Skardåsen

• Kommune: Nord-aurdal
  • Tidsbruk: 1-2 timer
  • Vanskelighetsgrad: 2. litt krevende

Dersom du parkerer ved Valdres skisenter (det mest opplagte alternativet), sykler du grusveien videre innover i Skrautvålsåsen. Etter ca 3 km tar du av til Neverset og fortsetter ca. 2 km. (se kart). Når du kommer til Neverset-stølene sykler du omtrent så langt veien går til du kommer til en liten dam på øversiden av veien (se etter en liten grind). Stien begynner ved enden av dammen.

Like ved Valdres Skisenter.

Terrenget varierer fra steinete høyfjellssti til gjengrodd kjerrevei og smal sti på skog- og gressbunn. På fjellet er stien middels bred med en del røtter og stein, men ingen store utfordringer. Nedover i skogen varierer bredden på stien. Tidvis kan den være smal, men en jevn og fin bunn gjør den svært lettsyklet. Deler av stien (bare korte strekker) har delvis bli omdannet til myr, og i våte perioder må en belage seg på å gå av sykkelen for å komme seg over disse. I tørre perioder skal det ikke være nødvendig å gå av sykkelen. Terrenget går stort sett slakt nedover, men blir litt brattere mot slutten gjennom et hogstfelt. Alt i alt er det lange strekker med kvalitetssti som gir mye flytsykling!

<b>Neverset - Skardåsen:</b> Fra dammen følges stien rett frem til du kommer over tregrensen. Fortsett på platået til skilt og kasse merket Skardåsen. Det er ett stikryss på vei opp hvor det er et lite skilt. Skitrasséen krysses to ganger innen toppen er nådd. Skriv deg i boken og nyt utsikten!<b>Skardåsen - Trugebakk:</b> Fra Skardåsen sykler du ned igjen til det nevnte stikrysset. Ta til høyre (fra oven) her og følg stien videre. Etter å ha hoppet over en grind og syklet et parti med smal flytsti kommer du til neste stiskille. Kryss noen bjørkestokker og fortsett til venstre (nedover). Stiskillet er merket med et hvitt tøystykke hengt opp i et tre. Fortsett på stien i variert terreng til du kommer til Trugebakk. Her er det et ei kasse med bok å skrive seg i.<b>Trugebakk - Valdres Skisenter:</b> Fortsett på stien fra Trugebakk. Her går den i strekker over i kjerrevei. I neste stikryss skal du til venstre. Etterhvert kommer du over på veldig bra sti som slynger seg ned gjennom et hogstfelt. Turen er over når du når en grusvei hvor det er et skilt merket "Stufset" som peker i retning stien du kom fra. Ta deg tilbake til Valdres Skisenter ved å følge grusveien nedover rundt en sving og ta til venstre i neste kryss.

Naturligvis går det an å sykle opp og ned samme vei på stien som er beskrevet mellom Skardåsen og Valdres Skisenter. Kart over området er kartblad 1717 III Fullsenn.