Geiskli - Auersvatn - Berdalsbu-Berdalsbru

Start ved Geiskli gård

Sist oppdatert 8. juni 2021 kl 15.51

• Kommune: Bykle, Hovden

Kjør riksvei 9 sørover fra Hovden ca 6-7 km. Ta av til venstre til geiskli. Fortsett oppover veien til innkjøring forbudt skilt kommer. Der begynner du.Et annet alternativ er å begynne på Hovden, sykle til Tjønnbrottbu og deretter sørover mot Berdalsbu. Trasseen blir da en del lengre og du må regne en god del mer tid.

Berdalsbru 11 km sør for Hovden

Begynner på kjærrevei for å komme seg opp på fjellet.Etter dette er det stort sett double/singletracks hele veien. Høyfjellssykling. Stort sett teknisk med jordbunn -, jord m/stein, myr og grus. Fra enden av Auersvatn og oppover til Turisforeningens sti må man regne med bæring Deretter følger du merket DNT sti hele veien til Berdalsbu og deretter videre til Berdalbru. Stien går da stort sett på jord, jord/stein underlag som er teknisk men gøy. Må over noen steinurer der man må regne med bæring. Siste del på vei ned til Berdalsbu er det bratt og litt trangt. Må regne med noe trilling her. Fra Berdalsbu og ned til berdalsbru går stien gjennom skog på sti. Stort sett høydemeter slakt nedover. Mulig å sykle stort sett hele veien. Kommer ut ved Berdalsru gård og kan trile ned til Riksvei 9

Begynner på kjærrevei for å komme seg opp på fjellet.Følg double/singletracks langs Auersvatn. Fin sti. Sykle forbi Auersvatn, følg sporet til hytta der det ender. Gå over demningen og traverser oppover forsiktig på skrå sørover.Da vil du etterhvert treffe DNT stien. Her må man regne med bæring. Når du så støter på stien, setter du nesa sørover (høyre) og følger merket DNT sti. Fin, teknisk sti. Etter ca 2,5 km skal du krysse elva og fortsatt følge DNT stien sørover. Her vi du møte stort sett ok sti, men etter 1,5 km (Korpenutskaret) og senere opp Tverrheiskaret må du regne med litt bæring da du møter på steinur i to korte strekk. Ellers er hele veien til Berdalsbu fin, men teknisk å sykle. Stien går da stort sett på jord, jord/stein underlag. Siste del på vei ned til Berdalsbu er bratt og litt kronglete og trangt. Mange vil nok trille noe her, spesielt hvis det er blaut.Fra Berdalsbu og ned til Berdalsbru går stien gjennom skog på ok flyt-sti på fint , men variert underlag, Mye fin jord-sti. Stort sett høydemeter slakt nedover. Mulig å sykle stort sett hele veien. Kommer ut ved Berdalsru gård og kan trile ned til Riksvei 9