Geiskli-Tjønnbrottbu-Galten-Lundane

Geiskli gård

Sist oppdatert 3. september 2009 kl 00.00

• Kommune: Bykle, Hovden

Kjør riksvei 9 sørover fra Hovden ca 6-7 km. Ta av til venstre til geiskli.Fortsett oppover veien til innkjøring forbudt skilt kommer. Der begynner du.

Lundane nord for Hovden

Begynner på kjærrevei for å komme seg opp på fjellet.Etter dette er det stort sett double/singletracks hele veien. Høyfjellssykling. Stort sett teknisk med jordbunn -, jord m/stein, myr og grus.Fra enden av Auersvatn og oppover til Tjønnbrottbu må man regne med perioder med bæring.Fra Tjønbrottbu, første stigning på vei mot Bjåen, som er meget bratt, må gå/trille/bære sykkel. Ellers er det bare å sykle...

Opp til Geiskli gård, forbi bommen. Der begynner klatringen mot toppen. Drøy tur opp på kjerrevei, men du får høydemeterene igjen på vei ned.Når du kommer til Emilsbu på toppen følger du stien/sporet langs Auersvann. Her er det to spor. Begge kan sykles.Følg dette til du kommer til endes. Der treffer du en hytte. (Du skal ikke ned til hytta som ligger ved enden av vannet, men forbi denne til neste hytte i enden av stien) Rett før denne går du til venstre over en sanddemning og traverserer oppover i fjellsiden, litt på skrått sørover. Du vil da treffe Turisforeningens løype.Fortsett på Turisforeningens løype nordover (venstre). Her det stigning og teknisk singeltrack. Må regne noe bæring innimellom her. Når man kommer litt lenger opp flater det mer ut og blir lettere å få flyt. Følg denne stien opp til Tjønnbrottbu.Fra Tjønnbrottbu følger du stien nordover mot Bjåen. Den første delen her, ca 500 meter er bratt og her må det trilles/bæres. Når man kommer opp og det begynner å flate ut, følger du stien videre. Du vil passere en bekk der du får et vann på høyre side. Fortsett forbi dette til du kommer til en ny bekk. Kryss denne og gå av den merka løypa (til venstre) og følg denne nedover fjellsida 2-300 meter. Her vil du treffe på en sti. Et enkeltspor som etterhvert blir et dobbeltspor. Denne skal du skal følge på skrå langs fjellsida, med nedoverkjøring som ikke er bratt, men gjør at du kan holde ok fart. Etterhvert flater terrenget ut. Du følger dette sporet over hele sletta.Ca 4,5 km.Etterhvert ser du Galten, som du kommer inn på baksiden av. Før du begynner oppstigningen mot Galten blir sporet bredere. Fortsett opp mot Galten og rull ned til Lundane. Siste delen ned går på grusvei.

For meg er dette en lang tur. Varierer fra meget teknisk sti, til grusvei, doble spor. Har alt.