Pirelli ønsker å gjøre det lett for oss å finne frem i dekk-jungelen. De har valgt å kalle alle terrengsykkeldekkene det samme - Scorpion MTB, men gir de forskjellige dekkene bokstavbetegnelser som beskriver bruksområdet. I stedet for å dele dekkene inn i forskjellige kategorier, tilsvarende de forskjellige sykkelkategoriene, har Pirelli valgt å sortere dekkene etter hvilket føre du skal sykle på, og hvordan du sykler.

De forskjellige dekkene kommer alle i fire størrelser. 29x2,2, 29x2,4 og 27,5x2,6 - 27,5-dekkene blir først tilgjengelig til høsten. 29er-dekkene er tilgjengelig nå. Vi har kun fått vekten på 2,2 og 2,4-versjonene.

Dekkene kommer til å koste 639 kroner for 2,2-versjonene, og 689 kroner for 2,4-dekkene. 

Dekkserien til Pirelli er delt inn i fire kategorier.

  • Scorpion H - hard terrain er merket med en rød H.
  • Scorpion M - Mixed terrain er merket med en gul M
  • Scorpion S - Soft terrain er merket med en lyseblå S
  • Scorpion R - Rear specific er merket med en grønn R

Hvor mye tid taper du på å ha tung sykkel i terrenget? Les her og se video. 

Hver kategori har ett lite-dekk og ett standarddekk i hver bredde. 2,6-dekkene er ikke oppgitt å komme i noen Lite-versjon. Det som skiller de forskjellige kategoriene er grovheten og størrelsene på knastene. 2,2-dekkene og 2,4-dekkene ser relativt like ut innenfor hver kategori, men både knastestørrelse, fasong og avstand mellom dem er spesialtilpasset hver dekkstørrelseAlle dekkene er tubeless ready. 

Les test av Assos nyeste sykkelbukse Equipe S9 på Landevei:

Pirelli har også laget dekkene med en egen løsning for å prøve å dekkene både grep og holdbarhet på både glatt og tørt underlag. Pirelli gir dekkene forskjellig stivhet og fleks ved hjelp av seipinger - kutt i knastene, og noe de kaller gummibroer mellom knastene - små gummistreker som binder knastene sammen over selve dekkoverflaten. Hele dekket er laget i samme gummiblanding, i motsetning til andre dekkprodusenter som kombinerer flere forskjellige gummihardheter i samme dekk.

Les test av landeveishjul til skivebremser på Landevei:

Pirelli kaller gummiblandingen sin for SmartGrip compound og hevder at løsningen skal sikre godt grep, uten at knaster løsner eller revner. De understreker at SmartGrip-blandingen er spesialtilpasset hver dekk-kategori i Scorpion-serien. Dekkene til hardt underlag vil derfor ha hardere gummiblanding, men rask retur, mens dekkene til mykere terreng og våtere underlag vil være mykere i gummien og ha noe tregere retur i spretten.

Pirelli sier de har dratt veksler på lang erfaring i motocross og bilsport i utviklingen av terrengsykkeldekkene. De har også brukt lang tid på testing, både i laboratorium og i terrenget. 140 forskjellige prototyper har blitt testet underveis i utviklingen. Åtte testsyklister har gjennomført mer enn 450 tester på forskjellig underlag og føre og skal ifølge Pirellis pressemelding har syklet om lag 95 000 høydemeter og 30 000 kilometer under testingen.

 

Husk at du som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler fra landevei.noterrengsykkel.nofriflyt.noutemagasinet.no og norsk-klatring.no.