunn til å gå av sykkelen.

Dersom du har krysset jordet og funnet grinden fortsetter du på sti 100-150 m til et kryss. Her tar du til høyre i retning Fagernes. Dersom du kom fra Leira-elva fortsetter du bare rett frem gjennom hogstfeltet. Litt nedi skogen deler stien seg. Hold venstre. Etterhvert kommer et gjerde som krysses. Fortsett et flatt parti til et utsiktspunkt og bålplass. Dersom du ikke har vært her før, kan det være verd en stopp for å nyte utsikten noen sekunder før du fortsetter nedover. Stien kommer etterhvert ut på en traktorvei. Følg denne nedover mot høyre. Ca. 100 m lenger nede må du krysse et nytt gjerde på venstre side. Forsett nedvover etterhvert på en oppbygd litt bredere og brattere sti. Når det flater ut holder du høyre ned gjennom skogen. Ikke lenge etter går stien over i en traktorvei som går ned til endepunktet.

Denne turen kan tas på de fleste typer terrengsykkler som har bremsene i orden. Stien er fin å kombinere med en tur på stiene i Ranheimsbygda, f.eks med en tur til Glennatind via Køltjern eller med en topptur på Pilset. Dette er heller ingen utforløype, men en mye brukt tursti. Hold derfor farten nede og vær obs på turgåere. Stiene er bare delvis tegnet inn på kart, men det er greit å finne frem i området. Gps-spor kommer etterhvert!