Trysil Bike Arena fikk Reiselivsprisen 2017 for bærekraftig og innovativ utvikling. Foto: Fredrik Otterstad
- 18/10/17
Fikk 250 000 kroner for innovativ og bærekraftig utvikling
av: Ingeborg Scheve
18.10.17 07.36
Trysil Bike Arena fikk Reiselivsprisen 2017.

Trysil Bike Arena slo ut både Historiske Hoteller og Svinøya Rorbuer i Lofoten i kampen om Innovasjon Norges reiselivspris 2017. Slik var juryens begrunnelse:

Årets vinner har med stor entusiasme utviklet et unikt sykkelprodukt med Trysil Bike Arena. Destinasjon Trysil har vist seg som en destinasjon som tar bærekraft på alvor og som er innovative i utviklingen av nye tilbud for å skape helårs arbeidsplasser. En helhetlig utvikling av destinasjonen der også lokalbefolkningen og gjestene blir involvert er et eksempel til etterfølgelse. Destinasjon Trysil er en verdig vinner av Reiselivsprisen 2017.

Det var fokus på bærekraft og opplevelser som sikret Trysil prisen, sier Olve Norderhaug, som er prosjektleder for bygging og drift i Trysil Bike Arena. Han mener prisen, som ble delt ut i Oslo tirsdag kveld, er viktig for alle som driver med sykkelutvikling i Norge.  

– Dette er virkelig et tegn på en renessanse for terrengsykkelsporten i Norge, som de siste åra har vært preget av utfordringer og nedgang i rittdeltakelsen på de store tradisjonelle arrangementene som Birken. Vi i Trysil Bike Arena er opptatt av å skape et spennende sykkeltilbud for alle med fokus på opplevelser og samhold, uten prestasjonsjag. Den store trafikken viser at mange vil sykle og bare ha det gøy sammen. Vi har blitt en rekrutteringsarena for sykling. Prisen er en stor anerkjennelse for jobben vi har gjort, sier Norderhaug.

Les også: Internasjonal pris til Trysil 

Fikk 250 000 kroner
Trysil slo ut Historiske Hoteller og Svinøya Rorbuer i Lofoten i finalen. I tillegg til heder og ære og vesentlig markedsføringsverdi fulgte det med 250 000 kroner til Trysil Bike Arena.  

– Dette betyr er kjempeløft for oss. De to andre nominerte fikk 50 000 kroner hver. Trysil Bike Arena fikk 250 000 kroner. Det skal investeres direkte i videre utvikling, først og fremst ved å videreutvikle Trysil Bike Arena med spennende sykkelprodukter for alle, men også ved å gjøre sykkelopplevelsene i Trysil mer kjent, sier Norderhaug.

Slik gikk det da Brage Vestavik var på besøk i Trysils nye tekniske lekegrind innerst i Gullia:
Saken fortsetter under 

Bare halvveis i prosjektet
Etter årets sesong er Trysil litt over halvveis i den prosjekterte utbyggingen av Trysil Bike Arena.

Prosjektet har et budsjett på cirka 25 millioner kroner. Etter de første tre sesongene har Trysil brukt rundt 15 millioner, og bare i høst har Trysil Bike Arena åpnet flere nye tilrettelagte stier i Gullia.

Les også: Trysil nominert til reiselivspris 

Sykkel er større enn vinterferien og påsken
– Tidligere har vi hatt en stor sesongutfordring med at 90 prosent har vært vinteraktivitet. Men på Radisson Blu har omsetting av mat og drikke under Utflukt og i høstferien i år ligget på samme nivå som på en god dag i vintersesongen og påsken, og det viser potensialet i sykkelproduktet vårt. Vi gir honnør til alle som har satset sammen med oss. Når alle satser samtidig og ser mulighetene i sommeraktivitet, så gir det resultater, sier Norderhaug.

Se bildene fra Utflukt 2017: Stifesten i Trysil 

Norderhaug trekker fram at Trysils satsing på sykkelutvikling har bidratt til å gjøre Trysil til en helårsdestinasjon, og at det er viktig for sysselsesttingen i kommunen. Så langt har nesten 80 personer fått jobb som et direkte resultat av sykkelsatsingen.

– En undersøkelse vi kjørte blant våre 180 medlemsbedrifter i våres viser at 77 personer har fått en eller annen stilling om sommeren og høsten som resultat av sykkelsatsingen i Trysil.

Les også: Sykkelsatsing skaper arbeidsplasser 

Ønsker flere konkurrenter
– Vi håper at flere destinasjoner nå hiver seg på sykkelsatsingen, og vi ser at det skjer spennende ting i Hallingdal og flere andre steder. Det er kjempepositivt for alle, sier Norderhaug.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen. 

Kriterier for Reiselivsprisen:
Reiselivsprisen skal gå til den personen, bedriften eller det nettverket som oppfyller følgende kriterier:

  • Reiselivsopplevelsen skal være innovativ på ett eller flere av følgende områder: nye reiselivsprodukter og -tjenester, nye organisasjons- og ledelsesformer, nye former å distribuere reiselivsopplevelsen på
  • Nye og innovative reiselivsopplevelser eller forbedring av eksisterende reiselivsopplevelser deltar på lik linje
  • Reiselivsopplevelsen må dokumentere et markedspotensial og eventuelle realiserbare investeringer.
  • Reiselivsopplevelsens suksess skal være målbar enten i økonomiske tall eller antall gjester
  • Reiselivsopplevelsen skal leve opp til prinsippene for bærekraftig reiseliv.

Tidligere vinnere av Reiselivsprisen:

  • Kristiansand Dyrepark, Aust-Agder
  • Lyngsfjord Adventure, Troms
  • XXLofoten AS, Nordland
  • Høve Støtt Hallingdal AS, Buskerud
  • Juvet landskapshotell, Møre og Romsdal
  • Sorrisniva AS, Finnmark
  • Stiftinga Ekstremsportveko, Hordaland
  • Hemsedal turistkontor, Buskerud

Tildelingen er basert på både antall stemmer i en publikumsavstemning og vurdering fra en hovedjury. De to andre nominerte var Svinøya Rorbuer og De Historiske Hotel og Spisesteder.


 
 
VIS KOMMENTARFELT
Vinteren, også kalt den kalde fine tida, er her
80/20-serien vil favne bredere, både geografisk og demografisk, blant annet med nye klasser, lagkonkurranse og nye arrangører. Foto: Anette Røssum Bastnes
Den norske enduro serien vil utvide konkurransekonseptet.
Med tilskuddet fra Statskog skal NOTS Lillehammer og Omegn utbedre en rekke av de bynære stiene. Foto: Asgeir Linberg
Dugnadsjobben med stiutbedring og klopping starter til våren.
Vil du være med å prege hva NOTS skal fokusere på? Foto: NOTS
- 08/11/17
Er du NOTS nye leder?