Hovden - Tjønnbrottbu - Geiskli

Hovden vannverk

Sist oppdatert 31. august 2009 kl 00.00

• Kommune: Bykle, Hovden

Fra Hovden sentrun sykler du nordover opp bakken på riksvei 9 - til toppen.Kryss riksveien på toppen av bakken, inn på parkeringsplassen, forbi bommen og følg veien mot vannverket.

Endestasjon på denne turen ligger på Geiskli gård sør for Hovden

Løypa går stort sett på høyfjellstier der underlaget stort sett er jordbunn med stein i. Også partier med nydelig jord/sandbunn og enkelte steder med for mye stein der man må bære litt. (ikke mange) Løypa er krevende teknisk, men moro som fy.

Fra bommen ved riksveien, forbi vannverket og opp til Børtemannsbekken er det grusvei.Deretter er det flere veier opp til Tjønnbrottsbu.Letteste vei oppover er å følge Turistforeningens løyper på vest siden av bekken (ikke kryss broa)Stien går over variert terreng. Stien er teknisk med stein og myrparier, men også partier med hard jordbunn og jordbunn/småstein/grus. Fullt mulig å sykle store deler av veien. På siste partiet før Tjønnbrotbu må det påregnes bæring. Det er stigning helt til Tjønnbrotbu så det er krevende sti.Når du kommer til Tjønnbrotbu, skal du sørover mot Berdalsbu. Du skal hele tiden følge Turistforeningens sti.I starten etter Tjønnbrottbu sykler du over en flate med variert underlag men stort sett grus/stein i hard jord underlag. Litt bæring må regnes her.Teknisk. Etter ca en kilometer skal høydemeterene slukes nedover. Teknisk sti med stein og grus på jord, men stort sett mulig å sykle hele veien.Følg turistforeningens løype hele veien frem til dus skal krysse elva. IKKE kryss, men følg umerket sti, skikkelig singeltrack, videre langs elva. Stien kan noen steder være vanskelig å se, men hyttefolk har merket med små varder ndover - se etter dem. Følg denne hele veien nedover. Nydelig sti. Avsluttes med en nedfart på fjellsti, i skog og over litt myr på ca 300 høydemeter. Her kommer gobiten til slutt, selv om turen i sin helhet er meget bra, men teknisk.

Krevende teknisk løype i nydelig høyfjellsterreng. Kart kjøpes på sporten på Hovden.