Stiguide til Kyrakampen

Denne stituren til Kyrakampen, starter ved Trisnippsetra i Gausdal og er en kort, men middels krevende tur. Turen kan enkelt kombineres med andre turer i området.

Sist oppdatert 4. oktober 2020 kl 20.11
Det meste av terrenget rundt Skeikampen kan omtales som snaufjell, men ved Kyrakampen får Torger Fenstad likevel syklet litt mellom trær. / Stisykling i Norge.

• Kommune: Gausdal

Totimers tur på lekne stier med mulighet for freske nedkjøringer!

Turen er skiltet S3 Knutsholoa (vandrekart) fra Velkomstsenteret på Skeikampen. 8,9 eller 10,9 kilometer avhengig av veivalg.

Dette er en perfekt kveldstur ankomstdagen. Den kan sykles begge veier men har veldig ulike egenskaper avhengig av retningen. Mot sola må man påregne noe trilling på tur opp med en utrolig leken sti østover mot Austlid fjellstue.

Med sola blir denne stien passe teknisk og bakkene du måtte trille andre vegen gir stor fart på svingete og artige men bratte stier. Alternativ rute er å svinge av midtveis i nedkjøringen (før det bratteste starter) og kjøre ned mot Einstadsetra. Vil du ha litt mer sti når du kommer ned er det fint å følge skiltinga til Rudstuenrunden når du kommer ut på veien.

• Vanskelighetsgrad: 3 - middels krevende

• Lengde: Ca. 8 kilometer

• Startpunkt: Trisnippsetra

Start turen fra Trisnippsetra der sporloggen starter eller fra Velkomstsenteret. Fra Velkomstsenteret går turen langs skiltet vandrerute S3 Knutsholoa forbi Paradis og til venstre på Veslesetervegen mot Austlid Fjellstue.

Følg Veslesetervegen og sving venstre i krysset ved Veslesetervannet. Følg «Vegen rundt vatnet» noen hundre meter og ta av på stien i krysset midt i bakken. Opp denne stien må de fleste trille. På toppen av bakken følger du setervegen ca. 200 meter før du tar til venstre inn på stien og venstre inn på vegen etter ca. 200 meter. Hovedstien til Kyrakampen starter i enden av vegen.

Følg denne forbi Ulvtjønnet og helt til toppen. Fra toppen går stien bratt ned nordøstover forbi to små tjern, før den tipper utfor kanten. Nyt farten på tur ned den etterhvert ganske heftige nedkjøringa.

Vil du ha en litt snillere nedkjøring svinger du venstre i skiltet stikryss rett etter den første bratte delen.

Vel nede på vegen kan du ta av mot venstre i første krysset og høyre ut på ny sti skiltet Rudstuenrunden etter ca. 100 meter.

Følg denne over elva Nisjua og Svahellmyra til vegen på andre sida. Følg setervegen opp bakken, hold høyre i første krysset og ta høyre i svingen etter Bruvangsetra.

Du er nå i siste stiparti i Bukkeritttraseen. Følg vegen 150 meter og ta av på stien i siste svingen. Følg stien over Skeiselva og nesten opp til Peer Gyntvegen. Sving høyre på stien i rørgata, følg denne til parkeringsplassen. Fortsett Peer Gyntveien forbi (eller til) Skeistua og videre ned til Velkomstsenteret.

Hvis du ønsker å sykle andre turer i området, har vi her noen anbefalinger til stisykkelturer som vi har syklet selv.

Oversiktskart over Skeikampen med inntegnet rute. Fra Stisykling i Norge.