Test av Rapilock aksling

Er du lei av å måtte ha med en seks millimeter unbrako for å få av bakhjulet på sykkelen? Har du snudd på turer der du plutselig har kommet på at miniverktøyet er hjemme og at du ikke vil takle en punktering? En modulær bakaksling fra Rapilock løser problemet.

Sist oppdatert 12. februar 2021 kl 08.00
Rapilock
SMART: Rapilock gir deg håndtak på bakakslinge og en aksling som vil passe mange sykler.
Rapilock MTB Aksling
  • Pris: 849 kroner

  • Vekt: 65-70 gram avhengig av konfigurasjon

  • Deler.no

Rapilock sine akslinger har et eget integrert håndtak som du feller inn i akslingen når du ikke trenger det.

Med håndtaket utfelt kan du lett skru ut akslingen på bakhjulet uten at du trenger å fikle fram verktøyet. 

Rapilock
FLERE GJENGEPARTIER: Rapilock kommer med tre gjengepartier, akslingskon, ekstra spacer og bolt for å skru det hele sammen.

Løsningen er lik den vi har sett på Canyons sykler tidligere. En forskjell er det likevel, Rapilock sin aksling kan tilpasses forskjellige gjengestandarder. Akkurat dette med bakakslinger er et tilnærmet svart hull når det kommer til en bransjestandard. 

Greit nok er nesten alle gjennomgående bakakslinger 12 mm tjukke, men det finnes en rekke forskjellige gjengepartier. I tillegg har noen akslinger konisk anlegg inn mot rammens venstre side - andre akslinger og rammer krever plant anlegg. 

Rapilock
JUNGEL: Rapilocks bruksanvisning beskriver en jungel av forskjellige akslinger.

At akslingsstandarden omtales som 12x148 mm betyr heller ikke at alle akslingene er like lange. Her er det mange muligheter for å trå feil, men Rapilock løser en del av disse problemene med sin modulære løsning. 

Men selv Rapilock sin løsning er ikke 100 prosent kompatibel med alle sykler. Den passet for eksempel ikke på undertegnedes Santa Cruz Tallboy 3, da denne har en fysisk bunn på gjengene på høyre side. Rapilock-akslingen ble her for lang. Men på Canyon Stoic fungerte Rapilock-akslingen supert. Selv om Canyon ofte har tilsvarende håndtaksløsning på flere av sine egne sykler kommer Stoic med verktøy-krevende bakaksling. 

Etter å ha lagt til en konisk skive for å matche ramma på Stoic-en var det bare å skru Rapilock-akslingen med blått gjengestykke inn gjennom bakhjulet og inn i rammas gjenger på høyre side. 

Med akslingshåndtaket felt inn i akslingen har vi ikke opplevd noe skrangling. Håndtaket er lett å felle ut og gjør det vesentlig mindre kritisk hvis du plutselig kommer på at miniverktøyet ditt ligger igjen i bilen eller på gulvet i sykkelboden. 

Akslingen veier i underkant av 70 gram avhengig av hvilken konfigurasjon du trenger. Med konisk skive og blått gjengestykke veier akslingen 65 gram. Ca 20 gram mer enn en Maxle-aksling fra Rock Shox. 

Rapilock
VEKT: 65 gram inkludert konisk skive, blått gjengeparti og bolt.

Rapilock-akslingene kommer i lengder for bakakslinger i 142mm, Boost-148 mm, Superboost-157 mm og i varianter for landeveissykler. De finnes også i forhjulsvarianter i både 100 mm og 110 mm lengder. 

Rapilock hevder selv at de passer til 80 prosent av moderne standarder. Et enkelt fargediagram følger med hver aksling slik at du kan se hvilke gjengestykke og hvilke skiver du må feste på grunn-akslingen for at det skal passe med din sykkel. Det er enkelt å sammenligne med den akslingen du allerede bruker og så bygge opp Rapilock-akslingen med riktige bestanddeler. 

Oppsummert
Rapilock MTB Aksling
7/10
Dette liker vi

Enklere å bruke enn aksling med 6mm unbrako - Passer mange sykler - Alt du trenger følger med i esken inkludert unbrakonøkkel

Noe å tenke på

Ganske dyr - Passer ikke alle sykler - Veier ca 20 gram mer enn standard aksling

Publisert 12. februar 2021 kl 08.00
Sist oppdatert 12. februar 2021 kl 08.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen