Stiguide til Dørdalsrunden

I Gausdal, nærmere bestemt området Skeikampen, ligger Dørdalsknappen. Turen som beskrives her er middels krevende og anbefales om man liker friske nedkjøringer.

Sist oppdatert 3. oktober 2020 kl 12.51
Torger Fenstad finner flyten på utforkjøringen ned mot Fagerhøy. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Gausdal

Flott totimers rundtur på flytsti med muligheter for friske nedkjøringer.

Kan fint kjøres begge veier.

Dørdalsknappan - Gråkampen rundtur.

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 15 kilometer

• Startpunkt: Skeikampen velkomstsenter

Kjør 8 kilometer langs Peer Gyntveien inn til parkeringa under kraftlinja i Dørdalen. Følg stien oppover under kraftlinja. Hold rett fram på toppen og sykle mellom vannene Skjellbreia og Fjellvatnet. Hold rett fram i stikrysset når du kommer til den lille hytta ved vannet Storrøgna.

Følg stien over haugen ved hytta på østsiden av Storrøgna, og opp til stikrysset under Gråkampen. Ta gjerne turen til toppen eller sving venstre i stikrysset. Etter en fin nedkjøring skal du svinge høyre over en liten dal. Følg stien rundt Røgnmyrin. Hold høyre på hovedstien når du starter stigningen etter myrene. (Alternativt følg stien langs ryggen og sving høyre i stikrysset på toppen).

Etter nok en fin nedkjøring svinger du brått venstre i bunnen og følger denne over sletta til stikrysset. Ta høyre i stikrysset og følg Peer Gyntstien ned til veien. (Alternativt: Ta venstre på Peer Gyntvegen og følg denne til skiltet utsiktspunkt. Følg stien fra parkeringsplassen opp til toppen av Dørdalsknappan.

Herfra er det to friske nedkjøringsmuligheter: ned langs ryggen til Svellesetra eller utfor kanten ned mot Hovesetra). Sving høyre når du kommer ut på Peer Gyntvegen og venstre i første kryss og følg veien forbi Ånekresetra til Hovesetra og ta av på stien mot øst der. Følg Bukkerittraseen tilbake over haugen og ned til bilen.

Oversiktskart over Skeikampen med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.