Stiguide til Slagsfjella

I Gausdal, nordvest for Skeikampen, ligger Slagsfjella. Denne turen er en skikkelig Skeikampen-klassiker og byr på middels krevende terreng. De fleste kjenner kanskje til Gausdal som et område med fine langrenn- og alpinmuligheter, men det er også et av de beste stedene i Sør-Norge å drive stisykling. Syklingen her dreier seg hovedsakelig om smale sauetråkk på fjellet. Sauer er noen av de beste stibyggerne i verden, så her har du kilometervis med bra sti å bryne deg på. Det finnes dog tekniske innslag. Stupbratt terreng er det ikke så mye av, med noen få unntak.

Sist oppdatert 3. oktober 2020 kl 11.49
Torger Fenstad og Ståle Hansen følger godt merkede turstier og vandrekart på Slagsfjella. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Gausdal

SKeikampen er et av de fineste fjellområdene i Norge for stisykling.

Mye av den beste stisyklingen i området tar utgangspunkt i selve området hvor både skisenter og hotell/hytter ligger.

Herfra kan du både ta grusveier og stier innover fjellet, og sykle hele dagen om du så vil. Et annet fint alternativ til denne turen i Slagsfjella, er Dørdalsrunden.

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 25 kilometer

• Startpunkt: Skei Velkomstsenter

Få skyss eller tråkk ca. 8 kilometer innover Peer Gyntveien til stikrysset under kraftlinja i Dørdalen.

Følg den stien under kraftlinja opp til toppen. Ta til venstre på toppen slik at du får vannet Skjellbreia på høyre side. Når du kommer til vannet Storrøgna svinger du høyre over bekken og følger den T-merkede Peer Gyntstien på sørsida av Storrøgna videre på lekne og småkuperte stier nesten helt til Skardbua. Sving høyre mot den skiltede «S8 Slagfjellarunden» ved det lille tjernet i siste nedkjøringen. Følg denne stien opp til toppen.

Nyt nedkjøringen på slak svingete sti ned på vestsiden av Øvre Massingtjønnet mot Peer Gyntveien. Ta til venstre inn på Kristian-råket (treskilt) rett før du tipper utfor det siste bratte stykket.

Følg Kristian-råket over toppen og ut på ryggen Ørnkampen. Hold venstre der og gi gass ned mot Svarttjønnet og videre over elva til stikrysset ved Avlundkampen vest. Ta høyre i krysset og hold farten oppe til du kommer til koselige Skeistua seterkafe som byr på vaffel.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.