Hovden - Geiskli til Geiskli

Geiskli gård sør for Hovden

Sist oppdatert 2. september 2009 kl 00.00

• Kommune: Bykle, Hovden

Kjør riksvei 9 sør sørover fra Hovden. Ta til venstre ved Geiskli. Følg veien til du kommer til innkjøring forbudtskilt. Der parkerer du.

Kommer ned til Geiskli gård

Klatring opp på høyfjellet på grusvei/traktorvei. Deretter følger noen kilometer med doubletrack før du sykler resten på smale stier. Fra hytta og til enden av ruta er det singeltrack med jord/steinunderlag og rent jordunderlag gjennom skog. siste delen er ca 300 høydemeter med fin god-kjøring.mesteparten kan sykles. Må bære/trille fra hytta til du finner stien igjen ved enden av Auersvann. (se rutebeskrivelse)

Opp til Geiskli gård, forbi bommen. Der begynner klatringen mot toppen. Drøy tur opp på kjerrevei, men du får høydemeterene igjen på vei ned.Når du kommer til Emilsbu på toppen følger du stien/sporet langs Auersvann. Her er det to spor. Begge kan sykles.Følg dette til du kommer til endes. Der treffer du en hytte. (Du skal ikke ned til hytta som ligger ved enden av vannet, men forbi denne til neste hytte i enden av stien) Rett før denne går du til venstre over en sanddemning og traverserer oppover i fjellsiden, litt på skrått sørover. Du vil da treffe Turisforeningens løype. Denne følges sørover (høyre). Fortsett å følge denne til du kommer til elva der den krysser. Du skal da IKKE krysse elva, men følge stien nedover langs elva. Dette er en i utgangspuktet umerka sti men hyttefolket har satt opp varder. Følg disse hvis du er i tvil. Etterhvert vil det igjen begynne å gå nedover og du følger stien til du igjen kommer utved Geiskli gård.Du vil kunne sykle stort sett hele veien unntatt fra hytta opp til Turisforeningens sti og når du må krysse noen bekkefar.

Ruta begynner på lett underlag, men blir teknisk og må sies å være krevende pga siste halvdelen.Fordelen med denne turen er at man kommer seg "lett" opp på fjellet og får mangemorsomme høydemtere på fin, teknisk sti ned igjen.Kjøp kart på Hovden.